Začínající učitel a výuka v inkluzivní třídě
Název práce v češtině: | Začínající učitel a výuka v inkluzivní třídě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Beginning Teacher and Teaching in the Inclusive Classroom |
Klíčová slova: | začínající učitel, první roky v praxi, inkluzivní výuka, společné vzdělávání, primární škola |
Klíčová slova anglicky: | beginning teacher, first years in practice, inclusive education, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.01.2023 |
Datum zadání: | 20.01.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Studentka zpracuje rešerši odborné literatury a zpracuje teoretickou část práce. Cituje dle normy APA. V práci používá relevantní české i zahraniční zdroje (minimálně 1 zahraniční)
2. Studentka se podílí na tvorbě šířeji koncipovaného dotazníku pro začínající učitele a na sběru dat. 3. Studentka analyzuje sebraná data z dotazníku v oblasti zaměření své DP. 4. Studentka provede rozhovory se začínajícími učiteli, výběr účastníků výzkumu provede ve spolupráci s vedoucí práce, data z rozhovorů analyzuje 5. Zpracuje metodologickou kapitolu do DP. 6. výsledky empirického výzkumu interpretuje s využitím teoretické části práce 7. Provede syntétu všec výsledků DP |
Seznam odborné literatury |
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7. HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Olga KUSÁ, Josef LUKAS a Marie NAJMONOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Liga lidských práv, 2016. 61 s. ISBN 978-80-87414-30-9. KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9. LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.VALIŠOVÁ, A. a KASÍKOVÁ, H. et al. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. (Kapitola 11 a 26). LÖRINCZOVÁ, Eva, Tomšik, Robert: Komparácia sociálnych zručností žiakov intaktných a žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami na bežnej základnej škole. Pedagogika.SK, 2017, ročník 8, č. 1: 16-29 učenia [online]. Dostupné z: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-8/cislo-1/studia-lorinczova.pdf STARÁ, Jana, Radka WILDOVÁ a Šárka POPELKOVÁ. The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers – Responsibility and Joy. Pedagogika [online]. Charles University, Faculty of Education, 2020, 70(4) [cit. 2023-01-20]. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1687 SUN, Chao. Preparing Teachers for Inclusion: Attitudes, Challenges and Concerns of General Education Novice Teachers from the Perspective of a Credential Program Training Teacher. 2019. [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.2991/icedem-19.2019.38 TOMKOVÁ, Anna, Helena HEJLOVÁ, Miroslav PROCHÁZKA a Marie NAJMONOVÁ. Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2020. Pedagogica et psychologica. ISBN 978-80-7394-842-9 VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7. VÍTOVÁ, J., WOLF, J., SKUTIL, M., & MANĚNOVÁ, M. (2022). Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách. Pedagogika, 72(2). Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2067 Metodologické publikace k pedagogickému výzkumu |
Předběžná náplň práce |
1. Studentka zpracuje rešerši odborné literatury a zpracuje teoretickou část práce - začínající učitel v inkluzivní třídě
2. Studentka se podílí na tvorbě šířeji koncipovaného dotazníku pro začínající učitele a na sběru dat. 3. Studentka analyzuje sebraná data z dotazníku v oblasti zaměření své DP. 4. Studentka provede rozhovory se začínajícími učiteli, výběr účastníků výzkumu provede ve spolupráci s vedoucí práce, data z rozhovorů analyzuje 5. Zpracuje metodologickou kapitolu do DP. 6. Výsledky empirického výzkumu interpretuje s využitím teoretické části práce 7. Provede syntétu všec výsledků DP |