Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich zapojení do výuky za pomocí informačních technologií
Název práce v češtině: | Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich zapojení do výuky za pomocí informačních technologií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupils with different mother tonque and their involvement in teaching |
Klíčová slova: | Žáci s odlišným mateřským jazykem, žák, odlišnost, kultura, interkulturalismus, 21. století, edukace, pedagog, rozhovor, výzkum, základní škola, moderní doba, evropská dimenze |
Klíčová slova anglicky: | Pupils with different mother tonque, pupil,difference culture, interculturalism, 21st century,education , educationalist, interview, research, primary school, modern age, European dimension |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.01.2023 |
Datum zadání: | 03.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Literární rešerše problematiky.
Úvod Zdůvodnění výběru tématu a představení cílů práce. Teoretická část Vymezení základní terminologie. ICT zdroje pro výuku, vymezení a limity. Praktická část Metodologie výzkumného šetření. Kvalitativní šetření, metoda rozhovor, pozorování Výsledky šetření. Ověření předpokladů a výzkumných otázek. Shrnutí Závěr |
Seznam odborné literatury |
1. Linhartová, T., & Loudová Stralczynská, B. (2018). Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Meta –
Společnost pro příležitosti mladých migrantů. 2. Houška, T. (2007). Inkluzívní škola (1st ed.). Tomáš Houška. 3. Jarkovská, L. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Portál. 4. OQvortrup, A., & Qvortrup, L. (2018). Inclusion: Dimensions of inclusion in education. International journal of inclusive education, 22(7), 803-817. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1412506 5. Štech, S. (2018). Inkluzivní vzdělávání – obtížné zvládání „rozmanitosti“ v praxi. Pedagogická orientace, 28(2), 382-398. https://doi.org/10.5817/PedOr2018-2-382 6. Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Portál. 7. Zachová, M. (2016). Sociokulturní handicap žáků-cizinců a profesní příprava učitelů. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. 8. Krišová, D. (2019). Genderově citlivé vzdělávání jako prostředek k vytváření inkluzivního školního prostředí: Porovnání situace v České republice, Rakousku a Maďarsku. Sociální pedagogika, 7(2), 32-46. https://doi.org/10.7441/soced.2019.07.02.02 9. Kurowski, M. (2013). Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika, 1(1), 64-76. 10. Brázdilíková, T. (2018). Možnosti zkvalitnění výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta |
Předběžná náplň práce |
- Nástroje a programy, které lze ve výuce využít
- Používání technologií a jejich přínos. - Využití technologií v rámci výuky dětí s OMJ - Jak budou technologie využívány v budoucnu při práci u dětí s OMJ? Teoretická část Hlavní teze, tematické okruhy (osnova) - Rozbor metodických příruček - Příklady ICT, kterou jsou ve výuce dostupné - Aktuální využití a zapojování do výuky - Budoucnost inkluzivního vzdělávání za pomocí ICT - Prospěšnost technologií - Licence a dostupnost programů Empirická část Charakteristika výzkumného šetření Metody sběru dat, výzkumný vzorek aj. - Praktické využití nástrojů při výuce - POZOROVÁNÍ - Jak se žákům s nástroji pracovalo - ROZHOVORY - Shrnutí provedených rozhovorů - Žák s OMJ - Pohled na užití moderních technologií - Praktická zkušenost s užitím moderního způsobu výuky (práce s nástrojem) |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Tools and programs that can be used in teaching
- Use of technologies and their benefits. - Use of technology in teaching children with OMJ - How will technologies be used in the future when working with children with OMJ? The theoretical part Main theses, thematic areas (outline) - Analysis of methodological manuals - Examples of ICT available in teaching - Current use and involvement in teaching - The future of inclusive education with the help of ICT - Benefit of technology - License and availability of programs Empirical part Characteristics of research investigation Data collection methods, research sample, etc. - Practical use of tools during teaching - OBSERVATION - How the pupils worked with the tools - INTERVIEWS - Summary of interviews conducted - Pupil with OMJ - View on the use of modern technologies - Practical experience with the use of a modern teaching method (working with an instrument |