Kulturní odkaz činu Jana Palacha v písni a básni a jeho didaktické zpracování
Název práce v češtině: | Kulturní odkaz činu Jana Palacha v písni a básni a jeho didaktické zpracování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cultural legacy of Jan Palach’s act and it’s didactic processing |
Klíčová slova: | Jan Palach, sebeupálení, báseň ve výuce, protestsong, pochodeň, normalizace, komunistický režim. |
Klíčová slova anglicky: | Jan Palach, self-immolation, poem in teaching, protest song, torch, normalization, communist regime. |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.10.2022 |
Datum zadání: | 18.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2024 09:45 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105CJ) |
Oponenti: | Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
o oživit případ sebeobětování Jana Palacha v roce 1969, přiblížit ho dnešní mladé generaci skrze kulturní odkaz společnosti na jeho čin (písně, básně)
o vytvořit literární lekce, které budou pracovat právě s těmito písněmi či básněmi o prostřednictvím lekcí rozvíjet u žáků čtenářskou gramotnost, empatii, občanskou odpovědnost, poučení o významné historické události netradičním způsobem o vytvořit analýzu odučených literárních lekcí v různých ročnících ZŠ a SŠ a vytvořit metodiku, jak s nimi pracovat pro učitele českého jazyka a dějepisu |
Seznam odborné literatury |
• ALTMANOVÁ, Jitka. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
• BLAŽEK, Petr a kol. Jan Palach '69. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2009. 637 s. ISBN 978-80-7308-237-6. • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7. • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 3. Brno: Masarykova univerzita, 2005, ©1986. 186 s. ISBN 80-210-3714-8. • LEDERER, Jiří. Jan Palach: zpráva o životě, činu a smrti českého studenta. V Praze: Malý princ, 2014. 222 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-87754-34-4. • MELKOVÁ, Pavla a Petr BLAŽEK. Hrana. Praha: Národní muzeum, 2020. ISBN 978-80-7036-630-1. • NOVOTNÝ, Tomáš. 100 + 1 světoznámých mužů. Pardubice: Mayday, ©2007. 413 s. ISBN 978-80-86986-28-9. • PROCHÁZKOVÁ, Lenka. Slunce v úplňku: příběh Jana Palacha. 2. (v nakladatelství XYZ 1.) vydání. Praha: XYZ, 2018. ISBN 978-80-7597-240-8. • SLACH, Miroslav. Světlo v soumraku. Vyd. 1. Kyjov: Gloria, 1994. 78 s., [4] s. obr. příl. • SOZANSKÝ, Jiří. 1969 - rok zlomu. Vydání první. Praha: Symposion, 2015. 291 stran. ISBN 978-80-904962-4-8. • VOJTOVÁ, Maria. Proč jsem nemluvila. Vyd. 1. Třebíč: Arca JiMfa, 1996. 83 s., [40] s. il. ISBN 80-85766-63-9. |
Předběžná náplň práce |
o Teoretická část – kulturně-historická: - Jan Palach – představení činu a reakce společnosti o Teoretická část – didaktická - Představení metod, se kterými pracuji v praktické části - Představení výstavby lekcí – obhájit si to, proč to dělám tak, jak to dělám - Uceleně sepsat to, co by mělo být žákům předáno - Představit texty, které jsou použity v lekcích – popsat je (vznik, kontext, základní interpretace – proč byl text vybrán, jak se s ním bude v lekci pracovat) o Praktická část - Představení návrhu 2–3 literárních lekcí pro ZŠ a SŠ + jejich popis včetně očekáváných výstupů a cílů pro žáky - Zhodnocení, reflexe odučených hodin v praxi - Návrhy na případná zlepšení, významné postřehy |