Gymnázium v Roudnici nad Labem v období protektorátu Čechy a Morava
Název práce v češtině: | Gymnázium v Roudnici nad Labem v období protektorátu Čechy a Morava |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The high school in Roudnice nad Labem during the Protectorate Bohemia and Moravia |
Klíčová slova: | protektorát, gymnázium, školství, druhá světová válka, Roudnice nad Labem |
Klíčová slova anglicky: | Protectorate Bohemia and Moravia, high school, education, second world war, Roudnice nad Labem |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Kristýna Bernardová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.06.2023 |
Datum zadání: | 24.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104DJ) |
Oponenti: | doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka této bakalářské práce na základě průzkumu archivního fondu Státního oblastního archivu v Litoměřicích a za pomoci příslušné odborné literatury popíše v chronologickém sledu proměnu fungování a struktury Gymnázia v Roudnici nad Labem v období protektorátu Čechy a Morava. Text zpracuje samostatně dle stanovených kritérií a zásad za použití metod analýzy a interpretace historických pramenů. |
Seznam odborné literatury |
BOSÁK, František. Česká škola v době nacistického útlaku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
DOLEŽAL, Jiří: Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie. Praha, Národní filmový archiv 1996. ISBN: 80-7004-085-8. MICHLOVÁ, Marie, Protentokrát aneb česká každodennost 1939 – 1945. Řitka: Nakladatelství ČAS, 2012. ISBN 978-80-87470-60-2. MORKES, František. Československé školy v letech 2. světové války. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského, 2005. ISBN 80-901461-8. SVOBODA, Jaroslav. Školství v období protektorátu. České Budějovice: Nová Forma, 2010, s. 32. ISBN 978-80-87313-67-1. ŠMEJKALOVÁ, Martina a Univerzita Karlova. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010, s. 177. ISBN 978-80-246-1692-6. ČERMÁKOVÁ, Dagmar. Roudnický atentát. In: Terezínské listy. Most: Severočeské nakladatelství, 1976. HÁJKOVÁ, Alena. MEDAILONKY VĚZŇŮ. DENÍKY: Příběh profesora Miloslava Brofta. In: Terezínské listy. Praha: OSWALD, 2001. ISBN 80-85433-56-7. LOZOVIUKOVÁ, Kateřina, Mimořádný lidový soud v Litoměřicích – případ Alfred Bauer. České, slovenské a československé dějiny 20. století. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2006, 2006(1). MRÁZEK, Jan. Atentát 1942 a perzekuce roudnických studentů. Roudnice nad Labem: Podřipské muzeum, 2007. ISBN 978-80-86924-07-6. POLONCARZ, Marek. Případ roudnických studentů. In: Terezínské listy. Praha: OSWALD, 1988. ISBN 978-80-88052-25-8. RAPAVÁ, Ivana. Trestní nalézací komise v Roudnici nad Labem (1946-1948). Vybrané případy související s existencí věznice gestapa v Terezíně. In: Terezínské listy. Praha: OSWALD, 2021. ISBN 978-80-88052-25-8. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá proměnou školství za protektorátu na konkrétním příkladu Gymnázia v Roudnici nad Labem. V teoretické části jsou nejprve stručně nastíněny změny v českém školství po vzniku protektorátu Čechy a Morava s bližším zaměřením na období druhé heydrichiády. Následující část práce se již věnuje roudnickému gymnáziu a jeho fungování za druhé světové války a rovněž se blíže zaměřuje na perzekuci roudnických studentů. V dalších kapitolách je věnována pozornost fungování gymnázia ke konci války a poválečné nalézací komisi v Roudnici nad Labem. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor's thesis examines the transformation of education during the Protectorate period, using the specific example of the Gymnasium in Roudnice nad Labem. The theoretical part first briefly outlines the changes in Czech education following the establishment of the Protectorate of Bohemia and Moravia, with a closer focus on the period of the second Heydrichiade. The subsequent part of the thesis is dedicated to the Roudnice Gymnasium and its operation during World War II, and also closely examines the persecution of Roudnice students. In the following chapters, attention is paid to the functioning of the gymnasium towards the end of the war and the post-war investigative commission in Roudnice nad Labem. |