Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti podpory wellbeingu pohledem učitelů základních škol
Název práce v češtině: Možnosti podpory wellbeingu pohledem učitelů základních škol
Název v anglickém jazyce: Support options for personal well-being in the view of primary school teachers
Klíčová slova: wellbeing, učitel, vyčerpání, vzdělávání, žák
Klíčová slova anglicky: wellbeing, teacher, exhaustion, education, pupil
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 29.03.2023
Datum zadání: 29.03.2023
Datum a čas obhajoby: 15.05.2023 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.05.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se soustřeďuje na problematiku wellbeingu učitelů prvního stupně základních škol a na možnosti jeho podpory ze strany učitelů samotných i vedení školy. Dělí se na dvě části – teoretickou a výzkumnou. Teorie je rozpracována do čtyř kapitol a shrnuje poznatky z odborné literatury. První kapitola prezentuje základní pojetí wellbeingu a pojmy, které byly dříve synonymem a nyní jsou jeho podstatnou součástí. Další kapitola se věnuje samotnému tématu wellbeingu. Nabízí souhrn existujících teorií, vymezuje a  popisuje oblasti wellbeingu a zprostředkovává pohled na wellbeing učitele. Třetí kapitola shromažďuje informace v oblasti péče o wellbeing. Upozorňuje na ohrožující faktory, které mají dopad na duševní zdraví i práceschopnost učitele, k nimž patří např. stres nebo syndrom vyhoření. Dále zprostředkovává poznatky k posilování wellbeingu. Poslední kapitola je věnována roli wellbeingu ve vzdělávání. Kromě učitelova působení na wellbeing žáků věnuje pozornost také jeho podpoře v prostředí školy, tedy směrem od zaměstnavatele k zaměstnancům.
Výzkumná část práce navazuje na teoretické poznatky a zabývá se zjišťováním aktuální úrovně wellbeingu učitelů prvního stupně základních škol. S využitím kvalitativní výzkumné metody šetření stanovuje výzkumné otázky, na které za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru zjišťuje názor informantů z řad pedagogů na význam wellbeingu učitelů, jeho vliv na žáky a opatření podporující jejich wellbeing v roli učitele. Práce je zakončena formulací návrhů k péči o osobní wellbeing učitelů, plynoucích z výzkumného šetření, které by jim měly pomoci předcházet vyčerpání a podpořit jejich sebepéči.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis focuses on the issue of the well-being of primary school teachers, and the possibilities for supporting well-being by the teachers themselves and the school management. It is divided into two parts – theoretical and research. The theory is elaborated into four chapters and summarizes the findings of the specialized literature. The first chapter presents the basic concept of well-being, including terms that were previously synonymous and are now an essential part of it. The next chapter is devoted to the topic of well-being itself. It offers a summary of existing theories, defines and describes the area of well-being, and conveys a view of teacher well-being. The third chapter collects information in the area of well-being care. It draws attention to the threatening factors that have an impact on the mental health and work capacity of the teacher, which include, for example, stress or burnout syndrome. It also conveys knowledge of how to improve well-being. The last chapter is devoted to the role of well-being in education. In addition to the teacher's influence on the well-being of pupils, it also pays attention to teacher's support in the school environment, i.e. from the employer to the employees.
The research part of the work follows on from the theoretical findings and deals with determining the current level of well-being of primary school teachers. Using the qualitative research method of investigation, it first poses the research questions to be addressed. Using the semi-structured interview technique, it ascertains the opinion of informants from the ranks of pedagogues on the importance of teachers' well-being, its influence on pupils, and it measures the existing supports for their well-being in the role of teacher. The work ends with the formulation of suggestions for taking care of the personal well-being of teachers, resulting from research, which should help them prevent exhaustion and support their self-care.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK