Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích
Název práce v češtině: | Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Strategies for inclusive education in selected European countries |
Klíčová slova: | inkluze|inkluzivní vzdělávání|inkluzivní škola|pedagog|integrace|Česká republika|Evropa |
Klíčová slova anglicky: | inclusion|inclusive education|inclusive school|educator|integration|Czech Republic|Europe |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.01.2023 |
Datum zadání: | 05.01.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků ve školním prostředí v kontextu České republiky a jiných evropských zemí. V teoretické části je vymezen termín integrace v porovnání s inkluzí, hlavní principy inkluze a inkluzivní diagnostika. Jsou představeny klíčové rysy inkluzivní školy a metody měření inkluze. Pozornost je věnována i lidem podílejících se inkluzivním vzdělávání a příčinám aplikace proinkluzivního přístupu.
V praktické části jsou analyzovány národní strategie inkluzivního vzdělávání České republiky a vybraných evropských zemí. Jsou uvedeny výzkumy týkající se inkluzivního vzdělávání, jejichž data jsou komparována. Primárním cílem je vytvořit přehled strategií inkluzivního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy provedený na základě analýzy národních strategií a proběhlých šetření. Tento souhrn zahrnuje též způsoby implementace inkluze. Sekundárním cílem je tyto strategie a výzkumy porovnat. |
Seznam odborné literatury |
ARMOSTRONG A. C., ARMSTRONG D., SPANDAGOU I. Inclusive education: international policy and practice. Los Angeles: SAGE, 2010. ISBN: 978-1-84787-941-7
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1. THOMAS M. K. E., HENG L., WALKER P. Inclusive education is a right, right? Boston: Brill Sense, 2010. ISBN 978-90-04-43478-3. 6. GRAHAM, L. J. Inclusive education for the 21st century: theory, policy and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 9781000257526. ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6 |