Otevřené prezentace pro vzdělání
Název práce v češtině: | Otevřené prezentace pro vzdělání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Open presentations for education |
Klíčová slova: | Prezentace|Vzdělávání|Editor prezentací |
Klíčová slova anglicky: | Presentation|Education|Slide editor |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra softwarového inženýrství (32-KSI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Škoda, Ph.D. |
Řešitel: | Jan Čelovský - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.09.2023 |
Datum zadání: | 27.09.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.11.2023 |
Zásady pro vypracování |
Využití elektronických prezentací je běžnou součástí výuky. Nástroje jako Microsoft PowerPoint, nebo Google Slides jsou běžnou volbou. Mezi jejich výhody patří zejména dostupnost, přístupnost a rozšířenost. Jejich nesprávné využití však může vést ke zhoršení kvality výuky. Příkladem může být nevhodná volba barevného motivu, přehlcení posluchačů množstvím textu, přílišné využívání bodů, či absence vazby na zdroje. V neposlední řadě je pak problém s podporou verzování, uzavřeností formátu, či celého ekosystému. Cílem práce je vytvořit nové řešení pro tvorbu prezentací se zaměřením na vzdělání.
V rámci řešení práce student zmapuje a popíše existující přístupy pro tvorbu prezentací. Student dále na vzorku výukových prezentací identifikuje často využívané funkcionality či běžné nedostatky. V dalším kroku student navrhne datový model pro uložení prezentace a textový formát pro jeho zápis. Pro daný formát následně student navrhne a implementuje textově zaměřený editor a podporu pro prezentační mód. Navržený model a formát by měl umožnit, kromě identifikované často používané funkcionality, zejména citování zdrojů, napojení na externí zdroje, propojení prezentací, nelineární navigaci a možnost definovat omezení na obsah. Příkladem definovaného omezení je varování v případě překročení množství textu. |
Seznam odborné literatury |
- Chávez Herting, D., Cladellas Pros, R. & Castelló Tarrida, A. Patterns of PowerPoint Use in Higher Education: a Comparison between the Natural, Medical, and Social Sciences. Innov High Educ 45, 65–80 (2020). https://doi.org/10.1007/s10755-019-09488-4
- Craig, R.J., Amernic, J.H. PowerPoint Presentation Technology and the Dynamics of Teaching. Innov High Educ 31, 147–160 (2006). https://doi.org/10.1007/s10755-006-9017-5 - https://commonmark.org/ |