Žánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko
Název práce v češtině: | Žánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Genre preferences of pupils according to gender |
Klíčová slova: | literatura pro děti a mládež, žánry LPDM, výběr knih u dětí mladšího školního věku, gender |
Klíčová slova anglicky: | literature for children and youth, LPDM genres, selection of books for children, gender |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.07.2023 |
Datum zadání: | 13.09.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2024 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.03.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zjistit, jaké žánry vyhledávají součástí žáci mladšího školního věku a jaké faktory jejich výběr ovlivňují (gender, SES, trávení volného času apod.).
Teoretická část - okruhy témat: Charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce Žánry literatury pro děti a jejich charakteristika Současná literatura pro děti - její charakteristika a ocenění Výzkumy čtenářství - žánrové preference, SES, gender, faktory ovlivňující čtenářství dětí V praktické části bude realizován výzkum u žáků mladšího školního věku v Ústeckém kraji a Praze na ZŠ (od 2. do 5. ročníku, protože žánrové preference se mění a vyvíjejí formou podnětných aktivit, např. domino; třídění knih; úryvky a práce s nimi, záznamy z četby aj.) a rozhovorů s žáky v ohniskových skupinách i prostřednictvím individuálních rozhovorů, dotazníkem zjišťujícím faktory, které ovlivńující čtenářství (předčítání, SES, návštěva knihoven, kniha jako dar, početnost dětské knihovny apod.) a analýzou školní knihovny, v níž bude výzkum probíhat. Takto bude zajištěna potřebná triangulace dat. Výsledky vlastního výzkumu budou porovnány s výzkumy čtenářství (Trávníček, Prázová, Homolová atd.) a oceněními knihami (Sukova knihovna, Zlatá stuha, Nejkrásnější česká kniha, Magnesia Litera, Muriel, katalog Nejlepší knihy dětem). Výsledky poslouží jako inspirace do výuky prvostupňovým učitelům i pro zkvalitnění vlastní výuky autorky práce. |
Seznam odborné literatury |
Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237.
Friedlanderová, H., P, H., Landová, H., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, NKP. Gabal, I., & Václavíková Helšusová, L. (2003). Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu. Dostupné z: <http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf> Gejgušová, I. (2011). Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. Gejgušová, I. (2014). Čtenářství pod lupou. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 4(1), 55–56. Gejgušová, I. (2015). Čtenářství žáků základních škol: Primary school pupil reading habits. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita. Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. Prázová, I., Homolová, K., Landová, H. & Richter, V. (2014). České děti jako čtenáři. Brno: Host. Richter, V., Friedlaenderová, H., Landová, H., & Prázová, I. (2023). České děti jako čtenáři v době pandemie. Brno: Host, NKP ČR. Segi Lukavská, J., & Kuzmičová, A. (2022). Complex characters of many kinds? Gendered representation of inner states in reading anthologies for Czech primary schools. L1-Educational Studies in Language and Literature, 22(1), 1–24. https://doi.org/10.21248/l1esll.2022.22.1.406. Dostupné z: https://l1research.org/article/view/406 SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Viater, D. (2020). Čtenářství žáků s minimálními požadavky na mimoškolní četbu. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 10(1), 39–45. |