Analýza narativních schopností u dětí s Aspergerovým syndromem
Název práce v češtině: | Analýza narativních schopností u dětí s Aspergerovým syndromem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of narrative abilities in children with Asperger’s syndrome |
Klíčová slova: | Aspergerův syndrom, autismus, dítě, emoce, komunikace, narativ, jazyk, řeč, vývoj. |
Klíčová slova anglicky: | Asperger syndrome, autism, communication, child, development, emotions, language narrative, speech. |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie a věd o životě (24-KPVZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.10.2023 |
Datum zadání: | 19.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.10.2023 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.02.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
Oponenti: | Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Abbott, H. P. (2008). The Cambridge introduction to narrative (Second edition). Cambridge University Press.
Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Portál. Herman, D., Jahn, M., & Ryan, M. -L. (Eds.). (2004). Routledge encyclopedia of narrative theory. Routledge. Kapalková, S. (2002). Vývin naratív v predškolskom veku. Logopaedica V.: zborník Slovenskej asociácie logopédov, 34-38. MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives by Natalia Gagarina, Daleen Klop, Sari Kunnari, Koula Tantele, Taina Välimaa, Ingrida Balčiūnienė, Ute Bohnacker, Joel Walters. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál. Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra (Rozšířené a přepracované vydání). Portál. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou narativních schopností dětí s Aspergerovým syndromem prostřednictvím testu MAIN. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem a zdali vůbec, vyjadřují děti v mladším školním věku, s diagnózou Aspergerova syndromu, mentální stavy, zejména emoce, v makrostruktuře příběhu, jak v produkci, tak v reprodukci a porozumění. Dalším cílem bylo zjistit rozdíly vyjadřování emocí v produkci a reprodukci příběhu u těchto dětí. Teoretická část se zaměřuje na shrnutí teoretických východisek narativních schopností a obecné seznámení s Aspergerovým syndromem. V empirické části se pracuje s daty získané z rozhovoru s dětmi skrze test MAIN. V závěru práce jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the analysis of narrative abilities of children with Asperger's syndrome through the MAIN test. The main aim of the thesis was to find out how, and if at all, children of younger school age, diagnosed with Asperger's syndrome, express mental states, especially emotions, in the macrostructure of narrative, both in production, reproduction and comprehension. Another aim was to investigate the differences in the expression of emotions in story production and reproduction in these children. The theoretical part focuses on a summary of the theoretical background of narrative skills and a general introduction to Asperger's syndrome. The empirical part works with data obtained from interviewing the children through the MAIN test. The paper concludes with an analysis and interpretation of the research results. |