Příprava učitele mateřské školy na pedagogickou činnost
Název práce v češtině: | Příprava učitele mateřské školy na pedagogickou činnost |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preparation of a kindergarten teacher for a pedagogical activity |
Klíčová slova: | učitel mateřské školy, příprava na pedagogickou činnost, spolupráce, sebereflexe |
Klíčová slova anglicky: | kindergarten teacher, preparation for a pedagogical activity, cooperation, self-reflection |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.12.2022 |
Datum zadání: | 17.04.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2024 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Téma BP se zaměřuje na zjištění / určitý vhled / na to, jak se učitelé mateřských škol připravují na svoji pedagogickou práci pro dopolední a odpolední pedagogickou činnost v kontextu typu věkového soužití ve třídách mateřské školy (MŠ) a ve vztahu k rozsahu své pedagogické praxe. V návaznosti na přípravy učitelů se zaměřuje také na to, jestli učitelé provádějí sebereflexi realizované pedagogické činnosti, a jakým způsobem.
Teoretická část připraví východisko pro část praktickou, bude eliminovat příslušná fakta, která se týkají požadavků na pedagogickou činnost uvedenou v základních legislativních dokumentech (podle příslušných paragrafů zákona č.563/2004Sb., o pedagogických pracovnících, zákon č.561/2004Sb ve znění pozdějších změn ze zákona 561/2004Sb § 28,35, vyhlášky č.263/2007-příprava na přímou pedag. činnost, případně v RVP PV). Dále se krátce zaměří na specifika jejich práce oproti učitelům vyššího stupně škol, jejich kompetence a přípravy na realizaci vzdělávací práce s potřebou diferenciace cílů v souvislostech s potřebami dětí s inkluzivními požadavky na individualizaci. Všechny získané poznatky o podstatných aspektech přípravy na pedagogickou práci by měly posloužit k přípravě volby cílů, výzkumných otázek a pro volbu následných otázek pro výzkumné metody (které předpokládáme kvantitativně kvalitativního typu- dotazník, analýza příprav a rozhovory s učiteli). Praktická část se zaměří na způsoby příprav učitelek dle výběru a podle rozsahu jejich pedagogické praxe, dále na orientaci ve spolupráci učitelek ve třídě a způsob zpracování obsahu přípravy pro dopolední a odpolední práci s dětmi a pro věkové uspořádání dětí ve třídách. Výsledky výzkumné aktivity budou zpracovány v souvislosti se stanovenými výzkumnými otázkami. Kapitola Diskuse může přispět náhledem autorky na souvislosti požadované v legislativních dokumentech (k danému tématu) s výsledky výzkumných výsledků nebo sdělením dalších významnějších skutečností získaných v průběhu výzkumného šetření, případný příklon autorky ke stylu příprav na pedagogickou činnost. V Závěru budou především shrnuty výsledky výzkumu ve vztahu k cílům BP. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
1. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy [online]. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-9817-2. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/socialni-psychologie-pro-pedagogy-2259/ 2. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4435-3. 3. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9. 4. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ Barbora, Eva KOŽELUHOVÁ, eds. Projektové činnosti v předškolním vzdělávání.Metodika pro učitele. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe,s.r.o., 2022. ISBN 978-80-7496-522-7. 5. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. 6. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika [online]. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9087-4. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/predskolni-pedagogika-1367/ 7. PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8. 8. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. 9. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy [online]. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-8546-2. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/profesni-kompetence-ucitele-materske-skoly-901/ 10. SYSLOVÁ, Zora a Irena BORKOVCOVÁ. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2022. ISBN 978-80-7676-223-7 11. SYSLOVÁ, Zora a kol. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1960-6 12. SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Autoevaluace v MŠ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-0183-0 13. SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9 14. URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: Technická univerzita, 2005. ISBN 80-7083-942-2. |