Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metafyzika výchovy u Luigiho Giussaniho
Název práce v češtině: Metafyzika výchovy u Luigiho Giussaniho
Název v anglickém jazyce: The Metaphysics of Education by Luigi Giussani
Klíčová slova: metafyzika; výchova; teologie; Bytí
Klíčová slova anglicky: metaphysics; education; theology; Being
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.01.2023
Datum zadání: 30.01.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 10.09.2024 10:40
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Vlastní rešerše relevantní literatury.
2. Pravidelné konzultace nad problematikou práce.
3. Vlastní zpracování.

STUDENTKA BYLA SEZNÁMENA S PRAVIDLY A NAŘÍZENÍMI PLATNÝMI PRO TENTO TYP ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ.
Seznam odborné literatury
GIUSSANI, Luigi. Náboženský smysl. Přeložil Vítězslav PAVLÍK. Praha: Paulínky, 2020. Víra a život. ISBN 978-80-7450-305-4
GIUSSANI, Luigi. Původ křesťanského nároku. Praha: Paulínky, 2012. Víra a život. ISBN 978-80-7450-064-0
GIUSSANI, Luigi. Proč církev. Praha: Paulínky, 2013. Víra a život. ISBN 978-80-7450-108-1
GIUSSANI, Luigi. Riziko výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-184-9
SAVORANA, Alberto: Vita di don Giussani. Milano: RSC Libri S.p.A., 2013. ISBN 978-88-17-07590-9
PERSANO, Mario. Autorità e tradizione nel processo educativo: il contributo di Luigi Giussani. Bari: Levante editori, 2005
CHIOSSO, Giorgio. Senso religioso e rischio educativo. In Teorie dell’educazione e della formazione. Milano: Mondadori Università, 2004
PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISSN 0862-4461
ČERNÁ, Zuzana. Reflexe náboženství ve vzdělávání s důrazem na analýzu českých středoškolských materiálů. Vydání první. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. 197 stran. ISBN 978-80-7560-107-0
Předběžná náplň práce
Práce se zaměřuje na pojetí výchovy a jejího metafyzického přesahu tak, jak ji popisuje Luigi Giussani. V první části chceme představit samotnou osobu Luigiho Giussaniho, definovat pojem výchovy, jak jej viděl on, a zasadit jeho vnímání do kontextu tehdejších i současných pohledů na filozofii výchovy. Zaměříme se na to, co se vlastně v pohybu výchovy děje a jak toho Giussani dokázal využít pro rozvoj citlivosti studentů vůči sobě samým a všemu kolem nich. Podíváme se, jakou úlohu Giussani připisuje víře a rozumu a jak ve výchovném procesu dokáže využít všech složek člověka.
V druhé části budeme zkoumat Giussaniho přesvědčení, že člověk jako nesmrtelná (byť omezená) bytost touží po porozumění a uchopení bytí, a že k tomuto porozumění může dospět skrze pozorování stvořeného. Prostřednictvím tohoto poznání potom člověk stále více poznává sám sebe a svou hodnotu – podle Giussaniho na počátku každé velké touhy stojí právě touha poznat sám sebe a objevit, jaká je moje hodnota. Zjistíme, jak Giussani k tomuto porozumění vedl studenty a zdali jsou jeho myšlenky a metody použitelné pro běžného učitele, ať už ve výuce náboženství a filozofie, tak ve výuce ostatních předmětů, protože podle Giussaniho lze cokoliv vidět jako znamení nekonečna.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This Bachelor's thesis focuses on the concept of education and its metaphysical overlap as described by Luigi Giussani. The first part aims to introduce the person of Luigi Giussani himself, define his viewing of the term education and set his perception into the context of views on earlier and contemporary education philosophy. The focus will be on what exactly happens in the movement of education and how Giussani managed to take advantage of it in favour of the development of students' sensitivity towards themselves and everything around them. It will also be looked at what function Giussani assigns to faith and reason and how he can take advantage of all human elements in the education process.
The second part will examine Guissani's belief that humans, as immortal beings (though with limited cognition), desire an understanding of being and that they can reach this understanding by observing the created. Through this observation, a human can become increasingly aware of himself and his value –⁠ according to Giussani, there is a desire to become aware of oneself and discover one's value at the beginning of every great desire. It will also be clarified how exactly did Giussani lead students towards this understanding and whether his thoughts and methods are helpful for a regular teacher, be it education of religion or philosophy, as well as while educating other subjects, since according to Giussani, it is possible to consider anything as a sign of the infinity.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK