Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení
Název práce v češtině: | Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How the teachers evaluate the texts written in a depiction stylistic form |
Klíčová slova: | písemná práce|sloh|hodnocení|kritéria|líčení |
Klíčová slova anglicky: | essay|composition|evaluation|criteria|depiction stylistic form |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Hana Dufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.10.2023 |
Datum zadání: | 05.10.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V první fázi studentka popíše, jak je v rámci stávající slohové výchovy pojímán slohový útvar líčení. Zpracuje výklady ve vybraných učebnicích pro základní i střední školy, zmínky v RVP i další tematicky relevantní odborné texty k líčení (např. na stránce Asociace češtinářů, na webu Národního pedagogického institutu). Projde zadání slohových prací jednotné státní maturity, v jarním i opravném podzimním termínu, mezi roky 2019 až 2023 a popíše, jak je zde líčení exponované, a soustředí a analyzuje použitá zadání útvaru líčení.
Ve druhé fázi práce se studentka zaměří na to, podle jakých kritérií učitelé/učitelky líčení hodnotí. Jako materiál poslouží jedna vybraná autentická slohová práce líčení, a to studenta/studentky z maturitního ročníku, která má potenciál být diskutabilní. Studentka tuto jednu práci poskytne osmí až deseti učitelům/učitelkám maturitních ročníků z různých škol ke komentovanému hodnocení. Od všech zúčastněných budou zjištěny relevantní informace (vystudovaná škola, místo a typ školy, na které vyučuje, délka praxe) a krátký dotazník mapující obecný postoj k psaní a hodnocení slohových prací ve výuce a zkušenosti s útvarem líčení ve výuce. Studentka komentovaná hodnocení zanalyzuje a usouvztažní je s informacemi získanými od vyučujících. Ověřovaná hypotéza: Hodnocení a kritéria hodnocení, jestli je určitá práce líčením nebo ne a jestli je líčením kvalitním nebo ne, není v rámci výuky češtiny jednotné a objektivní. Cílem práce je zjistit, které rysy, slohové postupy a jazykové prostředky, jsou ve slohovém útvaru hodnoceny a jak: jednotně, podle zřejmých kritérií, nebo subjektivně, podle osobních preferencí vyučující/ho. |
Seznam odborné literatury |
vybrané učebnice češtiny
materiál Kritéria hodnocení písemných prací, Cermat, MŠMT (dostupné z:https://maturita.cermat.cz/) Čapek, Robert (2015): Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada. Čapek, Robert (2018): Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe. Čechová, Marie (1998): Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV. Hubáček, Josef (1989): Didaktika slohu (pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.–4. ročníku základní školy). Praha: SPN. Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata (2009): Hodnocení žáků. Praha: Grada. Kostečka, Jiří (1993): Do světa češtiny jinak. Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany: H & H. Krůželová, Markéta (2014): Máme rádi sloh. Praha: Portál. |