Studie psychometrických vlastností testu MINT
Název práce v češtině: | Studie psychometrických vlastností testu MINT |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Study of the Psychometric Properties of the MINT Test |
Klíčová slova: | test MINT|psychometrické vlastnosti|test pojmenování|neuropsychologická diagnostika|fatické funkce |
Klíčová slova anglicky: | MINT test|psychometric properties|naming test|neuropsychological diagnosis|phatic functions |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Čihák |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.08.2023 |
Datum zadání: | 10.08.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je analýza psychometrických vlastností testu MINT (The Multilingual Naming Test), jenž je součástí neuropsychologické baterie UDS 3. Obsahem literárně přehledové části bude deskripce testu MINT, který je založen na principu vizuálního pojmenovávání objektů. Zmíněny budou také fatické funkce a projevy poruch fatických funkcí právě v testu MINT, včetně poruch zapříčiněných neurodegenerativním onemocněním. V empirické části bude provedena samotná analýza testu MINT. Konkrétně se pak jedná o položkovou analýzu (zahrnující míru obtížnosti aj.), zjištění reliability (vnitřní konzistence s využitím metody Cronbachova alfa), validity. Bude zjišťována validita diskriminační, tedy zda test dokáže rozlišit zdravé jedince od osob s mírnou kognitivní poruchou. Dále bude prověřována validita konvergentní, posuzující korelaci s testy fatických funkcí (fonemická a sémantická fluence). Exploračně budou zkoumány i korelace s dalšími testy v baterii UDS 3. Výzkumný soubor bude sestávat ze dvou skupin participantů, přičemž jedna skupina zahrnuje zdravé jedince nad 55 let bez diagnostikovaného psychiatrického onemocnění nebo neurologického onemocnění mozku a druhá skupina sestává z pacientů s MCI, respektive pacientů, jimž byla diagnostikována mírná kognitivní porucha na základě komplexního neuropsychologického vyšetření. Sběr dat pak probíhá osobně prostřednictvím vyšetření neuropsychologickou baterií UDS 3. Ze vzorku zdravých osob jsou participanti nabíráni samovýběrem – sami se přihlásí na inzerát. Pacienti s MCI jsou vybíráni výběrem kriteriálním. Očekávaným přínosem výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je ověření vhodnosti využívání testu pro zjišťování případných deficitů v oblasti fatických či jiných kognitivních funkcí. |
Seznam odborné literatury |
Gollan, T. H., Weissberger, G. H., Runnqvist, E., Montoya, R. I., & Cera, C. M. (2012). Self-ratings of spoken language dominance: A Multilingual Naming Test (MINT) and preliminary norms for young and aging Spanish–English bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, 15(3), 594–615. https://doi.org/10.1017/S1366728911000332 Gorno-Tempini, M. L., Hillis, A. E., Weintraub, S., Kertesz, A., Mendez, M., Cappa, S. F., Ogar, J. M., Rohrer, J. D., Black, S., Boeve, B. F., Manes, F., Dronkers, N. F., Vandenberghe, R., Rascovsky, K., Patterson, K., Miller, B. L., Knopman, D. S., Hodges, J. R., Mesulam, M. M., & Grossman, M. (2011). Classification of primary progressive aphasia and its variants. Neurology, 76(11), 1006–1014. https://doi.org/10.1212/WNL.0b013e31821103e6 Ivanova, I., Salmon, D. P., & Gollan, T. H. (2013). The Multilingual Naming Test in Alzheimer’s Disease: Clues to the Origin of Naming Impairments. Journal of the International Neuropsychological Society, 19(3), 272–283. https://doi.org/10.1017/S1355617712001282 Lezak, M. D. (Ed.). (2012). Neuropsychological assessment (5th ed). Oxford University Press. Rogalski, E., Sridhar, J., Rader, B., Martersteck, A., Chen, K., Cobia, D., Thompson, C. K., Weintraub, S., Bigio, E. H., & Mesulam, M.-M. (2016). Aphasic variant of Alzheimer disease: Clinical, anatomic, and genetic features. Neurology, 87(13), 1337–1343. https://doi.org/10.1212/WNL.0000000000003165 Stasenko, A., Jacobs, D. M., Salmon, D. P., & Gollan, T. H. (2019). The Multilingual Naming Test (MINT) as a Measure of Picture Naming Ability in Alzheimer’s Disease. Journal of the International Neuropsychological Society, 25(08), 821–833. https://doi.org/10.1017/S1355617719000560 Uhrová, T., & Roth, J. (2020). Neuropsychiatrie: Klinický průvodce pro ambulantní i nemocniční praxi. Maxdorf. Williams, B. W., Mack, W., & Henderson, V. W. (1989). Boston naming test in Alzheimer’s disease. Neuropsychologia, 27(8), 1073–1079. https://doi.org/10.1016/0028-3932(89)90186-3 |