Adaptační proces ukrajinských dětí z pohledu rodičů
Název práce v češtině: | Adaptační proces ukrajinských dětí z pohledu rodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Adaptation process of Ukrainian children from the perspective of parents |
Klíčová slova: | integrace, adaptace, adaptační skupina, děti, rodiče, pečující osoba, migrant, válečný konflikt |
Klíčová slova anglicky: | integration, adaptation, adaptation group, children, parents, caregiver, migrant, war conflict |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Monika Nová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.09.2023 |
Datum zadání: | 05.09.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 23.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.09.2024 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Petr Novák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
- dodržení etických zásad
- dodržení zásad pro citování zdrojů - samostatné vypracování diplomové práce - jednotná grafická úprava textu - studium odborné literatury - zpracování dotazníků a jejich vyhodnocení - konzultace se školitelem - řízené rozhovory s pečujícími osobami v adaptační skupině |
Seznam odborné literatury |
[1] BOWLBY J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál. 2010.
[2] BRIZUELA B. M., GARCIA-SELLERS M. J. School adaptation: A triangular process. American Educational Research Journal, 1999. [3] DESLANDES R., RIVARD M. C., TRUDEAU F., LEMOYNE J. & JOYAL F. Role of family, school, peers and community in the adaptation proces of young immigrants. International Journal about Parents in Education. 2012. [4] GRIEBEL W., NIELSEN R. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál. 2005. [5] HAEFELE B., WOLF-FILSINGER M. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha: Portál. 1993. [6] KOSTELECKÁ Y., HÁNA D., HASMAN J. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. V Praze: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2017. [7] MCCARTHY K. Adaptation of immigrant children to the United States: A review of the literature. The New Jersey immigrant youth project. Princeton: Princeton University, Center for Research on Child Wellbeing. 1998. [8] MCDERMOTT R. P. The explanation of minority school failure. Again. Anthropology & Education, 1987. [9] MIOVSKÝ M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha. 2006. [10] MODRÁČEK Z., PAVLAS T., SUCHOMEL P., KOVÁŘ K., ZATLOUKAL T. Integrace a vzdělávání dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka se specifickým zřetelem k integraci a vzdělávání dětí a žáků z Ukrajiny: tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. 2023. [11] NAKONEČNÝ M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia. 1997. [12] SYSLOVÁ Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.Začátek formuláře -ZÁLESKÁ K. Podpora školní adaptace dětí – cizinců: náhled do české a norské praxe. 2020 [13] GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozšířené české vyd.Brno. 2010. [14] CHRÁSKA M., KOČVAROVÁ I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíne. 2015. [15] HENDL J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté přepracované vydání. Praha. 2016. [16] ŠVAŘÍČEK R., ŠEDOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha. 2007. [17] AMNESTY INTERNATIONAL. Terminologie – migrace. [online]. Nedatováno. [18] BARÁNKOVÁ N. Adaptační plán MŠ. [online] 2023. [19] ČESKÁ TISKOVÁ KANCELÁŘ. Adaptační skupiny pro Ukrajince budou pokračovat do prosince, bude jich ale méně. [online]. 2022. [20] KŘÍŽ Z. Cesta z Ruska: Ruská agrese proti Ukrajině a její důsledky. [online] 2023. [21] LINHARTOVÁ T. LOUDOVÁ STRALCZYNOVÁ B. Metodika děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. META. [online] 2015. [22] META. Adaptační plán (Berlínský model). [online] Nedatováno. [23] MIKŠOVÁ R., MACKŮ P. Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole (MŠ Srdíčko v Praze 12). Národní pedagogický institut. [online] 2021. [24] MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY. Vyhlášení výzvy MŠMT na podporu Adaptačních skupin pro děti cizince migrující z Ukrajiny (září–prosinec 2022) + metodické doporučení pro žadatele. [online]. 2022. [25] MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY. Vyhlášení výzvy MŠMT na podporu Adaptačních skupin pro děti cizince migrující z Ukrajiny (leden–červen 2023) + metodické doporučení pro žadatele. [online]. 2023. [26] MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY. ZÁKLADNÍ INFORMACE k ukrajinské problematice v regionálním školství – rychlý výběr z dat zahajovacích výkazů ke školnímu roku 2022/23. [online]. 2022. [27] MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY. Odbor azylové a migrační politiky – slovníček pojmů. [online]. Nedatováno. [28] MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY. Odbor azylové a migrační politiky – integrace cizinců. [online]. Nedatováno. [29] NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT – Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. 6 Tipů pro pedagogy i rodiče, jak mluvit s dětmi o válce na Ukrajině. [online]. 2022. [30] NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ.Děti/žáci–cizinci a děti/žáci s odlišným mateřským jazykem. [online] 2022. [31] POUSSAINT A., LINN S. Talking with Kids about War. [online]. Nedatováno. [32] RAMBOUSKOVÁ M. Ministerstvo vyčlení 300 milionů na adaptační skupiny pro ukrajinské děti. [online]. 2022. [33] RODINNÉ CENTRUM A CAFÉ KOUPÁK. Dostupné z https://koupak-mb.cz/. [online]. Nedatováno. [34] SIUDOVÁ P. Piktogramy a jejich využití v naší škole. Diakonie Českobratrské církve evangelické. [online] 2020. [35] SOTÁKOVÁ H., PRESSLEROVÁ P. Adaptační program pro děti v dětské skupině. [online] 2019. [36] ŠEBELOVÁ B. Předškolní vzdělávání dětí cizinců. Národní pedagogický institut. [online] 2008. [37] ŠÍR J. Ruská agrese proti Ukrajině. [online] 2023. [38] ŠTÁFKOVÁ M., JEŽKOVÁ K. Stresové a jiné zátěžové situace u dětí v době válečné krize. Národní pedagogický institut ČR. [online]. 2022. [39] UNHRC. Fakta a terminologie. [online]. Nedatováno. [40] VÄTEROVÁ A. Adaptace dětí v mateřské škole jako důležitý krok ve vzdělávacím procesu. [online] Národní pedagogický institut. 2022. [41] VODÁČKOVÁ. Válka v našich myslích s psycholožkou Vodáčkovou. ČTK. [online] 2022. [42] ZÁKON Č. 65/2022 SB. Zákon o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaný invazí vojsk Ruské federace. [online]. 2022. [43] ZÁKON Č. 221/2003 SB. Zákon o dočasné ochraně cizinců. [online]. 2003. [44] ZÁKON Č. 325/1999 SB. Zákon o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu). [online]. 1999. |