Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Návrh edukačních materiálů pro předmět základy radiofarmacie pro vyšší odborné školy zdravotnické s oborem diplomovaný farmaceutický asistent
Název práce v češtině: Návrh edukačních materiálů pro předmět základy radiofarmacie pro vyšší odborné školy zdravotnické s oborem diplomovaný farmaceutický asistent
Název v anglickém jazyce: Draft of educational materials for the subject basics of radiopharmacy for higher vocational medical schools with certified pharmaceutical assistant study program
Klíčová slova: Edukační materiály, Farmaceutický asistent, Nukleární medicína, Radiační ochrana, Radiofarmaka, Studijní materiály.
Klíčová slova anglicky: Educational materials, Pharmaceutical assistant, Nuclear medicine, Radiation protection, Radiopharmaceuticals, Study materials.
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.12.2022
Datum zadání: 17.04.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 21.05.2024 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105VZ)
Oponenti: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu:
Z pozice vystudovaného farmaceutického asistenta pracujícího na klinice nukleární medicíny na oddělení přípravy radiofarmak chci propojit svou práci s výchovou ke zdraví a vytvořit edukační materiály pro studenty oboru diplomovaný farmaceutický asistent v oblasti přípravy radiofarmak.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Nedostatek specificky zaměřených edukačních materiálů, které jsou určené přímo pro podporu studia diplomovaných farmaceutických asistentů, kteří studují předmět základy radiofarmacie (případně předmět základy radiologie pro diplomované farmaceutické asistenty).

Cíl práce:
Cílem diplomové práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit, jaké edukační materiály a pomůcky nejčastěji využívají učitelé předmětu základy radiofarmacie. Na základě získaných informací a rešerši odborné literatury vytvořit speciálně zaměřené edukační materiály pro předmět Základy radiofarmacie, které by mohly být používány i dalšími pedagogy, kteří vyučují tento předmět na vyšších odborných školách zdravotnických s oborem diplomovaný farmaceutický asistent.

Charakteristika metod:
Teoretická část bude obsahovat základní informace o oboru diplomovaný farmaceutický asistent, nukleární medicíny a přípravy radiofarmak, čímž vytvoří úvod pro následující edukační materiály v praktické části.
Praktická část bude obsahovat dotazníkové šetření mezi učiteli předmětů základy radiofarmacie a základy radiologie určené pro farmaceutické asistenty na vyšších odborných školách zdravotnických s oborem diplomovaný farmaceutický asistent. Dále bude zařazeno druhé dotazníkové šetření, které bude získávat informace od vedoucích zaměstnanců jednotlivých klinik nukleární medicíny v České republice.

Struktura práce:
V teoretické části diplomové práce bude zahrnut popis oboru farmaceutického asistenta, shrnuty základní poznatky o oboru nukleární medicíny a podrobný popis radiofarmak, především jejich definice, příklady a postupy přípravy radiofarmak.
První část praktické části bude obsahovat vyhodnocení dotazníkového šetření mezi učiteli předmětů související s přípravou radiofarmak na vyšších odborných školách zdravotnických s oborem diplomovaný farmaceutický asistent. Na základě zjištěných informací od těchto učitelů budou vytvořeny edukační materiály vhodné pro podporu výuky a studia těchto předmětů. Druhá část praktické části bude obsahovat vyhodnocení informací z dotazníkového mezi vedoucími pracovníky, kteří budou zastupovat kliniky nukleární medicíny na území České republiky.
Seznam odborné literatury
HAVRÁNKOVÁ, Renata, ed. Klinická radiobiologie. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-4098-0.

KORANDA, Pavel. Nukleární medicína. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4031-6.

KUBINYI, Jozef, Jozef SABOL a Andrej VONDRÁK. Principy radiační ochrany v nukleární medicíně a dalších oblastech práce s otevřenými radioaktivními látkami. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0168-9.

SEIDL, Zdeněk. Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6.

VLČEK, Petr. Praktická cvičení z nukleární medicíny. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1819-7.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem nukleární medicíny a radiofarmacie se zaměřením na vytvořením vhodných edukačních materiálů z této oblasti pro obor „diplomovaný farmaceutický asistent“. Teoretická část obsahuje popis oboru farmaceutického asistenta a základní informace o nukleární medicíně. Tyto poznatky vyúsťují ve stěžejní kapitolu této práce, tedy radiofarmacii a přípravu radiofarmak. Praktická část se skládá ze dvou dotazníkových šetření. První úsek praktické části je tvořen dotazníkem zaměřením na učitele, kteří vyučují předměty se zaměřením na radiofarmacii pro obor „diplomovaný farmaceutický asistent“. Druhý úsek praktické části je tvořen dotazníkem u studentů posledního ročníku zmíněného oboru. Oba tyto dotazníky mají za úkol zjistit informace o pedagogické realitě předmětů zaměřených na radiofarmacii a současně získat návrhy na zlepšení úrovně výuky pro budoucí studenty. Zde bylo zjištěno, že pouze 28,6 % dotazovaných učitelů využívá i jiné formy výuky než pouze frontální výuku. Dále byl zjištěn fakt, že žádný z 56 dotazovaných studentů nemá v plánu pracovat v laboratoři přípravy radiofarmak. Na základě těchto zjištění bylo navrženo 13 edukačních materiálů, které budou poskytnuty, jak učitelům, tak zájemcům z řad studentů, což by mělo zkvalitnit budoucí výuku, zvýšit povědomí o daném oboru farmacie a podpořit zájem u jednotlivých farmaceutických asistentů, kteří mohou bez obav tuto zajímavou práci vyzkoušet.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis addresses the topic of nuclear medicine and radiopharmacy, focusing on creating suitable educational materials in this field for the "Certified Pharmaceutical Assistant" study program. The theoretical part includes a description of the pharmaceutical assistant's role and basic information about nuclear medicine. These insights lead into the key chapter of this work, namely radiopharmacy and the preparation of radiopharmaceuticals. The empirical part of the thesis consists of two questionnaire surveys. The first section of the empirical part consists of a questionnaire aimed at teachers who teach subjects focused on radiopharmacy for the "Certified Pharmaceutical Assistant" study program. The second section of the empirical part consists of a questionnaire among students in their final year of the mentioned program. Both questionnaires aim to gather information on the pedagogical reality of subjects focused on radiopharmacy and simultaneously collect suggestions for improving teaching for future students. It was found that only 28,6 % of the surveyed teachers use teaching methods other than just frontal teaching. Furthermore, it was discovered that none of the 56 surveyed students plan to work in a radiopharmaceutical preparation laboratory. Based on these findings, 13 educational materials were proposed, which will be provided to both teachers and interested students, aiming to enhance future teaching, raise awareness of this particular field of pharmacy, and encourage interest among individual pharmaceutical assistants who can confidently try out this interesting work.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK