Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Madona strahovská
Název práce v češtině: Madona strahovská
Název v anglickém jazyce: Madonna of Strahov
Klíčová slova: desková malba, kolem 1350, monografie
Klíčová slova anglicky: Panel painting, monograph, around (the year) 1350
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.05.2023
Datum zadání: 16.05.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.05.2023
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:14.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Oponenti: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Po stanovení cíle práce, čímž je analýza deskového středověkého obrazu s názvem Madona strahovská, byla provedena rešerše literatury, která se tímto dílem zabývá, nebo se alespoň dotýká příbuzných témat. Následně byl vypracován text, který se týká popisu díla a analýzou jednotlivých prvků, časovým a teritoriálním zařazením či srovnávací studií s dalšími deskovými obrazy z tohoto období.
1. Úvod
2. Popis díla a rozbor jednotlivých prvků
3. Vlivy a podmínky formující vznik díla
4. Díla vzniklá v současnosti desky Madony strahovské
5. Dosavadní bádání
6. Závěr
Seznam odborné literatury
1) BENEŠOVSKÁ, 2020
Klára Benešovská, Kateřina Kubínová, Imago, imagines: výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století, Praha 2020.
2) BRODSKÝ, 2017
Pavel Brodský, Kateřina Spurná, Marta Vaculínová, Liber viaticus Jana ze Středy, Praha 2017.
3) DÁŇOVÁ, 2017
Helena Dáňová, Štěpánka Chlumská, Očím skryté: Průzkum podkreseb na deskových malbách 14. – 16. století ze sbírek Národní galerie v Praze, Praha 2017.
4) ČERNÝ, 1980
Pavol Černý, (Karel IV. a některé zvláštnosti mariánské ikonografie), in: Otec vlasti 1378−1978, Roma 1980, s. 81−118.
5) ERNST, 1912
Richard Ernst, Beiträge zur Kenntnis der Tafelmalerei Böhmens im XIV, Praha 1912.
6) FRIEDL, 1934
Antonín Friedl, Pasionál mistrů vyšebrodských: problém monumentálního slohu české malby středověké, Praha 1934.
7) GRUEBER, 1877
Bernhard Grueber, Die Kunst des Mittelalters in Böhmen III., Vídeň 1877.
8) HLAVÁČKOVÁ 1986
Hana Hlaváčková, Hana Seifertová, Mostecká madona – Imitatio a symbol, Umění 34, 1986, s. 44–57.
9) HLAVÁČKOVÁ 1994
Hana Hlaváčková (Zobrazení posvátného (dva aspekty středověkého obrazu)), in: sborník z kolokvia pořádaného Českou křesťanskou akademií a Ústavem filozofie a religionistiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy 16. dubna 1994
10) KAT. PRAHA 1993, Praha 1995, s. 80–89.
Strahovská obrazárna, Ivana Kyzourová, Pavel Kalina, Praha 1993.
11) KAT. PRAHA 1964
České umění gotické, Jaromír Homolka, Ladislav Kesner, Praha 1964.
12) KAVKA, 1970
František Kavka, Jaroslav Pešina, České umění gotické 1350–1420, Praha 1970, s. 214.
13) KLÍPA, 2016
Jan Klípa, (Madona z De Backkerovy sbírky. K interpretaci mariánských obrazů vyšebrodského typu), in: Ikonografie, témata, motivy, interpretace: kniha k poctě Jana Royta, Praha 2016, s. 91–98.
14) KOŘÁN, 1989
Ivo Kořán, Život našich gotických madon, Umění 37, 1989, s. 193–220.
15) KUGLER, 1854
Franz Kugler, Kleine Schriften und Studien zur Kunstgeschichte: mit Illustrationen und andern artistischen Beilagen (Band 2), Stuttgart 1854.
16) KUTHAN 2016
Jiří Kuthan, Jan Royt, Karel IV.: Císař a český král – vizionář a zakladatel, Praha 2016.
17) MATĚJČEK 1950
Antonín Matějíček, Česká malba gotická: deskové malířství 1350–1450, Praha 1950.
18) MATĚJČEK, 1933
Antonín Matějček, Madona Strahovská, Kniha o Praze: pražský almanach IV., Praha, 1933, s. 21–25.
19) Matějček, 1931
Antonín Matějček, Strahovská obrazárna v Praze: (obrazárna královské kanonie řádu premonstrátského v Praze), Praha 1931.
20) NEUWIRTH, 1885
Joseph Neuwirht, Repertorium für Kunstwissenschaft, Stuttgart 1885.
21) PEŠINA1978,
Jaroslav Pešina, Česká gotická desková malba, Praha 1978.
22) PEŠINA, 1982
Jaroslav Pešina, Mistr Vyšebrodského cyklu, Praha 1982.
23) PEŠINA, 1977
Jaroslav Pešina, Studie k ikonografii a typologii obrazu madony s dítětem v českém deskovém malířství kolem poloviny 14. století, Umění 25, 1977, s. 130–157.
24) PINDER 1937
Wilhelm Pinder, Die Kunst der ersten Bürgerzeit bis zur Mitte des 15. Jahrhunderts, Leipzig 1937.
25) PODLAHA, 1904
Antonín Podlaha, Obrazy marianské v Čechách ze století XIV.-XVI., Praha 1904.
26) ROYT 2016
Jan Royt, Praha Karla IV., Praha 2016.
27) ROYT, 2006
Jan Royt, Slovník biblické ikonografie, Praha 2006.
28) ROYT 1998
Jan Royt, Radovan Boček, Hana Šedinová, Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii, Praha 1998.
29) ROYT 2002
Jan Royt, Středověké malířství v Čechách, Praha 2002.
30) ROYT 2000
Jan Royt, Zahrada mariánská: mariánská úcta ve výtvarném umění od středověku do 20. století, Sušice 2000.
31) SENDLER, 2011
Egon Sendler, Ikona, Obraz neviditelného: prvky teologie, estetiky a techniky, Olomouc 2011.
32) SPĚVÁČEK, 1979
Jiří Spěváček, Karel IV: Život a dílo (1316–1378), Praha 1979.
33) STANGE, 1934
Alfred Stange, Deutsche Malerei der Gotik. Band 1, Die Zeit von 1250 bis 1350, Mnichov, 1934.
34) KAT. PRAHA 2016
Mistrovská díla Strahovské obrazárny, Libor Šturc, Praha 2016
35) WIEGAND 1936
Eberhard Wiegand, Die böhmischen Gnadenbilder, Würzburg, 1936
Předběžná náplň práce
Tématem práce je analýza deskového obrazu s názvem Madona strahovská. Práce se zaměřuje na popis a ikonografii vyobrazeného námětu. Součástí je také studie, zaměřující se na původ a vývoj jednotlivých ikonografických prvků, teritoriální a časové zařazení vzniku desky, respektive přiřazení k dílně a rozpoznání prvků, které jsou shodné s jinými díly vzniklými v podobném časovém období. Je představena i řada deskových obrazů s námětem Panny Marie s dítětem vzniklá ve shodné době s odchylkou několika let. Výsledkem práce je syntéza dosud známého bádání k tomuto dílu a jeho zařazení do řetězce milostných Madon vyskytujících se na území Čech.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Annotation
The subject of the thesis is the analysis of a panel painting called Madonna of Strahov. The work focuses on the description and iconography of the depicted subject. It also includes a study focusing on the origin and development of individual iconographic elements, the territorial and temporal classification of the creation of the panel, or its assignment to a workshop, and the recognition of elements that are similar to other works created in a specific time period. A number of panel paintings with the theme of the Madonna with Child, created at the same time with a variation of a few years, are also presented. The result of the work is a synthesis of the known research on this study and its inclusion to the collection of Madonnas with Child occurring in Bohemia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK