Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Studie psychometrických vlastností testu MINT
Název práce v češtině: Studie psychometrických vlastností testu MINT
Název v anglickém jazyce: Study of the Psychometric Properties of the MINT Test
Klíčová slova: test MINT|psychometrické vlastnosti|test pojmenování|neuropsychologická diagnostika|fatické funkce
Klíčová slova anglicky: MINT test|psychometric properties|naming test|neuropsychological diagnosis|phatic functions
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Čihák
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.08.2023
Datum zadání: 10.08.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.09.2023
Datum a čas obhajoby: 20.06.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza psychometrických vlastností testu MINT (The Multilingual Naming Test), jenž je součástí neuropsychologické baterie UDS 3.
Obsahem literárně přehledové části bude deskripce testu MINT, který je založen na principu vizuálního pojmenovávání objektů. Zmíněny budou také fatické funkce a projevy poruch fatických funkcí právě v testu MINT, včetně poruch zapříčiněných neurodegenerativním onemocněním.
V empirické části bude provedena samotná analýza testu MINT. Konkrétně se pak jedná o položkovou analýzu (zahrnující míru obtížnosti aj.), zjištění reliability (vnitřní konzistence s využitím metody Cronbachova alfa), validity. Bude zjišťována validita diskriminační, tedy zda test dokáže rozlišit zdravé jedince od osob s mírnou kognitivní poruchou. Dále bude prověřována validita konvergentní, posuzující korelaci s testy fatických funkcí (fonemická a sémantická fluence). Exploračně budou zkoumány i korelace s dalšími testy v baterii UDS 3.
Výzkumný soubor bude sestávat ze dvou skupin participantů, přičemž jedna skupina zahrnuje zdravé jedince nad 55 let bez diagnostikovaného psychiatrického onemocnění nebo neurologického onemocnění mozku a druhá skupina sestává z pacientů s MCI, respektive pacientů, jimž byla diagnostikována mírná kognitivní porucha na základě komplexního neuropsychologického vyšetření. Sběr dat pak probíhá osobně prostřednictvím vyšetření neuropsychologickou baterií UDS 3. Ze vzorku zdravých osob jsou participanti nabíráni samovýběrem – sami se přihlásí na inzerát. Pacienti s MCI jsou vybíráni výběrem kriteriálním.
Očekávaným přínosem výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je ověření vhodnosti využívání testu pro zjišťování případných deficitů v oblasti fatických či jiných kognitivních funkcí.
Seznam odborné literatury
Gollan, T. H., Weissberger, G. H., Runnqvist, E., Montoya, R. I., & Cera, C. M. (2012). Self-ratings of spoken language dominance: A Multilingual Naming Test (MINT) and preliminary norms for young and aging Spanish–English bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, 15(3), 594–615. https://doi.org/10.1017/S1366728911000332
Gorno-Tempini, M. L., Hillis, A. E., Weintraub, S., Kertesz, A., Mendez, M., Cappa, S. F., Ogar, J. M., Rohrer, J. D., Black, S., Boeve, B. F., Manes, F., Dronkers, N. F., Vandenberghe, R., Rascovsky, K., Patterson, K., Miller, B. L., Knopman, D. S., Hodges, J. R., Mesulam, M. M., & Grossman, M. (2011). Classification of primary progressive aphasia and its variants. Neurology, 76(11), 1006–1014. https://doi.org/10.1212/WNL.0b013e31821103e6
Ivanova, I., Salmon, D. P., & Gollan, T. H. (2013). The Multilingual Naming Test in Alzheimer’s Disease: Clues to the Origin of Naming Impairments. Journal of the International Neuropsychological Society, 19(3), 272–283. https://doi.org/10.1017/S1355617712001282
Lezak, M. D. (Ed.). (2012). Neuropsychological assessment (5th ed). Oxford University Press.
Rogalski, E., Sridhar, J., Rader, B., Martersteck, A., Chen, K., Cobia, D., Thompson, C. K., Weintraub, S., Bigio, E. H., & Mesulam, M.-M. (2016). Aphasic variant of Alzheimer disease: Clinical, anatomic, and genetic features. Neurology, 87(13), 1337–1343. https://doi.org/10.1212/WNL.0000000000003165
Stasenko, A., Jacobs, D. M., Salmon, D. P., & Gollan, T. H. (2019). The Multilingual Naming Test (MINT) as a Measure of Picture Naming Ability in Alzheimer’s Disease. Journal of the International Neuropsychological Society, 25(08), 821–833. https://doi.org/10.1017/S1355617719000560
Uhrová, T., & Roth, J. (2020). Neuropsychiatrie: Klinický průvodce pro ambulantní i nemocniční praxi. Maxdorf.
Williams, B. W., Mack, W., & Henderson, V. W. (1989). Boston naming test in Alzheimer’s disease. Neuropsychologia, 27(8), 1073–1079. https://doi.org/10.1016/0028-3932(89)90186-3
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK