Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Název práce v češtině: | Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged kindergarten children |
Klíčová slova: | pregramotnost; diagnostika pregramotnosti, znalost písmen, fonematické uvědomování, rychlé jmenování, počáteční čtení; socio-kulturní znevýhodnění; |
Klíčová slova anglicky: | preliteracy, assessment of early literacy skills, emerging reading, socio-cultural disadvantage |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.12.2022 |
Datum zadání: | 24.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PS) |
Oponenti: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Empirická diplomová práce se věnuje analýze struktury pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí. Jedním z cílů práce bude teoreticky zpřesnit pochopení socio-kulturního znevýhodnění. Prostřednictvím standardizovaných testů proběhne popis a analýza struktury pregramotnostních dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí posledního ročníku mateřských škol. Výkony socio-kulturně znevýhodněných dětí srovnám s výkony dětí, které v rámci výzkumu identifikuji jako jedince, kteří nejsou ohroženi socio-kulturním znevýhodněním. Pomocí rodičovského dotazníku bude socio-kulturní znevýhodnění prozkoumáno i v kontextu domácích aktivit rodičů s dětmi (frekvence čtení rodiči dítěti). Diplomová práce je zpracována dle metod a postupů obvyklých v kvantitativních metodách analýzy a zpracování dat v psychologii. |
Seznam odborné literatury |
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 9788074648120.
HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, ed. Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018. Sociologická řada. ISBN 9788073254575. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002. ISBN 8086251144. RAZFAR, Aria a GUTIÉRREZ, Kris D. Reconceptualizing Early Childhood Literacy: The Sociocultural Influence and New Directions in Digital and Hybrid Mediation. In: Joanne LARSON, Joanne a MARSH, Jackie, ed. The SAGE Handbook of Early Childhood Literacy [online]. 1 Oliver's Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications, 2013, s. 52-79 [cit. 2022-12-14]. ISBN 9780857029249. Dostupné z:doi:10.4135/9781446247518.n4 |
Předběžná náplň práce |
Gramotnost a pregramotnost
Sociokulturní tradice výzkumu gramotnosti v psychologii Sociokulturní znevýhodnění |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The empirical diploma thesis is devoted to the analysis of the structure of preliterate skills of socio-culturally disadvantaged children. One of the objectives of the work will be to theoretically refine the understanding of socio-cultural disadvantage. Standardized tests will be used to describe and analyse the structure of pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children attending final year of kindergarten. I will compare the performance of socio-culturally disadvantaged children with the performance of children whom I identify as individuals without a risk of socio-cultural disadvantaged. Parental questionnaire will be used to describe socio-cultural disadvantage in the context of the home literacy environment (frequency of reading by parents to the child). This diploma thesis uses quantitative approaches to analyse and interpret psychological evidence. |