Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etické principy mentoringu mladistvých jako sociální opory mládeže
Název práce v češtině: Etické principy mentoringu mladistvých jako sociální opory mládeže
Název v anglickém jazyce: Ethical principles of mentoring as social support of young people
Klíčová slova: etika, mládež, mentoring, mentorství, pastorační péče, pastorační péče, mentoringové programy, mentor, mentee, chráněnec, sociální vyloučení, tranzice, sociální opora.
Klíčová slova anglicky: ethics, adolescents, mentoring, spiritual companionship, pastoral care, mentoring programs, mentor, mentee, ethics, social exclusion, social transition, social support
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: doc. ThLic. Mgr. Denisa Červenková, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.05.2023
Datum zadání: 02.05.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2023
Datum a čas obhajoby: 19.01.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.11.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:27.11.2023
Datum proběhlé obhajoby: 19.01.2024
Oponenti: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce zkoumá etiku formálního mentorství a etiku duchovního doprovázení zejména v gnaciánské tradici. Hlavní cíl práce se soustředí na mentorství jako prostředku v poskytování sociální opory mladistvých, kteří čelí sociálnímu vyloučení. Poukazuje na benefity mentoringu s ohledem na potenciální etická rizika, jakými jsou zejména zneužívání autority a porušování vztahových hranic.
Seznam odborné literatury
BARRY, William A. a William J. CONNOLLY. Praxe duchovního doprovázení. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2009.
Beauchamp, T.L., Childress, J.F., Principles of Biomedical Ethics. 6th ed. Oxford University Press. Oxford, New York, 2009.
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010.
DEODATO, Anna, Amedeo CENCINI a Gottfried UGOLINI. Zranění způsobená zneužíváním: pomůcka pro formátory, vychovatele a pastorační pracovníky. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2021
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton,2018.
KŘIVOHLAVÝ, J. Mentorování jako forma sociální opory. In Mareš, J. a kol., Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové: Nukleus, 2002.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 1. Praha Česko: Portál, 2001.
L. DUBOIS, David a Michael KARCHER, ed. Handbook of Youth Mentoring. In: The SAGE Program on Applied Developmental Science. 2. New York: SAGE Publications, 2013.
NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. 2001. Brno: Masarykova univerzita, 2021.
OPATRNÝ, Aleš. In: Pastorace zvláštních skupin. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014.
PROCHÁZKA, Pavel. In: Pastorační doprovázení. Praha: Institut vzdělávání EMC, 2013.
RHODES, J.E. A model of youth mentoring, Handbook of youth mentoring. California: Sage publication, 2005.
SNYDER, C. R., Rand, K. L., & Sigmon, D. R. Hope Theory: A Member of the Positive Psychology Family. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology New York: Oxford University Press. 2002.
WEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009.
Předběžná náplň práce
1 Mentoring a duchovní doprovázení
2 Mentor a etická odpovědnost
3 Mentoring mladistvých jako sociální opora a jeho efektivita
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis explores the ethics of mentoring, specifically in the context of formal youth mentoring and the Christian tradition, particularly Ignatian mentoring as spiritual companionship. The primary focus of the work is centered around mentoring as a means of providing social support to young individuals who are facing social exclusion. The main objective of this thesis is to examine how mentoring can provide positive social support to young individuals during times of transition, taking into account the ethical principles of mentoring and the impact of relationships on the well-being of mentored youth. The thesis aims to explore the various ways in which mentoring can be beneficial, while also considering the potential ethical risks such as power imbalances and boundary violations.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK