Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtenářská recepce literárního díla Advent Jarmily Glazarové
Název práce v češtině: Čtenářská recepce literárního díla Advent Jarmily Glazarové
Název v anglickém jazyce: Reader's reception of the literary work "Advent" by Jarmila Glazarová
Klíčová slova: Jarmila Glazarová, Advent, charakteristika literární díla, čtenářská recepce, interpretace textu
Klíčová slova anglicky: Jarmila Glazarová, Advent, characteristics of a literary work, reader's reception, interpretation of the text
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.01.2023
Datum zadání: 23.01.2023
Datum a čas obhajoby: 07.09.2023 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl práce: charakterizovat dílo Jarmily Glazarové, se zaměřením na prózu Advent, interpretovat text a zjistit čtenářské recepce tohoto díla

Osnova:
Stručná charakteristika tvorby Jarmily Glazarové
Charakteristika literárního díla “Advent” - doba vzniku, kontext, naratologické kategorie (vypravěč, postava, časoprostor, kompozice díla, …) a jejich charakteristika
Ohlasy na literární dílo Advent
Čtenářské recepce- rozhovor se třemi čtenáři o interpretaci díla, jeho vnímání čtenáři
Dílo Jarmily Glazarové ve školní četbě, event. kánonu české literatury
Seznam odborné literatury
Bílek, P. A. (2003). Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host.
BURIÁNEK, František. Jarmila Glazarová. Praha: Československý spisovatel, 1979, 152 s.
ČUNÁTOVÁ, Markéta. Osudy venkovských žen. Metoděj Jahn Selský Práh, Čeněk Kramoliš Život na horách, Jarmila Glazarová Advent. Praha: Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra české literatury, 2005, 2005, 82 l.
Gejgušová, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
KOPIC, Jaroslav. Jarmila Glazarová: umělecká publicistika, osobnost, dílo jako celek. Praha: Fakulta žurnalistiky Univerzity Karlovy, 1974, 114 listů.
Haman, Aleš. “Výzkum Čtenářské Recepce Krásné Literatury v Letech 1989-1991.” Česká Literatura, vol. 41, no. 4, 1993, pp. 426–44. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43321688. Accessed 17 Jan. 2023.
Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19.
Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172.
Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita.
Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115.
Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum.
Komberec, F. (2022). Naratologie jako výzva pro literární výchovu. Didaktické studie, 14(1), 33–48.
Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236.
Krygarová, A. (2022). Možnosti práce s povinným literárním kánonem na střední škole. Didaktické studie, 14(1), 107–115.
Lederbuchová, L. (2021). Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (232–257). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
LEPILOVÁ, Květuše. Čtenářská recepce literatury: (K otázkám výzkumu). Literární věda. Ostrava: Sfinga, 1993, (1), 13-19.
Moldanová, Dobrava. Portrét Jarmily Glazarové: František Buriánek. Jarmila Glazarová. Česká literatura, 1980, 28(1), strana 92-93. ISSN 0009-0468. Dostupné také z: https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0e384ed3-4117-11e1-1121-001143e3f55c?page=uuid:0e384f3b-4117-11e1-1121-001143e3f55c.
MRAVCOVÁ, Marie a Hana BLAŽEJOVÁ. Umělecké dokumenty a romány: zrod a tvar čtyř prozaických děl Jarmily Glazarové 1936-1940. Ostrava: Profil, 1987, 116 s.
MRAVCOVÁ, MARIE. “Dokument a Fikce v Beskydských Prózách J. Glazarové.” Česká Literatura, vol. 33, no. 2, 1985, pp. 127–43. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43745550. Accessed 17 Jan. 2023.
Mravcová, Marie. Ritualita v nefikčních a fikčních narativech Jarmily Glazarové. Slovo a smysl, 2008, 5(9-10), s. 243-258. ISSN 1214-7915. Dostupné také z: http://slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/285.
Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum.
Nezkusil, V. (2007). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72.
Novák, Vladimír. O Jarmile Glazarové a jejím "Adventu". Mladým čtenářům: na pomoc pracovníkům s knihou mezi mládeží, 1956, 1, strana 5-6.
Poláček, Jiří. Domovy Jarmily Glazarové: recenze. Od Ještěda k Troskám, 2022, 29(3), strana 77-79.
Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71.
Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471.
Štěpánková, A. (2019). O literárních vycházkách. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2019
Šustková, T. (2018/2019). Možnosti třetí čtenářské iniciace. Český jazyk a literatura, 69(4), 171–175.
VLASÁKOVÁ, Lucie. Žánrové zařazení románu Jarmily Glazarové Advent. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021.
Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224.
Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5), 226–231.
Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1), 92–108.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK