Proaktivně agresivní žáci z pohledu pedagoga
| Název práce v češtině: | Proaktivně agresivní žáci z pohledu pedagoga |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Proactively aggressive pupils from the teacher’s point of view |
| Klíčová slova: | agrese, agresivita, proaktivní agrese, osoba proaktivně agresivního jedince, prevence, role pedagoga, rozhovory |
| Klíčová slova anglicky: | aggression, aggressiveness, proactive aggression, the character of a proactively aggressive pupil, prevention, teacher's role, interviews |
| Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
| Vedoucí / školitel: | doc. Pavlína Janošová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 25.05.2023 |
| Datum zadání: | 25.05.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.05.2023 |
| Datum a čas obhajoby: | 24.09.2024 12:30 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 24.09.2024 |
| Oponenti: | PhDr. Jana Procházková |
| Zásady pro vypracování |
| Průběžné konzultace; využití elektronických databází; využití bibliografických zdrojů v Komenského pedagogické knihovně;
Příprava výzkumné části; kvalitativní metodologie; příprava semistrukturovaného rozhovoru; oslovení respondentů (pedagogů); kvalitativní analýza s využitím kódování (a s uvedením jejich ukázek do BP); interpretace nálezů a finalizace obou částí textu bakalářské práce. |
| Seznam odborné literatury |
| ANDERSON, Craig A. a BUSHMAN, Brad J. Human Aggression. Online. Annual Review of Psychology. 2002, roč. 53, č. 1, s. 27-51. ISSN 0066-4308. Dostupné z: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135231. [cit. 2024-04-10].
ANG, Rebecca P.; HUAN, Vivien S.; CHAN, Wei Teng; CHEONG, Siew Ann a LEAW, Jia Ning. The role of delinquency, proactive aggression, psychopathy and behavioral school engagement in reported youth gang membership. Online. Journal of Adolescence. 2015, roč. 41, č. 1, s. 148-156. ISSN 0140-1971. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.03.010. [cit. 2024-05-28]. BANDURA, A. Social learning theory. New York: General Learning Corporation, 1971. ISBN 75-170398. Dostupné z:https://www.asecib.ase.ro/mps/Bandura_SocialLearningTheory.pdf BANDURA, A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company, 1997. ISBN 9780716728504. Dostupné z:https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997_pdf BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Pedagogika (ISV). Praha: ISV, 2004. ISBN 8086642143. BRYCHOVÁ, Alice; CACHOVÁ, Jana; ČERNÝ, Michal; ČEŠKOVÁ, Tereza; DVOŘÁKOVÁ, Michaela et al. Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí a systémů hodnocení netestovatelných dovedností se souborem doporučení pro školní hodnocení klíčových kompetencí RVP ZV a externí hodnocení školní podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV. Praha: Česká školní inspekce, 2018. ISBN 978-80-88087-16-8. ČERMÁK, Ivo, HŘEBÍČKOVÁ, Martina a MACEK, Petr. Agrese, identita, osobnost. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-06-9. ČERMÁK, Ivo: Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. 204 s. ISBN80-902614-1-8. ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Psyché (Grada). Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4577-0. DAUNIC, Ann P.; SMITH, Stephen W.; GARVAN, Cynthia W.; BARBER, Brian R.; BECKER, Mallory K. et al. Reducing developmental risk for emotional/behavioral problems: A randomized controlled trial examining the Tools for Getting Along curriculum. Online. Journal of School Psychology. 2012, roč. 50, č. 2, s. 149-166. ISSN 00224405. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2011.09.003. [cit. 2024-05-02]. FAUZI, Fatimah Ahmad, Nor Afiah Mohd ZULKEFLI, Halimatus Sakdiah MINHAT a Norliza AHMAD. Psychosocial Predictors of Adolescent Aggression. Pertanika Journal of Science & Technology [online]. 2019, vol. 27, no. 4, s. 1485-1508 [cit. 2024-06-30]. ISSN 0128-7680. Dostupné z:http://www.pertanika.upm.edu.my/resources/files/Pertanika%20PAPERS/JST%20Vol.%2027%20(4)%20Oct.%202019/02%20JST-1273-2018.pdf FEJFAROVÁ, Renata. Agrese a možnosti práce s ní. Praha: Lumen Vitale – Centrum vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-904862-2-5. FRANK, John a RUGGIERO, Erica. Prevention: Delivering the Goods. Online. Healthcare Quarterly. 2003, roč. 6, č. 3. ISSN 19296347. Dostupné z: https://doi.org/10.12927/hcq.2003.17243. [cit. 2024-05-28]. FRICK, Paul J.; RAY, James V.; THORNTON, Laura C. a KAHN, Rachel E. Can callous-unemotional traits enhance the understanding, diagnosis, and treatment of serious conduct problems in children and adolescents? A comprehensive review. Online. Psychological Bulletin. 2014, roč. 140, č. 1, s. 1-57. ISSN 1939-1455. Dostupné z: https://doi.org/10.1037/a0033076. [cit. 2024-06-01]. FROMM, E.: Anatomie lidské destruktivity. Můžeme ovlivnit její podstatu a následky? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997, 520 s. ISBN 80-7106-232-4. FUNG, Annis Lai Chu. Adolescent Reactive and Proactive Aggression, and Bullying in Hong Kong: Prevalence, Psychosocial Correlates, and Prevention. Online. Journal of Adolescent Health. 2019, roč. 64, č. 6, s. S65-S72. ISSN 1054139X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.09.018. [cit. 2024-06-13]. GEEN, Russell G. Aggression and antisocial behavior. In: GILBERT, Daniel Todd, FISKE, Susan T., & LINDZEY, Gardner (eds.). The handbook of social psychology. 4th ed. New York: McGraw-Hill, 1998, s. 317-356. HART, P, HARTLOVÁ, H.: Psychologický slovník. První vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-569-1. HEJNOVÁ, Kateřina a CHYLÍKOVÁ, Johana. Přístup k řešení rodičovských konfliktů na odděleních sociálně-právní ochrany dětí v České republice: Volba defenzivní praxe a její faktory. Online. Czech Sociological Review. 2020, roč. 56, č. 1, s. 3-27. ISSN 00380288. Dostupné z: https://doi.org/10.13060/csr.2020.001. [cit. 2024-06-01]. HORÁKOVÁ, Miroslava. Agresivní řízení a jeho projevy ve vztahu k rysům osobnosti, dalším osobnostním proměnným, situačnímu kontextu a možná preventivní opatření. Online. E-psychologie. 2022, roč. 16, č. 1, s. 47-70. ISSN 18028853. Dostupné z: https://doi.org/10.29364/epsy.435. [cit. 2024-05-26]. HOUGHTON, Stephen; CARROLL, Annemaree; ZADOW, Corinne; O’CONNOR, Emma Sanders; HATTIE, John et al. Treating children with early-onset conduct problems and callous–unemotional traits: an empirical evaluation of KooLKIDS. Online. Emotional and Behavioural Difficulties. 2017, roč. 22, č. 4, s. 350-364. ISSN 1363-2752. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13632752.2017.1301646. [cit. 2024-05-12]. HUBBARD, Julie A.; MCAULIFFE, Meghan D.; MORROW, Michael T. a ROMANO, Lydia J. Reactive and Proactive Aggression in Childhood and Adolescence: Precursors, Outcomes, Processes, Experiences, and Measurement. Online. Journal of Personality. 2010, roč. 78, č. 1, s. 95-118. ISSN 0022-3506. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2009.00610.x. [cit. 2024-05-19]. HUČÍNOVÁ, Lucie. Klíčové kompetence v RVP ZV. <em>Metodický portál: Články </em>[online]. 19. 10. 2005, [cit. 2024-06-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/335/KLICOVE-KOMPETENCE-V-RVP-ZV.html>. ISSN 1802–4785 JANOŠOVÁ, Pavlína; KOLLEROVÁ, Lenka; ZÁBRODSKÁ, Kateřina; KRESSA, Jiří a DĚDOVÁ, Mária. Psychologie školní šikany. Psyché (Grada). Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3. KANG, So Ra; KIM, Shin-Jeong a LEE, Jungmin. Development of a Violence Prevention Educational Program for Elementary School Children Using Empathy (VPEP-E). Online. Child Health Nursing Research. 2020, roč. 26, č. 4, s. 422-433. ISSN 2287-9110. Dostupné z: https://doi.org/10.4094/chnr.2020.26.4.422. [cit. 2024-05-19]. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: [cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-x. KOPŘIVA, Pavel. Komunitní kruh a škola – 3. část. Ratolest: časopis na podporu zdraví v našich základních a mateřských školách. Kroměříž: Spirála – iniciativa na podporu zdraví a rozvoje osobnosti, 2000, 14-15. ISSN 1210-6216. KOSTER-HALE, Jorie a SAXE, Rebecca. Theory of Mind: A Neural Prediction Problem. Online. Neuron. 2013, roč. 79, č. 5, s. 836-848. ISSN 08966273. Dostupné z: KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. Interpretativní fenomenologická analýza. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1.vyd. Praha: Portál, 2008, 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3. LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0. LOCHMAN, John E.; BARRY, Tammy; POWELL, Nicole a YOUNG, Laura. Anger and Aggression. Online. In: NANGLE, Douglas W.; HANSEN, David J.; ERDLEY, Cynthia A. a NORTON, Peter J. (ed.). Practitioner's Guide to Empirically Based Measures of Social Skills. ABCT Clinical Assessment Series. New York, NY: Springer New York, 2010, s. 155-166. ISBN 978-1-4419-0608-3. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0609-0_10. [cit. 2024-04-21]. LOVAŠ, Ladislav. Agrese. In: VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psýché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8. MARTÍNEK, Z.: Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5 MERTIN, Václav. Škola pro děti: (z pohledu dětského psychologa). Praha: Wolters Kluwer, 2019. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-500-2. Ministerstvo zdravotnictví České republiky. 2021. Program pro pozitivní rodičovství (Triple P). [cit. 2024-06-14]. Dostupné z:https://mzd.gov.cz/category/evropske-fondy/evropsky-hospodarsky-prostor-a-norske-fondy/ehp-a-norske-fondy-2014-2021/program-pro-pozitivni-rodicovstvi-triple-p/ MŠMT. Informace o úpravách Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. <em>Metodický portál: Články </em>[online]. 01. 09. 2023, [cit. 2024-07-05]. Dostupný z https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2023/7/RVP_ZV_2023_zmeny.pdf NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6. OLWEUS, Dan a LIMBER, Susan P. Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. Online. American Journal of Orthopsychiatry. 2010, roč. 80, č. 1, s. 124-134. ISSN 1939-0025. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x. [cit. 2024-05-06]. PACHELOVÁ, Michaela. COMMUNITY CIRCLE AS A TEACHING STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF PROSOCIAL DIALOGUE IN A FAMILY – TYPE PRIMARY SCHOOL. Online. EduPort. 2021, roč. 5, č. 2, s. 9-18. ISSN 26950936. Dostupné z: https://doi.org/10.21062/edp.2021.008. [cit. 2024-06-12]. PECHÁČKOVÁ, Yveta; NAVRÁTILOVÁ, Zuzana a SLAVÍKOVÁ, Petra. Social Climate in the Environment of Primary Schools. Online. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014, roč. 112, s. 719-724. ISSN 18770428. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1222. [cit. 2024-07-02]. Podpora inkluze. Emoční management: aktivity a hry. In: Podpora inkluze [online]. 2018, leden [cit. 2024-04-11]. Prezentace ve formátu PDF. Dostupné z:https://www.podporainkluze.cz/wp-content/uploads/2021/02/EMO-hry-aktivity.pdf. PORTMANNOVÁ, Rosemarie. Jak zacházet s agresivitou: 150 her pro zvládnutí zlosti a agresivity: [od 8 do 18 let]. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-094-4. PRINSTEIN, Mitchell J. a CILLESSEN, Antonius H. Forms and Functions of Adolescent Peer Aggression Associated With High Levels of Peer Status. Online. Merrill-Palmer Quarterly. 2003, roč. 49, č. 3, s. 310-342. ISSN 1535-0266. Dostupné z: https://doi.org/10.1353/mpq.2003.0015. [cit. 2024-04-30]. PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. RUHL, Kathy L. Handling Aggression: Fourteen Methods Teachers Use. Online. The Pointer. 2010, roč. 29, č. 2, s. 30-33. ISSN 0554-4246. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/05544246.1985.9944691. [cit. 2024-05-02]. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Edice pedagogické literatury. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9. SUSSMAN, Steve a AMES, Susan L. Drug Abuse. Online. Cambridge University Press, 2009. ISBN 9780521858922. Dostupné z: https://doi.org/10.1017/CBO9780511500039. [cit. 2024-05-28]. SVOBODA, J. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3. ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. THEINER, P. Poruchy chování u dětí a dospívajících. Psychiatrie pro praxi [online]. 2007, 8(2), 85-87. ISSN 1803-5272 [cit. 2024-05-03]. Dostupné z:https://www.solen.cz/pdfs/psy/2007/02/09.pdf VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. WILLIFORD, Anne a DEPAOLIS, Kathryn J. Identifying Predictors of Instrumental and Reactive Aggression Among Low-Income Minority Adolescent Girls. Online. Journal of the Society for Social Work and Research. 2012, roč. 3, č. 3, s. 145-161. ISSN 2334-2315. Dostupné z: https://doi.org/10.5243/jsswr.2012.10. [cit. 2024-06-01]. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.