Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparativní analýza knižních recenzí na sociální síti Instagram a v literárních časopisech
Název práce v češtině: Komparativní analýza knižních recenzí na sociální síti Instagram a v literárních časopisech
Název v anglickém jazyce: Comparative analysis of book reviews on the social site Instagram and in literary magazines
Klíčová slova: bookstagram, Instagram, knižní recenze, literární kritika, literární recenzent, bookstagramer, knižní influencer
Klíčová slova anglicky: bookstagram, Instagram, literary review, literary criticism, literary reviewer, bookstagramer, book influencer
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.03.2023
Datum zadání: 30.03.2023
Datum a čas obhajoby: 29.01.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:02.01.2024
Datum proběhlé obhajoby: 29.01.2024
Oponenti: doc. Mgr. Radek Malý, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
1) ALTHEIDE, David L. SNOW, Robert P. Media logic. California: Sage Publications, inc. 1979. ISBN 0-8039-1296-X.
2) BOLTER, Jay David. GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding New Media. MIT Press. 2000. ISBN 0-262-02452-7.
3) CARVILL, Michelle, MACRAE, Ian. Myths of Social Media: Dispel the Misconceptions and Master Social Media, Kogan Page, Limited, 2022. ISBN 978-1-3986-0780-4.
4) CULLER, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-233-7.
5) ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9.
6) FRYE, Northrop. Anatomy of Criticism: Four essays. Princeton University Press: Princeton. 1973. ISBN 0-691-01298-9
7) HALADA, Jan a OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023. ISBN 978-80-246-5592-5.
8) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
9) JIRKŮ, Jan. Žurnalistická profese 2.0. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4610-7.
10) LEAVER, Tama; HIGHFIELD, Tim; ABIDIN, Crystal. Instagram: Visual social media cultures. John Wiley & Sons, 2020. ISBN: 978-1-509-53440-1.
11) LISTER, Martin a další. New media: a critical introduction. London and New York: Taylor & Francis Group. 2009. ISBN 978-0-203-88482-9.
12) LOLLOK, Marek. Kritika v pohybu: literární kritika a metakritika 90. let 20. století. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9416-1.
13) MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Odeon. 1991. ISBN 80-207-0296-2.
14) NÜNNING, Ansgar; TRÁVNÍČEK, Jiří a HOLÝ, Jiří (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
15) PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
16) PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2578-4.
17) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Žurnalistika a komunikace. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
18) ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, Alena (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Literární řada. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2410-7.
19) TOFFLER. Alvin. The Third wave. New York: William Marrow and company, inc. 1980. ISBN 0-688-03597-3.
Předběžná náplň práce
Popularita bookstagramových účtů získává na popularitě a dosahu. Z tohoto důvodu se diplomová práce zaobírá právě podobou knižních recenzí jak na Instagramu, tak i v tištěných a internetových časopisech. Cílem práce je definovat podobu knižních recenzí na Instagramu a v časopisech, podobu bookstagramu a především zhodnotit, zda ovlivňuje literární recenze. Dalším cílem je zjistit i pohled literárních recenzentů a bookstagramerů na knižní obsah na Instagramu. Teoretická část se věnuje především definici knižních recenzí a literárních kritik, způsobům interpretace textu a definuje rovněž nová média a sociální sítě, ze kterých se práce soustředí právě na bookstagram. V analytické části jsou nejprve pomocí přímé deskripce popsány knižní recenze na Šikmý kostel v obou typech médiích a následně jsou mezi sebou porovnány v několika významných kategoriích jako je přítomnost kontextu díla, forma jazyka nebo témata. Dále následují polostrukturované rozhovory s literárními recenzenty a bookstagramery, mezi které byli zahrnuti i dva informanti, jež se věnují oběma mediím. Výzkumná část tak analyzuje podobu literárních recenzí i názory jejich autorů, díky kterým je popsána podoba kvalitní recenze, texty na bookstagramu i jeho možný vliv na publicistiku.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The popularity of bookstagram accounts is gaining momentum and reach. For this reason, the thesis focuses on the format of book reviews both on Instagram and in literary and online magazines. The aim of the thesis is to define the structure of book reviews on Instagram and in literary magazines, the nature of bookstagram, and, above all, to assess whether bookstagram influences literary reviews. Another objective is to explore the perspectives of literary reviewers and bookstagrammers on book content on Instagram. The theoretical part mainly deals with the definition of book reviews and literary criticism, methods of text interpretation, and also defines new media and social networks, with a specific focus on bookstagram.
In the analytical part, book reviews of Šikmý kostel are first described through direct description in both types of media. Subsequently, they are compared in several key categories such as the presence of the book’s context, language form, or topics. Semi-structured interviews with literary reviewers and bookstagrammers follow, including two informants who engage with both media. The research section thoroughly analyzes the structure of book reviews and the opinions of their authors, providing insights into the characteristics of high-quality reviews, texts on bookstagram, and its potential impact on journalism.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK