skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
31.10.2022
Datum zadání:
31.10.2022
Datum a čas obhajoby:
23.05.2023 12:40
Místo konání obhajoby:
M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:
08.04.2023
Datum proběhlé obhajoby:
23.05.2023
Předmět:
Obhajoba bakalářské práce (OSZD104LG)
Oponenti:
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Tématem bakalářská práce jsou deficity dílčích funkcí u dětí s narušenou komunikační schopností. Hlavním cílem práce je analýza nejčastějších deficitů dílčích funkcí u dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části práce jsou dvě kapitoly. První kapitola vymezuje, jak probíhá intaktní vývoj řeči, jazyka a komunikace u dětí od narození až po předškolní věk. Dále je v této kapitole popsána narušená komunikační schopnost a její jednotlivé oblasti. Ve druhé kapitole jsou vymezeny deficity dílčích funkcí, jejich etiologie, kdo je diagnostikuje, kde se diagnostikují a jak probíhá jejich diagnostika. Empirická část práce obsahuje výzkumné šetření, které má kvalitativní charakter. Metodami výzkumného šetření jsou případové studie a pozorování. Díky dílčím cílům došlo výzkumné šetření k hlavnímu cíli, což jsou nejčastější deficity v jednotlivých oblastech dílčích funkcí. V oblasti sluchové percepce je to méně rozvinutá sluchová diferenciace, v oblasti grafomotoriky měli všichni uvedení respondenti menší apetit k úkolům týkajících se kreslení a u všech respondentů buď chyběli grafomotorické prvky odpovídající předškolnímu věku nebo byli méně kvalitní. V oblasti zrakového vnímání je nejčastějším deficitem rozlišování dvojic obrázků, které se liší polohou vpravo-vlevo. V oblasti matematických představ u vybraných respondentů nebyli deficity tak markantní, pouze u jedné z respondentek se nějaké deficity objevily, proto nemůže být uveden nejčastější deficit. V oblasti paměti se nejčastěji vyskytl deficit v krátkodobé paměti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The topic of the bachelor thesis is Partial function deficits in children with communication disorders. The main aim of the thesis is to analyze the most common partial function deficits in children with communication disorders. There are two chapters in the theoretical part of the thesis. The first chapter defines how intact speech, language and communication development occurs in children from a birth to a preschool age. This chapter also describes impaired communication ability and its different domains. The second chapter defines the deficits of the sub-functions, their etiology, specialists, who diagnoses them, institutions, where they are diagnosed, and how their diagnosis are made. The empirical part of the thesis includes a research investigation that is qualitative in nature. The methods of the research investigation are case studies and observations. Through the sub-objectives, the research investigation has arrived at the main objective, which are the most common deficits in each sub-function area. In the area of auditory perception the deficit is less developed auditory differentiation, in the area of graphomotor skills all the respondents mentioned less appetite for drawing tasks and all the respondents either lacked graphomotor skills appropriate to a preschool age or their skills were of lower quality. In the area of visual perception, the most common deficit was in discriminating between pairs of pictures that differ in their right-left position. In the area of mathematical representations the deficits of the selected respondents were not so marked, only one of the respondents showed some deficits, therefore the most frequent deficit can not be given. In the area of memory, the most frequent deficit was in short-term memory.