Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychosociální aspekty dospělých s ADHD a fenomén maskování
Název práce v češtině: Psychosociální aspekty dospělých s ADHD a fenomén maskování
Název v anglickém jazyce: Psychosocial aspects of adults with ADHD and the masking phenomenon
Klíčová slova: ADHD, sebepojetí, autenticita, sociální maskování, strategie zvládání
Klíčová slova anglicky: ADHD, self-concept, authenticity, social masking, coping strategies
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.10.2022
Datum zadání: 24.10.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 03.09.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M306, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. et Mgr. Barbora Jindrová
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Jedná se o empirickou studii založenou na kvalitativní analýze semi-strukturovaných rozhovorů. Cílem práce je popsat, jak se jedinci s ADHD vyrovnávají s tím, jak okolí reaguje na manifestaci poruchy v chování. Jde nám o to analyzovat, jak se dané mechanismy tvoří, jaký může být jejich základ a jak mohou ovlivnit životní spokojenost a zdraví jedince. Výchozím bodem pro zpracování tohoto tématu je diskuze mechanismu maskování v komunitě lidí s ADHD a problematika diagnostiky ADHD v dospělosti.

Teoretická část
- ADHD (charakteristika, projevy)
- Diagnostika ADHD (dětství x dospělost)
- Dopad ADHD na vývoj osobnosti jedince
- Copingové mechasmy

Empirická část
- Cíle a výzkumné otázky
- Metodologie výzkumného šetření (průběh, popis analýzy, výzkumný vzorek)
- Prezentace a analýza dat
- Diskuze
- Závěr
Seznam odborné literatury
Asherson, P., & Agnew-Blais, J. (2019). Annual Research Review: Does late-onset attention-deficit/hyperactivity disorder exist?. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 60(4), 333–352.
Blachman, D. R., & Hinshaw, S. P. (2002). Patterns of friendship among girls with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of abnormal child psychology, 30(6), 625–640.
Edition, F. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatric Assoc, 21(21), 591-643.
Gershon J. (2002). A meta-analytic review of gender differences in ADHD. Journal of attention disorders, 5(3), 143–154.
Goffman, E. (2003). Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Sociologické nakladatelství.
Hinshaw, S. P., Nguyen, P. T., O'Grady, S. M., & Rosenthal, E. A. (2022). Annual Research Review: Attention-deficit/hyperactivity disorder in girls and women: underrepresentation, longitudinal processes, and key directions. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 63(4), 484–496.
Kosaka, H., Fujioka, T., & Jung, M. (2019). Symptoms in individuals with adult-onset ADHD are masked during childhood. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 269(6), 753–755.
Lebowitz, M. S. (2013). Stigmatization of ADHD: a developmental review. Journal of Attention Disorders, 20(3), 199–205.
Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing Stigma. Annual Review of Sociology, 27(1), 363-385.
Major, B., & Schmader, T. (2017). 5 Stigma, Social Identity Threat, and Health. The Oxford Handbook of Stigma, Discrimination, and Health, 85.
Moffitt, T. E., Houts, R., Asherson, P., Belsky, D. W., Corcoran, D. L., Hammerle, M., Harrington, H., Hogan, S., Meier, M. H., Polanczyk, G. V., Poulton, R., Ramrakha, S., Sugden, K., Williams, B., Rohde, L. A., & Caspi, A. (2015). Is Adult ADHD a Childhood-Onset Neurodevelopmental Disorder? Evidence From a Four-Decade Longitudinal Cohort Study. The American journal of psychiatry, 172(10), 967–977.
Strohmeier, C. W., Rosenfield, B., DiTomasso, R. A., & Ramsay, J. R. (2016). Assessment of the relationship between self-reported cognitive distortions and adult ADHD, anxiety, depression, and hopelessness. Psychiatry research, 238, 153–158.
Vňuková, M., Ptáček, R., Děchtěrenko, F., Weissenberger, S., Ptáčková, H., Braaten, E., ... & Goetz, M. (2021). Prevalence of ADHD Symptomatology in Adult Population in the Czech Republic–A National Study. Journal of Attention Disorders, 25(12), 1657-1664.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK