Témata písňových textů v marockém „trapu“
Název práce v češtině: | Témata písňových textů v marockém „trapu“ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Topics in lyrics of the Moroccan trap music |
Klíčová slova: | současná marocká kultura|současná marocká hudba|hudební subkultura v Maroku|hip hop|trap |
Klíčová slova anglicky: | contemporary Moroccan culture|contemporary Moroccan music|music subculture in Morocco|hip hop|trap |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra Blízkého východu (21-KBV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Viktor Bielický, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.12.2022 |
Datum zadání: | 12.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Ondráš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je tematická analýza písňových textů z alba Safar z produkce marockého uměleckého uskupení Naar a jejich zasazení do socio-kulturního kontextu současného Maroka. Album Safar lze zařadit do hiphopového subžánru zvaného „trap“, jenž vznikl na počátku tohoto milénia na jihu USA (Atlanta ve státu Georgia) a který je spojen s tematikou rasové, genderové a sociální nerovnosti a také s obchodem s drogami. Autor práce bude zkoumat to, do jaké míry socio-kulturní prostředí Maroka determinuje tematické zaměření textů a umožňuje tvůrcům v žánru „trap“ explicitně hovořit o některých kontroverzních tématech, která jinak lze pro daný žánr v americkém kontextu považovat za typická nebo kanonická. Práce bude rozdělena do dvou částí. V první části se autor zaměří na obecnou charakteristiku „trapu“ a dále na charakteristiku marocké hip hopové/rapové scény. V druhé části bude provedena tematická (kvalitativní) analýza textů z alba Safar uměleckého uskupení Naar. Součástí analýzy může být i otázka funkčního využití jednotlivých jazyků v daných písňových textech, které jsou vícejazyčné (arabsko-francouzsko-anglické). |
Seznam odborné literatury |
Primární zdroje: NAAR. Safar. Universal Music France, 2019. „NAAR".http://naar.fr/. (webové stránky hudebního projektu) NAAR, 2019. CROSSING BORDERS - Safar Making Of.https://www.youtube.com/watch?v=lLfCyaOXbVY. Clique TV, 2019. Shayfeen : L’éveil du rap marocain dans Clique & Chill - CLIQUE TV.https://www.youtube.com/watch?v=qy4oZ883twY. Hamza, „Naar, un album pour exporter le rap marocain [Interview]". 2019. Ventes Rap (blog). 23. září 2019.https://ventesrap.fr/naar-un-album-pour-exporter-le-rap-marocain-interview/. Grünt, 2019. Casablanca & le rap marocain | Grünt Tour #1.https://www.youtube.com/watch?v=rTBryOTpOjI. Konbini, 2018. Avec Shayfeen, Toto et Madd, têtes d’affiche du rap marocain.https://www.youtube.com/watch?v=GV4uRa_BvZM. Sekundární literatura: Barone, Stefano. 2019. Metal, Rap, and Electro in Post-Revolutionary Tunisia: A Fragile Underground. 1. vyd. London – New York: Routledge. Crawford, Claire B. 2021. „Dreams from the Trap: Trap Music as a Site of Liberation". Social Science Quarterly 102 (7): 3135–41. Dunbar, Adam. 2019. „Rap Music, Race, and Perceptions of Crime". Sociology Compass 13 (10): e12732. Haddad, David. 2018. An Integrated Content Analysis of Contemporary Arabic Texts: Preliminary Findings from an Arabic Rap Corpus. Magisterská práce, Stockholms universitet. Harrouchi, Zineb. 2015. „Les fonctions des langues dans le Rap marocain“. Langues, cultures et sociétés 1 (červen 2015): 118-31. Kaluža, Jernej. 2018. „Reality of Trap: Trap Music and its Emancipatory Potential". IAFOR Journal of Media, Communication & Film 5 (srpen). Karl, Brian. 2014. „The Coming of Americans: Moroccan Popular Music, Modernity, and Mimetic Encounters". The Journal of North African Studies 19 (3): 358–75. Kettioui, Abdelmjid. 2021. „Sarcasm and Taboo in the Moroccan Mediascape after the February 20 Movement". Journal of African Cultural Studies 33 (4): 405–23. Kotalová, Karolína. 2020. „Mahraganat jako generační výpověď mladých Egypťanů“. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra Blízkého východu. Moreno Almeida, Cristina. 2017. Rap Beyond Resistance: Staging Power in Contemporary Morocco. Cham: Palgrave Macmillan. Riggs, Thomas, ed. 2018. St. James Encyclopedia of Hip Hop Culture. Farmington Hills, (Mich.): St. James Press. Taviano, Stefania. 2016. „The Global Imaginary of Arab Hip Hop: a case study". Imago. A Journal of the Social Imaginary, č. 7 (září): 183–99. Veselý, Karel. 2022. Hudba ohně: radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. 2. přepracované vyd. Praha: Paseka. Internetové zdroje: Bossavie, Brice. 2019 „Trap: la musique d’Atlanta se réinvente au Maroc". Numéro Magazine. 21. říjen 2019.https://www.numero.com/fr/musique/trap-marocaine-casablanca-isaam-nar-mohamed-sqalli-fellg-ilyes-griyeb-cardib-shayfeen-madd-toto Bouknight, Sebastian. 2020. „How Moroccan Youth Are Using Trap Music To Express Themselves". Culture Trip. 27. duben 2020.https://theculturetrip.com/africa/morocco/articles/how-moroccan-youth-are-using-trap-music-to-express-themselves/. Diden, Anouar. 2022. „Maghreb Rap, from the Standard Bearers to ‚Made in Bled´". Le Journal de l‘Afrique.https://lejournaldelafrique.com/en/North-African-rap-from-the-flag-carriers-in-Made-in-Bled/. Hajjar, Danny. 2021. „Hip Hop Finds Its Groove in North Africa". New Lines Magazine (blog). 18. únor 2021. https://newlinesmag.com/reportage/hip-hop-finds-its-groove-in-north-africa/. Hamza. „Comment la trap a sauvé le rap marocain". 2017. Ventes Rap (blog). 4. srpen 2017.https://ventesrap.fr/la-renaissance-du-rap-marocain/. Johannsen, Igor. 2017. „Keepin’ It Real: Arabic Rap and the Re-Creation of Hip Hop’s Founding Myth". Middle East - Topics & Arguments 7 (leden): 85–93.https://archiv.ub.uni-marburg.de/ep/0003/article/view/6329. Kabbaj, Mounir. 2020. „Maroc : trap-moi si tu peux“. PAM | Pan African Music (blog). 5. březen 2020.https://pan-african-music.com/maroc-trap-moi-si-tu-peux/. Miliani, Hadj. 1995. „Banlieues entre rap et raï". Hommes et Migrations 1191 (1): 24–30.https://www.persee.fr/doc/homig_1142-852x_1995_num_1191_1_2533. |