Ikonografická analýza obrazu Jana Vermeera - Alegorie víry
Název práce v češtině: | Ikonografická analýza obrazu Jana Vermeera - Alegorie víry |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Iconographic analysis of the painting by Jan Vermeer - Allegory of Faith |
Klíčová slova: | Jan Vermeer, malba, obraz, symbol, Alegorie víry |
Klíčová slova anglicky: | Jan Vermeer, painting, image, symbol, Allegory of faith |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.05.2023 |
Datum zadání: | 29.05.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 07.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2024 |
Oponenti: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
Dílo a život malíře Jana Vermeera v přehledu Ikonografický popis a rozbor obrazu Alegorie víry 1 Prostor místnosti a zobrazený nábytek 2 Personifikace 3 Liturgické atributy víry 4 Křesťanské symboly 5 Camera-obscura Předpokládaný majetek umělce Závěr Seznam pramenů a literatury Přílohy Seznam vyobrazení |
Seznam odborné literatury |
1. Vermeer van Delft, Jan: Johannes Vermeer / Ben Broos & Arthur K. Wheelock 1995
2. Menzel, Gerhard W.: Vermeer 1977 3. Gowing, Lawrence: Vermeer 1960 4. Vries, A. B. De: Jan Vermeer van Delft 1948 5. Wolf, Bryan Jay: Vermeer and the invention of seeing 2001 6. Huyghe, René: Vermeer 2008 7. Swillens, P. T. A.: Johannes Vermeer : painter of Delft : 1632-1675, 1950 8. Grabski, Józef: Jan Vermeer Van Delft (1632-1675) : st. Praxedis : an exhibition of a painting from the collection of Barbara Piasecka Johnson 9. Muzika, František: Jan Vermeer 10. Walicki, Michał: Jan Vermeer van Delft 1970 11. Ripa, Cesare: Ikonologie 12. Gerd Heinz-Mohr: Lexikon symbol. Obrazy a znaky křestanského umění. Munchen 1971 13. Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad 1999 14. Udo Becker: Slovník symbolů. Praha 2002 15. Wolf, Bryan Jay. Vermeer and the Invention of Seeing. Chicago: The University of Chicago Press, 2001. 16. Winkel, Marieke de. The Interpretation of Dress in Vermeer´s Painting. In: Gaskell, Ivan; Jonker, Michiel (ed.). Vermeer Studies. Washington: National Gallery of Art, 1998. 17. Welu, James A. Vermeer: His Cartographic Sources. Art Bulletin, 4, 1975. 18. Walsh, John. Vermeer. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 31 / 4, 1973 19. Vries, Ary Bob de. Vermeer. Milano: Amilcare Pizzi S.p.A., 1967. 20. Vries, Ary Bob de. Jan Vermeer van Delft. Basel: Holbein, 1945. 21. Tolnay, Charles de. L´Atelier de Vermeer. Gazette des beaux-arts, 41, 1953. 22. Swillens, Pieter T. A. Johannes Vermeer, Painter of Delft. Utrecht: Spectrum Publishers, 1950. 23. Steadman, Philip. Vermeer´s Camera, Uncovering the Truth the Masterpieces. Oxford: Oxford University Press, 2001. 24. Snow, Edward. A Study of Vermeer. Berkeley: University of California Press, 1994. 25. Sluijter, Eric Jan. Vermeer, Fame, and Female Beauty: The Art of Painting. In: Gaskell, Ivan; Jonker, Michiel (ed.). Vermeer Studies. Washington: National Gallery of Art, 1998. 26. Slive, Seymour. Realism and Symbolism in Seventeenth-Century Dutch Painting. Daedalus, 91, 1962. 27. Slive, Seymour. Notes on the Relationship of Protestantism to Seventeenth-Century Dutch Painting. Art Quarterly, 19, 1956. 28. Seymour, Charles. Dark Chamber and Light-Filled Room: Vermeer and the Camera Obscura. The Art Bulletin, 46, 1964. 29. Schwarz, Heinrich. Vermeer and the Camera Obscura. Pantheon, 24, 1966. 30. Mirimonde, Albert Pomme de. Les sujets musicaux chez Vermeer de Delft. Gazette des Beaux- Arts, 57 / 6, 1961. 31. Liedtke, Walter. A View of Delft, Vermeer and his Contemporaries. Zwolle: Waanders Publishers, 2000. 32. Huyghe, René; Bianconi, Piero. Vermeer. Praha: Odeon, 1981. 33. Hale, Philip L. Jan Vermeer of Delft. Boston, 1937. 34. Gaskell, Ivan. Vermeer´s Wager, Speculations on Art History, Theory and Art Museums. London: Reaktion Books, 2000. 35. Descargues, Pierre. Vermeer: etude biographice et critique. Geneve: Skira, 1966 36. Blankert, Albert.Vermeer of Delft, Complete Edition of the Paintings. Oxford: Phaidon, 1978. 37. Arasse, Daniel. Vermeer, Faith in painting. Princeton: Princeton University Press, 1994. 38. Benjamin Binstock. Vermeer's Family Secrets – Genius, Discovery, and the Unknown Apprentice. — Routledge, 2013. S. 416. 39. Efros A.M. Profily. Eseje o ruských umělcích. - SPB. Azbuka-klasika, 2007. S. 71 40. Vlasov v. G. teorie a praxe znalectví, metodika stylistické kritiky, problém hodnoty a kvality uměleckého díla // Vlasov v.G. umění Ruska v prostoru Eurasie. 41. V. A. Sovinin. Jan Vermeer. - Velcí světoví umělci. RIPOL-klasik, 2014. S. 35 42. V. Bernitzeva. Jan Vermeer.: Direct Media, 2010. S. 47. - 49 s |
Předběžná náplň práce |
Naléhavost této práce je dána neustálým zájmem o dílo Jana Vermeera a do této doby
neexistencí samostatné studie o obrazu Alegorie víry, kde by každé části obrazu byla věnována velká pozornost, a to kvůli zobecnění maximálního množství dostupných materiálů. Předmětem studie je tedy obraz Jana Vermeera – Alegorie víry namalovaný v sedmdesátých letech sedmnáctého století – v době zlatého věku holandské malby. Předmětem studie bude zkoumání významu každého z mnoha a rozmanitých symbolů, které tento obraz obsahuje. Cílem práce je podrobně popsat a přesně interpretovat prvky alegorie. Úkoly spočívají v rozpoznání symbolických a alegorických předmětů a jejich interpretace v dobovém kontextu. Hlavními zdroji informací, kromě obrazu samotného, budou elektronická média, písemné zdroje, a to 42 publikací ze seznamu literatury, mezi nimiž jsou ikonografické slovníky, monografie o umělci a další práce. Dílo se skládá z úvodu, pěti kapitol, závěru, seznamu literatury, příloh a obrázkové části. Praktický význam práce spočívá v možném využití pro přednášky a workshopy o umění Holandska, umění baroka a pro psaní dalších vědeckých prací. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The relevance of this work is in the constant interest in the work of Jan Vermeer and, until that
time, the absence of a separate monography of the painting Allegory of Faith, where to the each part of the painting would be given great attention, thanks to the generalization of the maximal amount of available materials. Thus, the object of the study is a painting by Jan Vermeer – an Allegory of Faith, painted in the seventies of the seventeenth century – the golden age of Dutch painting. The subject of the study will be the interpretation of the meaning of each of the numerous and diverse symbols that this picture contains. The aim of the work is a detailed description and accurate interpretation of the elements of allegory. The purposes consist in recognizing allegorical objects, finding their interpretations and correlating the most appropriate interpretation both with the meanings of other symbols and with the message of the picture in principle. The main sources of information, in addition to images on electronic media, will be written sources, namely, 42 publications as part of the list of references, among which there are iconographic dictionaries, monographs about the artist and other bachelor's works. The work consists of an introduction, five chapters, a conclusion, a list of references, appendices and part of the pictures. The practical significance of the work lies in its possible use for lectures and seminars on Dutch art, Baroque art and for writing other scientific papers. |