Spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí
Název práce v češtině: | Spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cooperation between the school and the family at the beginning of schooling of children |
Klíčová slova: | škola, učitel, rodina, spolupráce, komunikace, dítě na počátku školní docházky |
Klíčová slova anglicky: | school, teacher, family, cooperation, communication,child at the begginning of school attendance |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.03.2023 |
Datum zadání: | 28.03.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat a posoudit funkční formy spolupráce mezi rodinou a školou v podmínkách školy vzdělávající žákovkou populaci z města a vesnice.
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter. |
Seznam odborné literatury |
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2038-8. FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. V Praze: Yinachi, 2011. ISBN 978-80-904735-2-2. RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2. KREJČOVÁ Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-7367-906-4. KARGEROVÁ, J., KREJČOVÁ, V., MAŇOUROVÁ, Z., (2016). Kompetentní učitel 21. století mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. [online]. Praha: Step by step Česká republika; [cit. 15. 3. 20201]. Dostupné z: https://www.zacitspolu.eu/o-programu/standardy-kou/ MATÝSKOVÁ, D. (2005). Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace [online]. 2005 [cit. 29. 3. 2021];15(1):27-36. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1388 https://www.pasparta.cz/spoluprace-s-rodinou-a-komunitou-v-programu-zacit-spolu/ https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1090/file/rodice-necekani-spojenci.pdf |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části pojednat formy spolupráce mezi školou a rodinou v závislosti na podmínkách školy a typu rodiny, zejména postoje rodiny ke vzdělávání a škole. Provést rešerši zkušeností s tradičními i netradičními formami této spolupráce. Uvést do soivislosti s kompetencemi učitele pro 21. století a nároky na profesi učitele na 1. stupni ZŠ ve společném (inkluzivním) vzdělávání. Zdokumentovat vnější podpory pro školu pro spoluráci s rodinou. Analyzovat vzdělávací potřeby a podporující vzdělávací prostředí pro dítě na počátku školní docházky a roli učitele a rodiny v jejich podpoře.
V praktické části provést kvalitativní výzkum na vybrané škole s hlavními metodami rozhovorem s učiteli a rodiči, pozorováním. Analyzovat v tomto rámci vlastní učitelskou zkušenost, porovnat s obdobnými výzkumy a prostudovat ŠVP sledované školy z hlediska sledovaného tématu. |