Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení
Název práce v češtině: Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení
Název v anglickém jazyce: How the teachers evaluate the texts written in a depiction stylistic form
Klíčová slova: písemná práce|sloh|hodnocení|kritéria|líčení
Klíčová slova anglicky: essay|composition|evaluation|criteria|depiction stylistic form
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Hana Dufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.10.2023
Datum zadání: 05.10.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2024
Datum a čas obhajoby: 10.06.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V první fázi studentka popíše, jak je v rámci stávající slohové výchovy pojímán slohový útvar líčení. Zpracuje výklady ve vybraných učebnicích pro základní i střední školy, zmínky v RVP i další tematicky relevantní odborné texty k líčení (např. na stránce Asociace češtinářů, na webu Národního pedagogického institutu). Projde zadání slohových prací jednotné státní maturity, v jarním i opravném podzimním termínu, mezi roky 2019 až 2023 a popíše, jak je zde líčení exponované, a soustředí a analyzuje použitá zadání útvaru líčení.
Ve druhé fázi práce se studentka zaměří na to, podle jakých kritérií učitelé/učitelky líčení hodnotí. Jako materiál poslouží jedna vybraná autentická slohová práce líčení, a to studenta/studentky z maturitního ročníku, která má potenciál být diskutabilní. Studentka tuto jednu práci poskytne osmí až deseti učitelům/učitelkám maturitních ročníků z různých škol ke komentovanému hodnocení. Od všech zúčastněných budou zjištěny relevantní informace (vystudovaná škola, místo a typ školy, na které vyučuje, délka praxe) a krátký dotazník mapující obecný postoj k psaní a hodnocení slohových prací ve výuce a zkušenosti s útvarem líčení ve výuce. Studentka komentovaná hodnocení zanalyzuje a usouvztažní je s informacemi získanými od vyučujících.
Ověřovaná hypotéza: Hodnocení a kritéria hodnocení, jestli je určitá práce líčením nebo ne a jestli je líčením kvalitním nebo ne, není v rámci výuky češtiny jednotné a objektivní.
Cílem práce je zjistit, které rysy, slohové postupy a jazykové prostředky, jsou ve slohovém útvaru hodnoceny a jak: jednotně, podle zřejmých kritérií, nebo subjektivně, podle osobních preferencí vyučující/ho.
Seznam odborné literatury
vybrané učebnice češtiny
materiál Kritéria hodnocení písemných prací, Cermat, MŠMT (dostupné z:https://maturita.cermat.cz/)
Čapek, Robert (2015): Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada.
Čapek, Robert (2018): Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe.
Čechová, Marie (1998): Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV.
Hubáček, Josef (1989): Didaktika slohu (pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.–4. ročníku základní školy). Praha: SPN.
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata (2009): Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Kostečka, Jiří (1993): Do světa češtiny jinak. Didaktika českého jazyka a slohu pro
vyučovací praxi. Jinočany: H & H.
Krůželová, Markéta (2014): Máme rádi sloh. Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK