Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Název práce v češtině: Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Název v anglickém jazyce: Pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged kindergarten children
Klíčová slova: pregramotnost; diagnostika pregramotnosti, znalost písmen, fonematické uvědomování, rychlé jmenování, počáteční čtení; socio-kulturní znevýhodnění;
Klíčová slova anglicky: preliteracy, assessment of early literacy skills, emerging reading, socio-cultural disadvantage
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 15.12.2022
Datum zadání: 24.03.2023
Datum a čas obhajoby: 18.05.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105PS)
Oponenti: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Empirická diplomová práce se věnuje analýze struktury pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí. Jedním z cílů práce bude teoreticky zpřesnit pochopení socio-kulturního znevýhodnění. Prostřednictvím standardizovaných testů proběhne popis a analýza struktury pregramotnostních dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí posledního ročníku mateřských škol. Výkony socio-kulturně znevýhodněných dětí srovnám s výkony dětí, které v rámci výzkumu identifikuji jako jedince, kteří nejsou ohroženi socio-kulturním znevýhodněním. Pomocí rodičovského dotazníku bude socio-kulturní znevýhodnění prozkoumáno i v kontextu domácích aktivit rodičů s dětmi (frekvence čtení rodiči dítěti). Diplomová práce je zpracována dle metod a postupů obvyklých v kvantitativních metodách analýzy a zpracování dat v psychologii.
Seznam odborné literatury
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 9788074648120.
HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, ed. Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018. Sociologická řada. ISBN 9788073254575.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002. ISBN 8086251144.
RAZFAR, Aria a GUTIÉRREZ, Kris D. Reconceptualizing Early Childhood Literacy: The Sociocultural Influence and New Directions in Digital and Hybrid Mediation. In: Joanne LARSON, Joanne a MARSH, Jackie, ed. The SAGE Handbook of Early Childhood Literacy [online]. 1 Oliver's Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications, 2013, s. 52-79 [cit. 2022-12-14]. ISBN 9780857029249. Dostupné z:doi:10.4135/9781446247518.n4
Předběžná náplň práce
Gramotnost a pregramotnost
Sociokulturní tradice výzkumu gramotnosti v psychologii
Sociokulturní znevýhodnění
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The empirical diploma thesis is devoted to the analysis of the structure of preliterate skills of socio-culturally disadvantaged children. One of the objectives of the work will be to theoretically refine the understanding of socio-cultural disadvantage. Standardized tests will be used to describe and analyse the structure of pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children attending final year of kindergarten. I will compare the performance of socio-culturally disadvantaged children with the performance of children whom I identify as individuals without a risk of socio-cultural disadvantaged. Parental questionnaire will be used to describe socio-cultural disadvantage in the context of the home literacy environment (frequency of reading by parents to the child). This diploma thesis uses quantitative approaches to analyse and interpret psychological evidence.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK