Přínos mezigenerační péče v terapii neuro-vývojových a získaných poruch komunikace
| Název práce v češtině: | Přínos mezigenerační péče v terapii neuro-vývojových a získaných poruch komunikace |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The contribution of intergenerational care in the treatment of neurodevelopmental and acquired communication disorders |
| Klíčová slova: | logopedická terapie, mezigenerační setkávání, mateřská škola, senior, mezigenerační centrum, neurogenní a neurovývojové poruchy |
| Klíčová slova anglicky: | Speech therapy, intergenerational meeting, nursery school,senior,intergenerational centre, neurogenic and neurodevelopmental speech disorders |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 13.10.2023 |
| Datum zadání: | 13.10.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.06.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 21.01.2025 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.07.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105LG) |
| Oponenti: | Mgr. Zuzana Korandová |
| Seznam odborné literatury |
|
- TSILONI, Evangelia; DRAGIOTI, Elena; GOUVA, Mary; VASSILOPOULOS, Stephanos P. a MENTIS, Manolis. Psychosocial effects of intergenerational learning on primary school children and older Adults: A systematic review. Online. S. 1-34. ISSN 0270-1960. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/02701960.2023.2189248. - WONG, Eliza Lai-Yi; LIAO, Jennifer Mengwei; ETHERTON-BEER, Christopher; BALDASSAR, Loretta; CHEUNG, Gary et al. Online. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020, roč. 17, č. 21. ISSN 1660-4601. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/ijerph17217868. - HERRMANN, D. Scott; SIPSAS-HERRMANN, Athanasia; STAFFORD, Mary a HERRMANN, Nancy C. BENEFITS AND RISKS OF INTERGENERATIONAL PROGRAM PARTICIPATION BY SENIOR CITIZENS. Online. Educational Gerontology. 2005, roč. 31, č. 2, s. 123-138. ISSN 0360-1277. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/03601270590891522. - LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-901-9. seznam zdrojů bude průběžně doplňován |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se bude zabývat hodnocením a analýzou přínosu mezigeneračního přístupu v terapii narušené komunikační schopnosti. Mezigenerační přístup se týká kontextu spolupráce a interakce mezi různými generacemi, zejména dětmi a staršími lidmi, v logopedické terapii. Práce bude rozdělena na dvě části. Teoretická část se zaměří na vymezení logopedické terapie neuro-vývojových a získaných poruch komunikace, koncept mezigeneračního přínosu a představení činnosti centra Julie. Teoretická část bude zakončena kapitolou o existujících studiích a výzkumech týkající se mezigenerační terapie v logopedii. Cílem praktické části bude získat informace o této formě terapie, která může přispět ke zlepšení komunikačních dovedností a kvality života pacientů, stejně jako k rozvoji kompetencí logopedů.
Výzkumný problém: Přínos mezigeneračních aktivit v terapii narušené komunikační schopnosti. Hlavní cíl: Cílem práce bude přiblížit tento přístup dalším organizacím zabývající se NKS a upozornit je na benefity, které tato terapie přináší. Výzkumné metody: Jedná se o kvalitativní výzkum. Ke sběru dat bude použit polostrukturovaný rozhovor a pozorování. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.