Vzájemný vztah sebehodnocení a metakognice u žáků a žákyň 5. třídy základní školy
Název práce v češtině: | Vzájemný vztah sebehodnocení a metakognice u žáků a žákyň 5. třídy základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The relationship between self-assessment and metacognition in 5th grade primary school students |
Klíčová slova: | metakognice, přesnost sebehodnocení, hodnocení, základní škola, mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | metacognition, accuracy of self-assessment, evaluation, primary school, young school-age children |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.04.2024 |
Datum zadání: | 11.04.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104PS) |
Oponenti: | PhDr. Anna Páchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je realizovat výzkum vztahu sebehodnocení a metakognice v kontextu školního učení. Předpokladem je, že s rozvojem metakognice by měla zároveň narůstat přesnost vlastního sebehodnocení při řešení školních úloh. Vlastní vnitřní hodnocení bude rozděleno na konkrétní dílčí úkoly, u kterých žáci budou posuzovat, nakolik se jim podařilo je zvládnout. Přesnost sebehodnocení bude tedy vycházet z porovnání vlastního řešení a odhadu jeho správnosti. Přesnost sebehodnocení bude porovnána s úrovní metakognice měřené samostatnou škálou a s posouzením učitelky. Cílová skupina by byla tvořena cca 50 žáky prvního stupně základní školy.
|
Seznam odborné literatury |
Foltýnová, D. (2009). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení. Pedagogická orientace, 19(2), 72-88.
Krykorková, H. & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51(2), 185-196. Pavelková, I., Purková, V. & Menšíková, V. (2010). Časová perspektiva jako významný regulativ v lidském životě a žákovské motivaci. Studia pedagogica, 15(1), 30-45. Veenman, M. V., Van Hout-Wolters, B. H. & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 1(1), 3-14. Wayment, H. A. & Taylor, S. E. (1995). Self-Evaluation Processes: Motives, Information Use, and Self-Esteem. Journal of Personality. |