Vybraná etická úskalí budování novinářské značky v éře síťových digitálních médií
Název práce v češtině: | Vybraná etická úskalí budování novinářské značky v éře síťových digitálních médií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Selected contemporary ethical issues of journalists´self-branding in the era of digital media network |
Klíčová slova: | Budování značky, novinářská značka, proměna novináře, éra síťových digitálních médií, média, proměna žurnalistiky, etika, kvalitativní výzkum, sociální sítě, propagace |
Klíčová slova anglicky: | Branding, journalistic brand, transformation of the journalist, digital media era, media, transformation of journalism, ethics, qualitative research, social media, promotion |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.03.2023 |
Datum zadání: | 30.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2024 |
Oponenti: | doc. PhDr. Barbora Osvaldová |
Seznam odborné literatury |
BREMS, Cara. TEMMERMAN, Martina. GRAHAM, Todd & BROERSMA, Marcel. Personal Branding on Twitter. 2017. Digital Journalism, 5:4, 443-459, DOI: 10.1080/21670811.2016.1176534
- Tento článek se zabývá budováním značky novináře skrze platformu Twitter. Prostřednictvím analýzy chování 40 zaměstnanců a novinářů na volné noze na Twitteru zkoumá, jak tito novináři využívají sociální média ke své prezentaci. Zabývá se také tím, jakým dilematům mohou čelit. DEUZE, Mark. What Is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered. 2015. Journalism. 6. 442-464. 10.1177/1464884905056815. - V tomto článku jsou zkoumány tradiční hodnoty ideologie žurnalistiky. Autor tyto klasické principy zkoumá a aktualizuje v kontextu současné doby ovlivněné (nejen) rychlým technologickým vývojem. V textu vyslovuje redefinici profesní ideologie žurnalistiky a představuje možné změny ve vnímání sebepojetí novinářů. DEUZE, Mark. What Journalism Is (Not). 2019. Social Media + Society, 5(3). https://doi.org/10.1177/2056305119857202 - V tomto textu Mark Deuze reflektuje svoje do té doby publikované akademické práce o žurnalistice a podrobuje je kritice. Soustředí se na reflexi změny novinařiny v důsledku pokroku informačních technologií a akcentuje nesoulad mezi teorií žurnalistiky a její každodenní praxí a výkonem. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4 s - Publikace představuje hlavní metody kvalitativního výzkumu. Popisuje kvalitativní metody sběru dat i následné způsoby jejich vyhodnocování. KLIKAUER, Thomas. What Is Managerialism? 2015. Critical Sociology. Vol. 41(7-8) 1103–1119, DOI: 10.1177/089692051350135 - Článek se z teoretického hlediska zabývá manažerismem. Pokouší se komplexně vyložit termín na základě dat, která se doposud této ideologii věnovala. Nabízí stručný přehled současné diskuse o manažerismu. ROLANDSSON, Torbjörn, WIDHOLM, Andreas & RAHM-SKÅGEBY, Jörgen. Managing Public Service: The Harmonization of Datafication and Managerialism in the Development of a News-Sorting Algorithm. 2022. Digital Journalism, 10:10, 1691-1709, DOI: 10.1080/21670811.2022.2119151. - Tento článek se zabýval procesním vývojem projektu News values ve švédském veřejnoprávním rozhlase, který měl za cíl připravit švédský rozhlas na algoritmickou distribuci zpráv. Text v souvislosti s tím popisuje, jak do procesu vstupuje ideologie manažerismu, a tedy i to, jak manažerské ambice mohou ovlivňovat některé redakční procesy. REESE, Stephen D. Reese. The Institution of Journalism: Conceptualizing the Press in a Hybrid Media Systém. 2022. Digital Journalism, 10:2, 253-266, DOI: 10.1080/21670811.2021.1977669 - Tato práce se zabývá proměnou novinářské instituce. Zkoumá struktury současných novinářských institucí a ptá se, zda se v systému hybridních médií stále jedná o zpravodajské organizace, nebo o zcela nové struktury. |
Předběžná náplň práce |
V této diplomové práci se zaměřím na současné způsoby budování značky novináře a na jejich potenciálně eticky sporné aspekty.
V dnešní době dochází kvůli vlivům nových médií k značné proměně profese žurnalistiky. Stejně tak se proměňuje i osobnost novináře. Dnešní možnosti nabízí rozličné způsoby novinářské (sebe)prezentace a nové možnosti budování novinářské značky. Novináři sebe a svou práci běžně prezentují na sociálních sítích, současně změny modelů redakcí boří dříve rigidní hranici mezi novinářskou redakcí a dalšími odděleními média. Ve své práci se budu zabývat novými přístupy k budování osobnosti novináře – to zahrnuje například vstup manažerismu na pole žurnalistiky, zmíněné prezentování novinářů skrze osobní sociální profily nebo hybridní chápání novinářské ideologie i výkonu novinářské profese. V minulosti publikované práce se zabývaly budováním značky novináře v době nových médií, v zahraničí vzniklo mnoho akademických prací mapujících vystupování novinářů na sociálních sítích, u nás se akademické práce zabývaly působením novinářů na sítích či etickými problémy komunikace veřejnoprávních novinářů na síti Twitter. Cílem této práce bude popsat nové přístupy, které se uplatňují při budování novinářské osobnosti. Součástí bude také popsat potenciálně problematické etické aspekty těchto přístupů. V rámci teoretické části tyto přístupy vymezím, pokusím se o popsání typologie současných způsobů budování značky novináře. V části praktické se budu ptát vybraných zástupců teoretizovaných kategorií na jejich přístup k budování novinářské značky. Hlavní výzkumnou otázkou práce je: „Jaké jsou současné možnosti budování značky novináře a jaká jsou jejich etická úskalí?“ |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In this thesis I will focus on the current ways of branding journalists and their potentially ethically controversial aspects.
Nowadays, the profession of journalism is undergoing a significant transformation due to the influences of new media. The personality of the journalist is changing as well. Today's opportunities offer different ways of journalistic (self)presentation and new possibilities for building a journalistic brand. Journalists routinely present themselves and their work on social media, while at the same time changes in newsroom models are breaking down the previously rigid boundary between the newsroom and other departments of the media. In my work, I will explore new approaches to journalist branding - this includes, for example, the entry of managerialism into the field of journalism, the aforementioned presentation of journalists through personal social profiles, and hybrid understandings of journalistic ideology and the practice of journalism. Previously published works have dealt with the branding of the journalist in the age of new media, many academic works have been published abroad mapping the performance of journalists on social networks, while in our country academic works have dealt with the performance of journalists on networks or the ethical problems of communication of public journalists on Twitter. This thesis will aim to describe new approaches that are being applied to the development of journalistic personality. It will also include a description of the potentially problematic ethical aspects of these approaches. Within the theoretical part, I will define these approaches, attempting to describe a typology of current ways of branding the journalist. In the practical part, I will ask selected representatives of the theorised categories about their approach to journalistic branding. The main research question of the thesis is: "What are the current ways of building a journalist's brand and what are their ethical difficulties?" |