Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integrated Czech language teaching at the second level of primary school |
Klíčová slova: | Český jazyk, literatura, komunikační výchova, sloh, integrovaná výuka |
Klíčová slova anglicky: | Czech language, literature, communication education, style, integrated teaching |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Karel Starý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.05.2023 |
Datum zadání: | 10.07.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2024 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105CJ) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomant bude pravidelně předkládat průběžné výsledky pokroku na tvorbě diplomové práce formou informačního emailu vedoucímu práce jednou měsíčně (s výjimkou letních prázdnin). V případě potřeby budou provedeny prezenční konzultace. |
Seznam odborné literatury |
Andrews, R. et al. The effect of grammar teaching on writing development. British Educational Research Journal, 32(1), 39-55. 2006.
Bieleková, K., Zvalená, E. Tvořivé písance a žiacka slohová tvorivosť. Jazyk a kultúra, 2(8). 2011. Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV. 1998. Číhalova, E.-Mayer, I. Jak rozvíjet komunikaci a spolupráci. Praha: Agentura Strom, 1999. Franta, D. Integrovaná výuka českého jazyka, slohu a literatury na gymnáziu. Návrh koncepce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2021. Franda, D. Jak učit literaturu na střední škole ve 21. století?. Český jazyk a literatura, 2018–2019, roč. 69, č. 4, s. 200–203. Franta, D. Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura (přednosti a limity). In Čechová, M., Spěváčková, M. (eds.). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, s. 116–133. Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 2008. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Rada. 2007. Klimovič. M. Dětský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově. 2016. Liptáková, Ľ. A kol. Integrovaná didaktika sloveského jazyka a literatury pre primarne vzdelavanie. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešově. 2015. Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002. Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci: Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Štěpáník, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214-223. 2018/2019. Štěpáník, S., a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Praha: Fraus. 2020. Víška, V. Integrovaná didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2016. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace jazykové, slohové a komunikační a literárněvýchovné složky předmětu českého jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popsány přístupy, metody a principy integrované didaktiky českého jazyka. Praktická část představuje výukové materiály použité ve výzkumu. Cílem práce je analyzovat možnosti a limity integrované výuky, případně indikovat potenciální rizika uvedení do praxe. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with the integration of the linguistic, stylistic, communicative and literary educational components of the Czech language at the second level of primary school. The theoretical part of the thesis presents approaches, methods and principles of the integrated didactics of the Czech language. The practical part presents the teaching materials used in the research. The aim of the thesis is to analyse the possibilities and limits of integrated teaching, or to indicate potential risks of putting it into practice. |