Duševní zdraví ve výchově a vzdělávání v rámci školního prostředí
Název práce v češtině: | Duševní zdraví ve výchově a vzdělávání v rámci školního prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mental health in education and training within the school environment |
Klíčová slova: | duševní gramotnost|duševní zdraví|výchova a vzdělávání|well-being|škola|adolescence|psychohygiena|psychosociální vývoj|duševní onemocnění |
Klíčová slova anglicky: | mental health|well-being|mental illness|school|psychosocial development|mental health literacy|education and training |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.03.2023 |
Datum zadání: | 08.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je teoreticko-empirické povahy a zaměřuje se na úroveň výchovy a vzdělávání v oblasti duševního zdraví u absolventů povinné školní docházky. Teorietická část vymezuje základní podklady k části empirické, a zároveň je syntézou odborné literatury, zabývající se psychosociálním vývojem, s dosavadním vývojem výchovy a vzdělávání v prostředí školy. Systém českého školství se neustále vyvíjí ve snaze reagovat na vývoj a potřeby populace. Na ošetření těchto potřeb již existují a dále se vyvíjí i různé projekty, studie a programy zaštítěné odbornými institucemi na duševní zdraví a psychosociální vývoj. Cílem výzkumné části je zjistit pomocí užití kvantitativní metodologie data prezentující úroveň znalostí studentů o duševním zdraví, dále dílčím cílem je také zjistit well-being těchto respondentů. Výstupem výzkumné části je prezentace se slovním zhodnocením a porovnání získaných dat s dosavadními výzkumy. Dílčím cílem je porovnat well-being s úrovní duševní gramotnosti. |
Seznam odborné literatury |
BENDA, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou: proměna emocí v psychoterapii. Praha: Portál. GOLEMAN, D. (2011). Emoční inteligence. 2. vydání. Praha: Metafora. JOCHMANNOVÁ, L., KIMPLOVÁ, T., et al. (2021). Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada Publishing. KOSOVÁ, M. et al. (2021). Logoterapie v životním cyklu. Praha: Triton. OCISKOVÁ, M., & PRAŠKO, J. (2015). Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Praha: Grada Publishing. PROCHÁZKA, R., OREL, M., et al. (2021). Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada Publishing. RÖHR, H. P. (2021). Ztráta kontroly: inteligentní zvládání emocí. Praha: Portál. RÜEGG, J., C. (2020). Mozek, tělo a duše: neurobiologie psychosomatiky a psychoterapie. Praha: Portál. THOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál |