Fast fashion a slow fashion: motivy a bariéry nákupu
Název práce v češtině: | Fast fashion a slow fashion: motivy a bariéry nákupu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fast fashion and slow fashion: motives for and barriers to purchase |
Klíčová slova: | móda|udržitelnost|spotřeba|životní prostředí|motivy|produkty|alternativy |
Klíčová slova anglicky: | fashion|sustainability|consumption|environment|motives|products|alternatives |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Iva Zvěřinová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.11.2022 |
Datum zadání: | 24.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiska Rychlá móda neboli fast fashion se stává atraktivní díky své rychlé dostupnosti, aktualizovanému vzhledu, pestrosti nabídky a limitovaným edicím (Joy et al., 2012). Alternativou k fast fashion je slow fashion a ekologická udržitelná móda. Studie od McNeill & Moore (2015) ukazuje, že percepce zákazníků při nakupování udržitelné módy je ovlivněna zájmem o sociální a environmentální blaho, postoji k udržitelné módě a předchozímu chování vůči etické spotřebě. Existuje ale i řada dalších faktorů působících na proces rozhodování mezi fast fashion a jejími alternativami. Jedním z faktorů je i tzv. sustainability, tedy udržitelnost produktů. Cíle Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá proces rozhodování mezi nákupem fast fashion a jejích udržitelných alternativ, jako je např. slow fashion. Dalším cílem je porovnat přístupy potenciálních zákazníků k produktům fast fashion a produktům slow fashion a udržitelným produktům. Hlavní výzkumnou otázkou je „Jak probíhá proces rozhodování mezi nákupem fast fashion a jejích udržitelných alternativ?“ Metody V teoretické části provedu rešerši literatury. Bude se jednat především o odborné recenzované články, knihy, různá šetření apod. V empirické části budu zpracovávat data z dotazníkového šetření obyvatel ČR (kvótní výběr z online panelu) realizovaného Centrem pro otázky životního prostředí UK začátkem roku 2023, a to pomocí softwaru SPSS. Data budu statisticky analyzovat, například s pomocí kontingenčních tabulek, a výsledky budu zobrazovat v grafech. Hypotézy 1) Lidé nakupující fast fashion produkty budou dávat přednost nízké ceně produktu ve spojení s jeho množstvím. 2) Lidé nakupující fast fashion budou více dbát na současné trendy (módní) oblečení než lidé nakupující udržitelnou módu. 3) Nákup fast fashion bude ovlivněn cenou produktů, aktuálními trendy, přístupem zákazníků k udržitelnosti a dostupností produktů. Charakteristika závěrů První část práce bude zahrnovat rešerši literatury ohledně procesu rozhodování mezi fast fashion a slow fashion vzhledem k udržitelnosti nakupovaných produktů. V druhé části popíši metody dotazníkového šetření a výsledky analýzy dat. Práce přinese zjištění, jaké produkty lidé upřednostňují při nákupu oblečení. Dále práce identifikuje segmenty populace, které kupují pravděpodobněji fast fashion a které udržitelné produkty. V závěru se pokusím navrhnout doporučení pro budoucí studie, které se tímto tématem budou zabývat. |
Seznam odborné literatury |
Saito, Y. (2018). Consumer Aesthetics and Environmental Ethics: Problems and Possibilities. Problems and Possibilities. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 76(4), 429–439.https://doi.org/10.1111/jaac.12594 Joy, A., Sherry, J. F., Venkatesh, A., Wang, J., & Chan, R. (2012). Fast Fashion, Sustainability, and the Ethical Appeal of Luxury Brands. Fashion Theory, 16(3), 273–295.https://doi.org/10.2752/175174112X13340749707123 McNeill, L., & Moore, R. (2015). Sustainable fashion consumption and the fast fashion conundrum: Fashionable consumers and attitudes to sustainability in clothing choice. International Journal of Consumer Studies, 39(3), 212–222.https://doi.org/10.1111/ijcs.12169 McNeill, L., & Venter, B. (2019). Identity, self-concept and young women’s engagement with collaborative, sustainable fashion consumption models. International Journal of Consumer Studies, 43(4), 368–378.https://doi.org/10.1111/ijcs.12516 Horton, K. (2018). Just Use What You Have: Ethical Fashion Discourse and the Feminisation of Responsibility. Australian Feminist Studies, 33(98), 515–529.https://doi.org/10.1080/08164649.2019.1567255 Jung, S., & Jin, B. (2016). From quantity to quality: Understanding slow fashion consumers for sustainability and consumer education. International Journal of Consumer Studies, 40(4), 410–421.https://doi.org/10.1111/ijcs.12276 Fletcher, K. (2010). Slow Fashion: An Invitation for Systems Change. Fashion Practice, 2(2), 259–265.https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594 Presley, A., & Meade, L. M. (2018). The Business Case for Sustainability: An Application to Slow Fashion Supply Chains. IEEE Engineering Management Review, 46(2), 138–150.https://doi.org/10.1109/EMR.2018.2835458 Pookulangara, S., & Shephard, A. (2013). Slow fashion movement: Understanding consumer perceptions—An exploratory study. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 200–206.https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.12.002 Ki, C.-W. (Chloe), Park, S., & Ha-Brookshire, J. E. (2021). Toward a circular economy: Understanding consumers’ moral stance on corporations’ and individuals’ responsibilities in creating a circular fashion economy. Business Strategy and the Environment, 30(2), 1121–1135.https://doi.org/10.1002/bse.2675 Coscieme, L., Manshoven, S., Gillabel, J., Grossi, F., & Mortensen, L. F. (2022). A framework of circular business models for fashion and textiles: The role of business-model, technical, and social innovation. Sustainability: Science, Practice and Policy, 18(1), 451–462.https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2083792 |