Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtenářství dnešních dívek ve věku 14-15 let: kvalitativní výzkum
Název práce v češtině: Čtenářství dnešních dívek ve věku 14-15 let: kvalitativní výzkum
Název v anglickém jazyce: Reading of today's girls aged 14-15: qualitative research
Klíčová slova: čtenářství, čtenářská gramotnost, motivace k četbě, význam čtení, young adult literatura
Klíčová slova anglicky: reading, reading literacy, motivation to read, meaning of reading, young adult literature
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 01.11.2023
Datum zadání: 01.11.2023
Datum a čas obhajoby: 21.05.2024 09:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R125, 125, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:03.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104CJ)
Oponenti: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat, čtenářství současných dívek ve věku 14- 15 let.

Práce se v teoretické části bude zabývat obecnými pojmy –⁠⁠⁠ definice čtenářství, čtenářská gramotnost, faktory ovlivňující čtenářství, žánr young adult literature, zvaný též jako literatura pro mládež. Dále si kladem za cíl popsat motivace dívek k četbě a shrnout české i zahraniční výzkumy, které se tématem zabývají.

Praktická část bude koncipována jako kvalitativní výzkum. Jejím cílem je zjistit, jakou literaturu a proč vybrané patnáctileté dívky čtou, s jakými postavami se případně ztotožňují a proč.
Jako metoda sběru dat bude zvolen skupinový rozhovor v ohniskových skupinách na několika typech škol. Bude probíhat formou kvalitativního výzkumu v ohniskových skupinách s žákyněmi 9. tříd z různých typů škol.
Prostřednictvím výzkumných otázek je hlavním záměrem bakalářské práce zjistit, co a proč dotázané dívky čtou, jaká hlavní témata se v knihách vyskytují, s jakými postavami se případně ztotožňují a proč.
Seznam odborné literatury
1. BUBENÍČKOVÁ, Petra a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 135 s. ISBN 978-80-7435-165-5.
2. DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 112 s. ISBN 978-80-7435-520-2.
3. FRIEDLANDEROVÁ, Hana et al. České děti a mládež jako čtenáři 2017. 1. vyd. Brno: Host, 2018. 150 s. ISBN 978-80-7577-804-8.
4. FRIENDLAENDEROVÁ, H., VRBKOVÁ, L., České děti jako čtenáři: Mediaresearch. Praha: Mediaresearch výzkumná zpráva, 2014.
5. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál, 2000.
6. HOMOLOVÁ, Kateřina. Dětský a dospívající́ čtenář. [Opava]: Slezská univerzita v Opavě, 2013. 387 s. ISBN 978-80-7248-952-7.
7. CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Praha: Československý spisovatel, 1989.
8. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
9. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. 179 s. ISBN 80-86898-01-6.
10. MACEK, P. Adolescence, 2. upravené vydání. Praha: Portál, 2003.
11. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník 4. aktualizace. 2003. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
12. ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. přepracované vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.
13. TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.
14. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). 1. vyd. Brno: Host, 2008. 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1.
15. TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-994-6.
16. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
17. VÁŠOVÁ, Lidmila: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV. 1995. ISBN: 80-85 866-07- 2
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK