Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměna chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem
Název práce v češtině: Proměna chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem
Název v anglickém jazyce: Shifting Behaviour of Czech TV Viewers in Context of Rising VOD Platforms
Klíčová slova: televize, televizní vysílání, televizní sledovanost, televizní diváci, publikum, VOD platforma, nelineární služba
Klíčová slova anglicky: television, television broadcast, television viewership, television viewers, audience, VOD platform, non-linear service
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.10.2022
Datum zadání: 19.10.2022
Datum a čas obhajoby: 21.06.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2023
Oponenti: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
FERCHAUD, Arienne. Binge and Bingeability: The Antecedents and Consequences of Binge Watching Behavior. Rowman & Littlefield, 2020, 104 s. ISBN 1793603294.
JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
JIRKŮ, Jan. Žurnalistická profese 2.0. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4610-7.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2572-2.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
ŠTOLL, Martin. Tři podoby televize. Praha: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2013. ISBN 978-80-86877-67-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Předběžná náplň práce
Televize jako médium dokazovala od svého vzniku dominantní postavení. Sledování audiovizuálních obsahů se však posouvá k novým možnostem. Digitalizace vedla nejen k rozšíření a diferenciaci televizního trhu, ale také k proměnám konzumace audiovizuálních obsahů a spotřebitelských návyků. Televizní vysílání již nemá konkurenci pouze v jiných televizních společnostech, ale také v internetu a poskytovatelích streamovacích služeb.
Cílem diplomové práce bylo prozkoumat, jak se proměnilo chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem, jež spotřebiteli umožňují sledovat audiovizuální obsah dle vlastního výběru a bez časového omezení.
Práce se zaměřila na zodpovězení následujících výzkumných otázek: Jak se proměnilo chování českého televizního diváka v kontextu sílících VOD platforem? Proč lidé (ne)vlastní televizi? Z jakých důvodů je nebo není televizní vysílání atraktivní? Mají i VOD platformy nevýhody? Co diváky přivádí k využívání VOD platforem? Odkud lidé čerpají zpravodajství? Jakým směrem by se mělo lineární televizní vysílání v budoucnu ubírat?
Pro jejich zodpovězení byly použity focus groups (skupinové rozhovory). Celkem dvacet tři účastníků bylo rozděleno do tří skupin podle specifických kvót. V první skupině byli lidé vlastnící televizor, již sledují televizní vysílání. Ve druhé byli účastníci, kteří televizor nevlastní a televizní vysílání nesledují a třetí skupina byla složena z účastníků, kteří doma televizor vlastní, ale televizní vysílání nesledují na pravidelné bázi nebo vůbec. Jako doplňková metoda byly použity hloubkové polostrukturované rozhovory s dalšími třemi informanty. Individuální rozhovory byly provedeny před těmi skupinovými a autorka práce v nich sbírala inspiraci k tématům a oblastem, na které se následně zaměřila ve skupinových rozhovorech.
Výsledky práce naznačují, že chování a návyky televizních diváků se mění v několika ohledech. Lidé mají více možností, jak trávit volný čas a podřizovat se vysílacímu schématu, jak je sestaven televizními společnostmi, jim nevyhovuje. Zároveň mají mnohem větší možnost výběru, jaký audiovizuální obsah, kdy, v jakém jazyce a prostřednictvím jakých zařízení jej chtějí sledovat. Jednotlivé televizní společnosti si však konkurenci na trhu ve formě poskytovatelů VOD služeb uvědomují a divákům nabízejí vlastní streamovací platformy.
Práce nabízí komplexní pohled na proměnu chování českého televizního diváka a na budoucí směřování televize jako média. Výsledky diplomové práce mohou být přínosné pro výzkumné pracovníky a odborníky v oblasti audiovizuálních médií a společnosti nabízející streamovací platformy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Television as a medium has demonstrated dominant status since its establishment. However, the consumption of audiovisual content is shifting towards new possibilities. Digitalization has led not only to the expansion and differentiation of the television market, but also to changes in the consumption of audiovisual content and consumer habits. Television broadcasting has no longer faced competition only from other television companies, but also from the internet and streaming service providers.
The aim of the thesis was to explore how the behavior of Czech viewers has changed in the context of strengthening VOD (video on demand) platforms, which allow consumers to watch audiovisual content of their own choice without time constraints.
The thesis focused on answering the following research questions: How has the behavior of Czech television viewers changed in the context of strengthening VOD platforms? Why people do (or do not) own televisions? What are the reasons of why television broadcasting is (or is not) attractive? Do VOD platforms have disadvantages? What attracts viewers to using VOD platforms? Where do people get their news from? In what direction should linear television broadcasting move in the future?
To answer these questions, focus groups (group interviews) were used. A total of twenty-three participants were divided into three groups according to specific quotas. The first group consisted of people who own a television and has already watched TV broadcasts. The second group included participants who do not own a television and do not watch TV broadcasts, and the third group was composed of participants who own a television but do not watch TV broadcasts regularly or at all. In addition, in-depth semi-structured interviews were conducted with three other informants as a supplementary method. Individual interviews were conducted before the group interviews, and the author of the thesis gathered inspiration for topics and areas to focus on in the group interviews.
The results of the thesis suggest that the behavior and habits of TV viewers have been changing in several aspects. People have more options how to spend their free time and do not want to be subject to the broadcast schedule set by TV companies. At the same time, they have much greater choice in terms of what audiovisual content they want to watch, in what language, which devices to use, and when they want to watch it. However, individual TV companies are aware of the competition in the form of VOD service providers on the market and are offering their own streaming platforms to viewers.
The thesis offers a comprehensive view of the transformation of the behavior of Czech TV viewers and the future direction of television as a medium. The results of the thesis may be useful for researchers and experts in the field of audiovisual media and companies offering streaming platforms.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK