Vizuální zobrazování změn klimatu v českých médiích
Název práce v češtině: | Vizuální zobrazování změn klimatu v českých médiích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual representation of climate change in the Czech media |
Klíčová slova: | vizuální reprezentace|změna klimatu|klimatická krize|vizualita|média |
Klíčová slova anglicky: | visual representation|climate change|climate crisis|visuality|media |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eva Richter, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.11.2022 |
Datum zadání: | 29.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2024 14:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Nicol Staňková |
Zásady pro vypracování |
Cíl:Zjišťuji, jaký utváří obraz o změnách klimatu nejčtenější české médium na internetu a jak k tomu využívá fotografie. Výzkumná otázka: Jaké vizuální rámce se používají v nejčtenějším českém internetovém médiu u článků souvisejících se změnami klimatu? Východiska: Způsoby, jakými jsou komunikovány informace v médiích, formují, jakým způsobem o daných problémech přemýšlíme a jakou pozornost jim budeme věnovat (Duan & Bombara, 2022). Netýká se to pouze textového, ale i vizuálního obsahu, který má ovšem rozdílné vlastnosti, a tak je často méně uvědomovaný. Vizuální rámce aktivně tvarují veřejný diskurz (O’Neill, 2013). Na základě několika studií, vzniklých převážně v anglofonním prostředí, byly identifikovány opakující se tematické okruhy, které se používají častěji na úkor jiných, a jsou tedy i diskriminační. (Duan et al., 2017; Morris & Pickering, 2019; O’Neill, 2020, 2013; Rebich-Hespanha et al., 2015) Podle výzkumu O’Neill (2020) dominují dva základní rámce – „contested„ a „distancing“ frame, které lze identifikovat v určitých časových obdobích. Contested frame se vyznačuje tím, že změny klimatu staví do pozice problému silně politizovaného a ovládaného elitami. Distancing frame diváka od tématu vzdaluje tím, že změny klimatu prezentuje jako geograficky i psychologicky vzdálenou problematiku spíše než problém dotýkající se nás přímo a teď. Mezi dominantní vizuální domény nyní patří fotografie identifikovatelných lidí (tedy politiků, celebrit a dalších slavných osobností), dopadů změn klimatu a také příčin těchto změn. Ze studií vyplývá, že nejčastějšími obrázky jsou explicitní vizuální reference ke změně klimatu či globálnímu oteplování. (Duan & Bombara, 2022) (Rebich-Hespanha et al., 2015) Zvyšuje se zastoupení konkrétních obrázků, což činí problematiku méně abstraktní. Stoupá i zobrazování známých osob, nejčastěji politiků, což přispívá k politizaci tématu. Metoda: Vzorek:Fotografie budu hledat na portálu novinky.cz podle klíčových slov: „globální oteplování“, „globální klimatické/á změny/a“, „globální změny/a klimatu“, „klimatické/á změna“, „změna/y klimatu“ nebo „klimatická krize“. Vybrala bych 100 fotografií z posledních let, které budou z dostatečně relevantních článků – tzn. vyřadím články, které nejsou primárně tematické a některé z klíčových slov používají letmo, například jako metaforu. Analýza: Analýzu vzorku bych provedla dvoufázově, fotografie budu zkoumat i v kontextu jejich popisků a titulků článků, u kterých jsou publikovány: 1) obsahová analýza – kvantitativní část, slouží k identifikaci denotativních významů a klasifikaci fotografií, za její pomoci vytvořím tzv. „backround map“, která napomůže k orientaci (Bell, 2001, s. 27) 2) analýza rámců (diskurzivní kritická analýza) – kvalitativní část sloužící k identifikování a charakteristice jednotlivých rámců, aplikuji postupy diskurzivní kritické teorie na fotografie podle vzoru několika studií: (DiFrancesco & Young, 2011), (O’Neill, 2013), (Rebich-Hespanha et al., 2015) 1. Denotativní obsah (doslovný význam obrazu): zahrnující světlo, barvu, tvar a pohyb a základní představu o zobrazení – lidé, předměty. U lidských subjektů: věk, pohlaví, rasa, vlasy, výraz tváře a oční kontakt, póza a řeč těla, oblečení, reprezentace činnosti prostřednictvím doteků, pohybů těla a komunikace v poloze). 2. Konotativní obsah (jak se tyto předměty vztahují k naší kultuře; významové struktury, které objasňují další, dodatečné a implicitní významy). 3. Ideologický obsah (jak divák vysvětluje, jak tento vnitřní význam vzniká, odhaluje základní postoje). (O’Neill, 2013, s. 13) Mimo jiné využiji Entmanovy teorie rámování rozlišující „media“ a „audience frame“. Výzkumné podotázky: 1. Jaké fotografie se používají nejčastěji? 2. Jak se kategorizují a jaké tvoří rámce? 3. Převažuje „contested“ či „distancing frame“? Očekávané závěry práce: Zjistím, jaké rámce se v daném časovém úseku v internetovém médiu novinky.cz vyskytují – tedy jaký utváří obraz o změnách klimatu nejčtenější české médium na internetu. Identifikuji a charakterizuji jednotlivé kategorie a rámce, ale také jaký je dominantní vizuální rámec a zda převažuje „contested“ či „distancing frame“ podle teorie O’Neill. Jde o aplikování teorií, za jejichž pomoci chci dojít k novým výsledkům, co se týče vizuálního zobrazování změn klimatu, a to v českém mediálním prostředí. |
Seznam odborné literatury |
Bell, P., 2001. Content analysis of visual images. In: Van Leeuwen, T., Jewitt, C. (Eds.), Handbook of Visual Analysis. Sage, London, pp. 10–34. DiFrancesco, D. A., & Young, N. (2011). Seeing climate change: The visual construction of global warming in Canadian national print media. Cultural Geographies, 18(4), 517–536. https://doi.org/10.1177/1474474010382072 Duan, R., & Bombara, C. (2022). Visualizing climate change: the role of construal level, emotional valence, and visual literacy. Climatic Change, 170(1–2). https://doi.org/10.1007/s10584-021-03291-x Duan, R., Zwickle, A., & Takahashi, B. (2017). A construal-level perspective of climate change images in US newspapers. Climatic Change, 142(3–4), 345–360. https://doi.org/10.1007/s10584-017-1945-9 Fellendorf, A. (2020). Shifting surface. Novos Olhares, 9(1), 98–113. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171993 Hall, S., 1973. The determinations of news photographs. In: Cohen, S., Young, J. (Eds.), The Manufacture of News: Deviance, Social Problems and the Mass Media. Morris, S., & Pickering, G. J. (2019). Environmental and Social Sciences Visual Representations of Climate Change - A Case Study of Canada Research Article. 6(1), 1–11. O’Neill, S. (2020). More than meets the eye: a longitudinal analysis of climate change imagery in the print media. Climatic Change, 163(1), 9–26. https://doi.org/10.1007/s10584-019-02504-8 O’Neill, S. J. (2013). Image matters: Climate change imagery in US, UK and Australian newspapers. Geoforum, 49, 10–19. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2013.04.030 O’Neill, S. J., & Smith, N. (2014). Climate change and visual imagery. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 5(1), 73–87. https://doi.org/10.1002/wcc.249 Pralle, S. B. (2009). Agenda-setting and climate change. Environmental Politics, 18(5), 781–799. https://doi.org/10.1080/09644010903157115 Rebich-Hespanha, S., Rice, R. E., Montello, D. R., Retzloff, S., Tien, S., & Hespanha, J. P. (2015). Image Themes and Frames in US Print News Stories about Climate Change. Environmental Communication, 9(4), 491–519. https://doi.org/10.1080/17524032.2014.983534 Vávra, J., Lapka, M., Dvořáková-Líšková, Z., & Cudlínová, E. (2013). Obraz změny klimatu v českých denících v letech 1997-2010. 2013 ACTA UNIVERSITATIS CAROLINAE PHILOSOPHICA ET HISTORICA 2, 9–33. https://doi.org/10.1300/J123v53n01_15 |