Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pohled učitelů odborného výcviku na stres při edukační činnosti
Název práce v češtině: Pohled učitelů odborného výcviku na stres při edukační činnosti
Název v anglickém jazyce: The view of vocational training teachers on stress during educational activities
Klíčová slova: edukační aktivita; pedagog; stres; syndrom vyhoření; zvládání stresu
Klíčová slova anglicky: burnout syndrom; coping with stress; educational activity; educator; stress
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 20.10.2023
Datum zadání: 20.10.2023
Datum a čas obhajoby: 23.05.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:02.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104UP)
Oponenti: PhDr. Alena Thorovská
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku stresu u pedagogů. Bude se skládat z teoretické části, který shrne dosavadní poznatk a z praktické části, která bude prezentovat výzkumnou sondou. Práce přinese užitečné poznatky a doporučení pro zlepšení podmínek práce pedagogů.
Seznam odborné literatury
Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru.

Havlínová, M. (2006). Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Portál

Kollerová, L., Květoň, P., Zábrodská, K. &Janošová, P. Teacher exhaustion: The effects of disruptive student behaviors, victimization by workplace bullying, and social support from colleagues. Social Psychology of Education. 26 July 2021 / Accepted: 27 February 2023. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09779-x.

Smetáčková, I., Štech, S., Viktorová, I., Martanová, V., Páchová, A., & Francová, V. (2020). Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Portál.

Tóthová, V., Chloubová, I., & Prokešová, R. (Eds.). (2019). Význam ošetřovatelství v preventivní kardiologii. Grada


Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá stresem a jeho vlivem na pedagogy. Cílem práce je zaměřit se na problematiku stresu při edukaci a za pomoci vlastní výzkumné sondy pak zjistit, jak sami pedagogové odborného výcviku a odborných předmětů vnímají a prožívají stres ve své každodenní práci. Teoretická část formou literární rešerše pojednává obecně o stresu i stresových faktorech, ale také o jeho zdrojích a vlivu ne pedagogy, zabývá se syndromem vyhoření a možnostmi jeho zvládání v pedagogické praxi. V praktické části je uskutečněn kvantitativní průzkum, a to formou dotazníkového šetření, prostřednictvím kterého je zjišťováno, jak na stres při své práci nahlíží sami učitelé odborného výcviku a odborných předmětů. Práce se snaží přispět k hlubšímu porozumění vlivu stresu na pedagogickou praxi a osobní život pedagogů, a nabídnout doporučení pro zlepšení podmínek v edukačním prostředí s ohledem na zvládání stresu a prevenci vyhoření.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor's thesis deals with stress and its effect on teachers. The goal of the work is to focus on the issue of stress in education and, with the help of our own research probe, to find out how teachers of vocational training and professional subjects themselves perceive and experience stress in their daily work. The theoretical part, in the form of a literature review, deals with stress and stress factors in general, but also with its sources and influence on non-pedagogues, deals with burnout syndrome and the possibilities of its management in pedagogical practice. In the practical part, a quantitative survey is carried out, in the form of a questionnaire survey, through which it is determined how the teachers of vocational training and vocational subjects themselves view stress during their work. The work tries to contribute to a deeper understanding of the influence of stress on pedagogical practice and the personal life of educators, and to offer recommendations for improving conditions in the educational environment with regard to stress management and prevention of burnout.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK