Čtenářská recepce literárního díla Advent Jarmily Glazarové
Název práce v češtině: | Čtenářská recepce literárního díla Advent Jarmily Glazarové |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reader's reception of the literary work "Advent" by Jarmila Glazarová |
Klíčová slova: | Jarmila Glazarová, Advent, charakteristika literární díla, čtenářská recepce, interpretace textu |
Klíčová slova anglicky: | Jarmila Glazarová, Advent, characteristics of a literary work, reader's reception, interpretation of the text |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.01.2023 |
Datum zadání: | 23.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce: charakterizovat dílo Jarmily Glazarové, se zaměřením na prózu Advent, interpretovat text a zjistit čtenářské recepce tohoto díla
Osnova: Stručná charakteristika tvorby Jarmily Glazarové Charakteristika literárního díla “Advent” - doba vzniku, kontext, naratologické kategorie (vypravěč, postava, časoprostor, kompozice díla, …) a jejich charakteristika Ohlasy na literární dílo Advent Čtenářské recepce- rozhovor se třemi čtenáři o interpretaci díla, jeho vnímání čtenáři Dílo Jarmily Glazarové ve školní četbě, event. kánonu české literatury |
Seznam odborné literatury |
Bílek, P. A. (2003). Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host.
BURIÁNEK, František. Jarmila Glazarová. Praha: Československý spisovatel, 1979, 152 s. ČUNÁTOVÁ, Markéta. Osudy venkovských žen. Metoděj Jahn Selský Práh, Čeněk Kramoliš Život na horách, Jarmila Glazarová Advent. Praha: Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra české literatury, 2005, 2005, 82 l. Gejgušová, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. KOPIC, Jaroslav. Jarmila Glazarová: umělecká publicistika, osobnost, dílo jako celek. Praha: Fakulta žurnalistiky Univerzity Karlovy, 1974, 114 listů. Haman, Aleš. “Výzkum Čtenářské Recepce Krásné Literatury v Letech 1989-1991.” Česká Literatura, vol. 41, no. 4, 1993, pp. 426–44. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43321688. Accessed 17 Jan. 2023. Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19. Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172. Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita. Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115. Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum. Komberec, F. (2022). Naratologie jako výzva pro literární výchovu. Didaktické studie, 14(1), 33–48. Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236. Krygarová, A. (2022). Možnosti práce s povinným literárním kánonem na střední škole. Didaktické studie, 14(1), 107–115. Lederbuchová, L. (2021). Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (232–257). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. LEPILOVÁ, Květuše. Čtenářská recepce literatury: (K otázkám výzkumu). Literární věda. Ostrava: Sfinga, 1993, (1), 13-19. Moldanová, Dobrava. Portrét Jarmily Glazarové: František Buriánek. Jarmila Glazarová. Česká literatura, 1980, 28(1), strana 92-93. ISSN 0009-0468. Dostupné také z: https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0e384ed3-4117-11e1-1121-001143e3f55c?page=uuid:0e384f3b-4117-11e1-1121-001143e3f55c. MRAVCOVÁ, Marie a Hana BLAŽEJOVÁ. Umělecké dokumenty a romány: zrod a tvar čtyř prozaických děl Jarmily Glazarové 1936-1940. Ostrava: Profil, 1987, 116 s. MRAVCOVÁ, MARIE. “Dokument a Fikce v Beskydských Prózách J. Glazarové.” Česká Literatura, vol. 33, no. 2, 1985, pp. 127–43. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43745550. Accessed 17 Jan. 2023. Mravcová, Marie. Ritualita v nefikčních a fikčních narativech Jarmily Glazarové. Slovo a smysl, 2008, 5(9-10), s. 243-258. ISSN 1214-7915. Dostupné také z: http://slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/285. Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum. Nezkusil, V. (2007). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72. Novák, Vladimír. O Jarmile Glazarové a jejím "Adventu". Mladým čtenářům: na pomoc pracovníkům s knihou mezi mládeží, 1956, 1, strana 5-6. Poláček, Jiří. Domovy Jarmily Glazarové: recenze. Od Ještěda k Troskám, 2022, 29(3), strana 77-79. Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71. Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471. Štěpánková, A. (2019). O literárních vycházkách. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2019 Šustková, T. (2018/2019). Možnosti třetí čtenářské iniciace. Český jazyk a literatura, 69(4), 171–175. VLASÁKOVÁ, Lucie. Žánrové zařazení románu Jarmily Glazarové Advent. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224. Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5), 226–231. Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1), 92–108. |