Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dovednost žáků základní školy porozumět odbornému biologickému textu
Název práce v češtině: Dovednost žáků základní školy porozumět odbornému biologickému textu
Název v anglickém jazyce: The Ability of Lower Secondary School Students to Understand the Specialized Biological Texts
Klíčová slova: odborný biologicky orientovaný text, čtenářská gramotnost, dovednost vyhledávat informace, mezinárodní šetření, přírodovědná gramotnost, reflektivní dotazník, test
Klíčová slova anglicky: specialized biology-oriented text, reading literacy, information retrieval skills, international inquiry, science literacy, reflective questionnaire, test
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.04.2023
Datum zadání: 19.04.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 06.09.2024 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105BI)
Oponenti: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zaměřovat na zjištění úrovně čtenářské gramotnosti žáků v oblasti biologicky orientovaných textů. Bude provedeno šetření na žácích v rámci jednoho regionu.
Seznam odborné literatury
• Caponera, E., Sestito, P., & Russo, P. M. (2016, Mar). The influence of reading literacy on mathematics and science achievement. Journal of Educational Research, 109(2), 197-204. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.936998
• Hatzinikita, V., Dimopoulos, K., & Christidou, V. (2008, Jul). PISA test items and school textbooks related to science: A textual comparison. Science Education, 92(4), 664-687. https://doi.org/10.1002/sce.20256
• Hung, P. H., Huang, C. J., Yeh, Y. H., & Chang, K. L. (2010, May 15-16). The Development of an Online Reading Literacy Assessment International Conference on Advanced Measurement and Test (AMT 2010), Sanya.
• OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
• OECD. (2020). PISA 2024 Strategic Vision and Direction for Science. OECD.
• Zheng, K. H., & Lee, S. T. (2018, Dec). When Science Literacy and Reading Literacy Meet: Experimental Study of Science News Reading Strategy for High School Students. Journal of Research in Education Sciences, 63(4), 157-192. https://doi.org/10.6209/jories.201812_63(4).0006
• Zhu, Y. (2022, 2022/01/02). Reading matters more than mathematics in science learning: an analysis of the relationship between student achievement in reading, mathematics, and science. International Journal of Science Education, 44(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.2007552
Předběžná náplň práce
• Charakteristika čtenářské gramotnosti, jejího rozvoje a propojení s přírodovědnou gramotností.
• Shrnutí výsledků výzkumů zaměřených na sledování čtenářské gramotnosti a dovednosti žáků porozumět vědeckému textu.
• Provedení výzkumného šetření cílícího na zjištění úrovně a rozdílů v porozumění biologicky orientovaných textů u žáků základních škol.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK