Avantgardní umění ve sbírce Borise Gribanova a její význam v evropském i širším kulturním kontextu
Název práce v češtině: | Avantgardní umění ve sbírce Borise Gribanova a její význam v evropském i širším kulturním kontextu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Avant-garde art in the collection of Boris Gribanov and its significance in the European and wider cultural context |
Klíčová slova: | Obrazy, umění, abstrakce, Ruská avantgarda, suprematismus, kubofuturismus, rayonismus, sběratelství |
Klíčová slova anglicky: | Paintings, art, abstraction, Russian avant-garde, suprematism, cubofuturism, rayonism, collecting |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. ak. mal. Jaroslav Alt |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.02.2023 |
Datum zadání: | 11.02.2023 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (YMKDE0SZ4) |
Oponenti: | Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem výzkumu bude analýza uměleckých děl ruské výtvarné avantgardy, soustředěných v soukromé sbírce ruského (sovětského/amerického) sběratele Borise Gribanova. Student nejprve představí sbírku a její historii, následně i peripetie, kterými sběratel v průběhu let prošel ve své snaze o její záchranu. Na vybraných konkrétních dílech bude sledován širší historický a kulturní kontext sběratelství v Sovětskému svazu, a následný osud této sbírky v zahraničí (USA, Evropa). Student se zaměří i na interakci Gribanovem zachráněných konkrétních děl ruské avantgardy a jejich popularizací, v souvislosti i s mezinárodním trhem s uměním.
Student provede kulturně-historickou analýzu doby vzniku sbírky a jejího postupného budování. Představí konkrétněji i osobnost Borise Gribanova. Dále provede formální a ikonografickou analýzu vybraných obrazů sbírky. Praktická metoda práce bude postavena na možnosti studenta seznámit se osobně fyzicky s vybranými konkrétními uměleckými díly, soustředěnými ve sbírce, navíc v úzké spolupráci s přímou dědičkou sbírky B. Gribanova. Součástí práce bude i analýza obrazových, písemných, listinných a publikačních zdrojů spojených se sbírkou (výstavy, expertní texty, analýzy a certifikáty, odborné publikace, katalogy, trh s uměleckými díly). V práci bude využita možnost studenta pracovat s díly jako s obrazovými prameny, které má možnost studovat v jejich fyzické podstatě, přímo v Gribanově sbírce, v současnosti umístěné v pražském depozitu. Výsledkem práce by mělo být zhodnocení sběratelské činnosti B. Gribanova v kontextu zachování, zařazení a popularizace ruského avantgardního umění v Evropě i ve světě. |
Seznam odborné literatury |
Obrazové prameny (vybraná malířská díla zastoupená v Gribanově sbírce)
Kazimír Malevič ; “Černý čtverec”, “Černý obdélník” Michail Larionov ; “Pokřtěna”, “Voják”. Nadežda Udaltsova ; “Luba” Nikolaj Suetin ; “Suprematistická malba” Ivan Kliun ; “Abstrakce s černým trojúhelníkem na modrém pozadí”, “Modrý kruh dole a černý obdélník nahoře”, případně další. Základní literatura Gribanov B. N. Obrazy a život: Deník sběratele. — Moskva.: Práva člověka, 1999. — 272 s. — ISBN 5-7712-0103-0 Kliunkova-Soloveichik, Svetlana; Ohotin, edited by Nicholas A. (1994). Ivan Vasilievich Kliun. New York, NY: IVK Art. PADRTA, Jiří. Kazimír Malevič a SUPREMATISMUS. 1. vyd. Anita Pelánová. Praha : Torst, 1996. ISBN 80-85639-88-2. FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Přeložil Josef HRDLIČKA, přeložil Irena ELLIS, přeložil Jitka SEDLÁČKOVÁ. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8. MIKŠ, František. Rudý kohout Picasso: ideologie a utopie v umění 20. století: od Malevičova černého čtverce k Picassově holubici míru. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-048-6. Belaya G. Avantgarda jako teomachismus // Otázky literatury. - 1992.-№3 Bobrinskaya E. Ruská avantgarda: původ a metamorfózy. - M .: Pátá země, 2003. Nakov A. Ruská avantgarda. — M.: Umění, 1991. |