Postoje učitelů k žákům s poruchou autistického spektra na základních školách a víceletých gymnáziích
Název práce v češtině: | Postoje učitelů k žákům s poruchou autistického spektra na základních školách a víceletých gymnáziích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teachers Attitudes towards Pupils with Autism Spectrum Disorder in Primary and Secondary Schools |
Klíčová slova: | Porucha autistického spektra (PAS), Neurovývojové poruchy, Postoje, Inkluzivní vzdělávání, Vzdělávání žáků s PAS, Žáci, Učitelé |
Klíčová slova anglicky: | Autism spectrum disorder (ASD), Neurodevelopmental disorders, Attitudes, Inclusive education, Education of students with ASD, Pupils, Teachers |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.09.2023 |
Datum zadání: | 15.09.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M306, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104PS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je průzkum postoje učitelů k žákům s poruchou autistického spektra (PAS) na základních školách v České republice. Práce bude rozdělena do dvou částí: části teoretické a části praktické. Teoretická část bude nejprve věnována definici, vysvětlení a charakteristice poruch autistického spektra. Dále bude v této části práce popsána diagnostika této poruchy a blíže zachycena prevalence výskytu. Další kapitola teoretické části bude zaměřena na postoje a jejich vývoj a změnu. V teoretické části bude ještě kapitola věnována možnostem vzdělávání osob s PAS.
Praktická část bakalářské práce bude prezentována prostřednictvím kvantitativního výzkumného přístupu, kdy bude pomocí anonymních dotazníků zkoumán postoj vyučujících základních škol k žákům s PAS. Cílem tohoto průzkumu a vlastně celé práce by mělo být zjištění, zda a nakolik ovlivňuje osobní zkušenost vyučujících s žákem s poruchou autistického spektra jeho celkový postoj k žákům s touto neurovývojovou poruchou. |
Seznam odborné literatury |
ATTWOOD, T. (2000). Strategies for Improving the Social Integration of Children with Asperger Syndrome. Autism: The International Journal Of Research And Practice, 4(1), 85-100.
https://doi.org/10.1177/1362361300004001006WING, L. Autistic children. London, Redwood Press, 1971 GILLBERG, C., PEETERS, T., & JELÍNKOVÁ, M. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem (Vyd. 3). Portál. HOLLANDER, E., HAGERMAN, R. J., & FERRETTI, C. (2022). Textbook of autism spectrum disorders (2nd ed). American Psychiatric Association Publishing. JELÍNKOVÁ, M. (2001). Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK. NOVÁKOVÁ, L. (2022). ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. ET AL. (2021). Povolání: asistent pedagoga. Kompetence asistenta pedagoga podporujícího žáky s poruchou autistického spektra. Pedagogika. THOROVÁ, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha, Portál. WING, L. (1997). The autistic spectrum. The Lancet (British edition). YIN, R. (2003). Case study research. Design and methods. Thousand Oaks, CA, Sage Publications. |