Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích
Název práce v češtině: Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích
Název v anglickém jazyce: Tutoring in the context of studies at multi-year grammar schools
Klíčová slova: Doučování, motivace k doučování, přijímací zkoušky
Klíčová slova anglicky: Tutoring, motivation for tutoring, entrance exams
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.03.2023
Datum zadání: 17.03.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 22.05.2024 14:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104VZ)
Oponenti: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka se nejprve zaměří na studium odborné literatury, především v českém kontextu, protože zacílení práce je lokálně specifické. Následně budou zpracovány podklady pro realizaci kvalitativního výzkumu, který bude primárně spočívat v rozhovorech s více relevantními aktéry, kteří vyhodnotí zkušenost s doučováním (předpokládaný počet rozhovorů N=8). Analýza proběhne na základě otevřeného kódování a následné kategorizace.
Seznam odborné literatury
Šťastný, V. & Walterová, E. (2019). Vliv školy na využívání soukromého doučování. Studia paedagogica, 24(1), 51–78.
Šťastný, V. & Chvál, M. (2023). Different subjects, different incentives: Private tutoring and perceived instructional quality in Czech lower-secondary schools. International Journal of Educational Development, 98, 1-10.
Šťastný, V. (2016). Klíčová témata a metody ve výzkumu soukromého doučování. Orbis scholae, 10(1), 35–62.
Novotná, H., Špaček, O., Štovíčková Jantulová, M. (2019). Metody výzkum ve společenských vědách. Praha, Fakulta humanitních studií.
Předběžná náplň práce
Problematika:
Náplní bakalářské práce bude zabývat se problematikou doučování na víceletém gymnáziu, resp. v souvislosti s přijímacími zkouškami na víceleté gymnázium. Konkrétně se budu zabývat tím, jaká je motivace k doučování, kdo doučování inicioval (škola, rodina) a s jakým záměrem, kdo jsou poskytovatelé doučování, zda je placené či dotované/zdarma, jak je doučování hodnoceno a jaký je jeho průběh.
Tuto problematiku je nutné zkoumat především z důvodu toho, jak a v jakých částech lze výuku ve škole upravit tak, aby nevyvolávala potřebu doučování. Z výzkumu zjistíme, zda v jakých oblastech bylo doučování pro studium přínosné a jak jej hodnotí různí aktéři.

Metoda:
Kvalitativní výzkum bude proveden formou rozhovorů. Rozhovory budou probíhat s žáky víceletého gymnázia (prima-kvarta), jejich rodiči a s učiteli doučovaných žáků. Zaměření bude na žáky nižšího stupně víceletého gymnázia kteří mají zkušenost s doučováním (na příjímací zkoušky, po nástupu na víceleté gymnázium) .

Přínos pro pedagogickou praxi:
Jedním z výsledků výzkumu bude objasnění motivace k doučování na přijímací zkoušky na gymnázium a následně, jaké jsou důvody a přínosy (pokračujícího/nově zahájeného) doučování po přijetí na tento typ školy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Problem:
The scope of the bachelor thesis will be to deal with the issue of tutoring at a multi-year grammar school, or in connection with the entrance exams to a multi-year grammar school. Specifically, I will look at what the motivation for tutoring is, who initiates tutoring (school, family) and with what intention, who the tutors are, whether tutoring is paid or subsidized/free, how tutoring is evaluated, and what the course of tutoring is.
These issues need to be examined primarily for how and in what parts of the school teaching can be improved in order to prevent a need for individual tutoring. From the research, we will find out whether students found tutoring helpful and how different actors evaluate it.

Method:
Qualitative research will be conducted in the form of interviews. The interviews will be conducted with pupils of a multi-year grammar school (prima-kvarta), their parents, and with teachers of tutored pupils. The focus will be on pupils in the lower grades of the multi-year grammar school and who have experience with tutoring (for entrance exams, after entering the multi-year grammar school).

Contribution to pedagogical practice:
One of the outcomes of the research will be the motivation to tutor for the high school entrance exam and then whether they continue tutoring after admission to this type of school
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK