Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy
Název v anglickém jazyce: Integrated Czech language teaching at the second level of primary school
Klíčová slova: Český jazyk, literatura, komunikační výchova, sloh, integrovaná výuka
Klíčová slova anglicky: Czech language, literature, communication education, style, integrated teaching
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2023
Datum zadání: 10.07.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.07.2024
Datum a čas obhajoby: 04.09.2024 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105CJ)
Oponenti: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomant bude pravidelně předkládat průběžné výsledky pokroku na tvorbě diplomové práce formou informačního emailu vedoucímu práce jednou měsíčně (s výjimkou letních prázdnin). V případě potřeby budou provedeny prezenční konzultace.
Seznam odborné literatury
Andrews, R. et al. The effect of grammar teaching on writing development. British Educational Research Journal, 32(1), 39-55. 2006.
Bieleková, K., Zvalená, E. Tvořivé písance a žiacka slohová tvorivosť. Jazyk a kultúra, 2(8). 2011.
Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV. 1998.
Číhalova, E.-Mayer, I. Jak rozvíjet komunikaci a spolupráci. Praha: Agentura Strom, 1999.
Franta, D. Integrovaná výuka českého jazyka, slohu a literatury na gymnáziu. Návrh koncepce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2021.
Franda, D. Jak učit literaturu na střední škole ve 21. století?. Český jazyk a literatura, 2018–2019, roč. 69, č. 4, s. 200–203.
Franta, D. Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura (přednosti a limity). In Čechová, M., Spěváčková, M. (eds.). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, s. 116–133.
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 2008.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Rada. 2007.
Klimovič. M. Dětský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově. 2016.
Liptáková, Ľ. A kol. Integrovaná didaktika sloveského jazyka a literatury pre primarne vzdelavanie. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešově. 2015.
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci: Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Štěpáník, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214-223. 2018/2019.
Štěpáník, S., a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Praha: Fraus. 2020.
Víška, V. Integrovaná didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2016.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace jazykové, slohové a komunikační a literárněvýchovné složky předmětu českého jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popsány přístupy, metody a principy integrované didaktiky českého jazyka. Praktická část představuje výukové materiály použité ve výzkumu. Cílem práce je analyzovat možnosti a limity integrované výuky, případně indikovat potenciální rizika uvedení do praxe.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the integration of the linguistic, stylistic, communicative and literary educational components of the Czech language at the second level of primary school. The theoretical part of the thesis presents approaches, methods and principles of the integrated didactics of the Czech language. The practical part presents the teaching materials used in the research. The aim of the thesis is to analyse the possibilities and limits of integrated teaching, or to indicate potential risks of putting it into practice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK