Čtenářství dnešních dívek ve věku 14-15 let: kvalitativní výzkum
Název práce v češtině: | Čtenářství dnešních dívek ve věku 14-15 let: kvalitativní výzkum |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading of today's girls aged 14-15: qualitative research |
Klíčová slova: | čtenářství, čtenářská gramotnost, motivace k četbě, význam čtení, young adult literatura |
Klíčová slova anglicky: | reading, reading literacy, motivation to read, meaning of reading, young adult literature |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.11.2023 |
Datum zadání: | 01.11.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2024 09:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R125, 125, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104CJ) |
Oponenti: | Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat, čtenářství současných dívek ve věku 14- 15 let.
Práce se v teoretické části bude zabývat obecnými pojmy – definice čtenářství, čtenářská gramotnost, faktory ovlivňující čtenářství, žánr young adult literature, zvaný též jako literatura pro mládež. Dále si kladem za cíl popsat motivace dívek k četbě a shrnout české i zahraniční výzkumy, které se tématem zabývají. Praktická část bude koncipována jako kvalitativní výzkum. Jejím cílem je zjistit, jakou literaturu a proč vybrané patnáctileté dívky čtou, s jakými postavami se případně ztotožňují a proč. Jako metoda sběru dat bude zvolen skupinový rozhovor v ohniskových skupinách na několika typech škol. Bude probíhat formou kvalitativního výzkumu v ohniskových skupinách s žákyněmi 9. tříd z různých typů škol. Prostřednictvím výzkumných otázek je hlavním záměrem bakalářské práce zjistit, co a proč dotázané dívky čtou, jaká hlavní témata se v knihách vyskytují, s jakými postavami se případně ztotožňují a proč. |
Seznam odborné literatury |
1. BUBENÍČKOVÁ, Petra a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 135 s. ISBN 978-80-7435-165-5.
2. DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 112 s. ISBN 978-80-7435-520-2. 3. FRIEDLANDEROVÁ, Hana et al. České děti a mládež jako čtenáři 2017. 1. vyd. Brno: Host, 2018. 150 s. ISBN 978-80-7577-804-8. 4. FRIENDLAENDEROVÁ, H., VRBKOVÁ, L., České děti jako čtenáři: Mediaresearch. Praha: Mediaresearch výzkumná zpráva, 2014. 5. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. 6. HOMOLOVÁ, Kateřina. Dětský a dospívající́ čtenář. [Opava]: Slezská univerzita v Opavě, 2013. 387 s. ISBN 978-80-7248-952-7. 7. CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel, 1989. 8. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 9. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. 179 s. ISBN 80-86898-01-6. 10. MACEK, P. Adolescence, 2. upravené vydání. Praha: Portál, 2003. 11. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník 4. aktualizace. 2003. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. 12. ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. přepracované vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. 13. TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6. 14. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). 1. vyd. Brno: Host, 2008. 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1. 15. TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-994-6. 16. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8. 17. VÁŠOVÁ, Lidmila: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV. 1995. ISBN: 80-85 866-07- 2 |