Pojď, já ti to ukážu – co nás spojuje, abychom se dobře chápali?
Název práce v češtině: | Pojď, já ti to ukážu – co nás spojuje, abychom se dobře chápali? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | I´ll show you – what connect us to |
Klíčová slova: | Žák s odlišným mateřským jazykem, inkluze, vizuální vyjádření, interkulturní komunikace, sociální soudržnost, well-being, kulturní identita, kulturní kompetence |
Klíčová slova anglicky: | Pupil with a different mother tongue; Inclusion; Visual expression; Intercultural communication; Social cohesion; Well-being; Cultural identity; Cultural competence |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.12.2022 |
Datum zadání: | 21.12.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Studentka nejdříve prostuduje domácí i zahraniční odbornou literaturu, aby vyjasnila klíčové koncepty. Prozkoumá jejich využívání v českém prostředí i zahraničním kontextu, kurikulárních dokumentech a odborných materiálech. Prozkoumá také širší souvislosti konceptů, i s ohledem na aktuální situaci ukrajinských žáků v českých školách. Na základě teoretických poznatků a dosavadních pedagogických zkušeností studentka navrhne sérii výtvarných příležitostí a úkolů, které postupně realizuje se svými žáky v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. V průběhu výzkumu si studentka povede reflektivní terénní deník. V něm bude reflektovat průběh realizovaných výtvarných intervencí a také svá průběžná pozorování související s výzkumnou otázkou. Současně bude provádět obsáhlou fotodokumentaci. Následně studentka analyzuje výzkumná data. Výzkumné závěry formuluje do podoby, která bude využitelná pro další učitele v otázkách začleňování nově příchozích žáků a překonávání jazykových bariér. |
Seznam odborné literatury |
ADAMUS, Petr. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy: evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-163-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4. FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. FULKOVÁ, Marie,2002, Když se řekne vizuální gramotnost. In: Výchova 4/2002, 12-14 FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0. JOKELA, Timo. Art-Based Research for Art Education in North. In: Wiley Online Library [online]. 8/2019 [cit.18.12.2022]. Dostupné z https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jade.12243 KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. KOSTELECKÁ, Yvona, Richard BRAUN, Jiří HASMAN, Kateřina MACHOVCOVÁ, Jakub PIVARČ, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a David HÁNA. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-087-9. Partnerství pro vzdělávání 2030+. Chceme lepší atmosféru ve školách aneb možnosti podpory wellbeingu In: ČOSIV [online]. 5/2021 [cit.18.12.2022]. Dostupné z https://cosiv.cz/wp-content/uploads/2021/05/Podpora_Wellbeingu_v_ZS_final-1.pdf PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-503-5. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9. VELLA, Raphael. Is This Really Europe?’ Migration, Social Practice and the Performance of Global Citizenship. In: Wiley Online Library [online]. 9/2022 [cit.18.12.2022]. Dostupné z https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jade.12432 ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6. |
Předběžná náplň práce |
Práce prozkoumá možnosti, které nabízí výtvarná výchova v podpoře sociálních vztahů žáků s odlišným mateřským jazykem. Prozkoumá, jaký potenciál mají umělecké postupy výtvarné výchovy v podpoře porozumění mezi žáky a konkrétně v začleňování ukrajinských žáků, kteří přicházejí do třídy bez znalosti českého jazyka. Ukáže možnosti a meze jejich vizuální komunikace s okolím. Žáci s odlišným mateřským jazykem jsou v prostředí české školy stále marginalizovanou skupinou. Práce bude hledat cesty, jak tuto situaci měnit, a to v souladu se zvolenou výzkumnou metodologií akčního výzkumu.
Teoretická část práce se bude zabývat problematikou sociálního začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem a sociální soudržnosti v prostředí školy. Zaměří se na kulturní kompetence a vizuální gramotnost žáků. Prozkoumá nově se ustavující pojem well-beingu. Z pedagogického hlediska bude problematika zasazena do souvislosti inkluzívního vzdělávání a bude se zabývat otázkami kulturní identity a intelektuální a sociální emancipace žáků s odlišným mateřským jazykem přicházejících z odlišného sociokulturního prostředí. Kazuistika bude hledat odpověď na otázky: Jak výtvarné aktivity podporují začleňování ukrajinských žákyň do třídního kolektivu a školní komunity? Čím rozvíjejí empatii a vzájemné porozumění? Jak vést interkulturní dialog v hodinách výtvarné výchovy? Hybridní výzkumná metodologie ponese prvky akčního výzkumu. Výzkumnými nástroji budou tzv. art-based research, průběžné reflektované pozorování a rozhovory se žáky. Cílem práce je otevření interkulturního dialogu a začlenění žákyň s odlišným mateřským jazykem do třídy. Na konci tohoto průzkumu chce studentka udělat dotazníkové šetření mezi žáky třídy a zjistit, jak byla během svého projektu úspěšná. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis will explore the possibilities offered by an art education in supporting the social relations of pupils with a different mother tongue. It will examine the potential of artistic procedures of art education in promoting understanding between pupils and specifically in the integration of Ukrainian pupils who come to the class without any knowledge of the Czech language. It will show the possibilities and limits of their visual communication with the environment. Pupils with a different mother tongue are still a marginalized group in the Czech school environment. The thesis will explore the ways to change this situation, in accordance with the chosen research methodology of action research.
The theoretical part of the thesis will deal with the issue of social integration of pupils with a different mother tongue and social cohesion in the school environment. It will focus on pupils' cultural competences and visual literacy. It will explore the newly introduced concept of well-being. From a pedagogical point of view, the issue will be placed in the context of inclusive education and will deal with the issues of cultural identity and intellectual and social emancipation of pupils with a different mother tongue coming from a different socio-cultural environment. The case history will seek answers to the questions: How do creative activities support the inclusion of Ukrainian pupils in the class collective and school community? How do they develop empathy and mutual understanding? How to conduct intercultural dialogue in art education? The hybrid research methodology will carry elements of action research. The research tools will be so-called “art-based research”, ongoing reflected observation and interviews with pupils. The aim of the thesis is to open an intercultural dialogue and to integrate pupils with a different mother tongue into the classroom. At the end of this survey, the student wants to do a questionnaire survey among the pupils of the class and discover how successful she was during her project. |