Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s naučnou literaturou s dětmi předškolního věku
Název práce v češtině: Práce s naučnou literaturou s dětmi předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Working with Non-fiction Literature with Preschool Children
Klíčová slova: literatura pro děti, naučná literatura, RWCT, předškolní dítě
Klíčová slova anglicky: literature for children, non-fiction literature, RWCT, preschool children
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 17.10.2022
Datum zadání: 17.10.2022
Datum a čas obhajoby: 16.05.2023 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 16.05.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma bakalářské práce: Práce s naučnou literaturou s dětmi předškolního věku.
V teoretické části autorka uvede zásadní informace k charakteristice dítěte předškolního věku s ohledem na téma práce, k charakteristice literatury pro děti, speciálně uměleckonaučné literatuře, práce s knihou v mateřské škole, rozvoj čtenářské pregramotnosti, metoda práce s knihou s dětmi předškolního věku.
Praktická část je koncipována jako akční výzkum, který využívá několik metod sběru dat - dotazník pro rodiče, pretest a posttest s dětmi, rozhovor s pedadogy, event, pozorování. Data budou triangulována a provedena sebereflexe a reflexe realizaci aktivit s dětmi při lekcích s naučnou literaturou v mateřské škole.
Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1637-5.
CHALOUPKA, Otakar, 1982. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. 1. vydání. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, 2017. ISBN 978-80-906581-0-3.
Kritické listy 22, 2006. Praha: Kritické myšlení. ISSN 1214-5823.
Kritické listy 23, 2006. Praha: Kritické myšlení. ISSN 1214-5823.
Kritické listy 24, 2006. Praha: Kritické myšlení. ISSN 1214-5823.
KRÜGER, Květa a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ, 2021. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán, s. 47-48. ISBN 978-80-907087-9-2.
LAUFKOVÁ, Veronika a Adéla GOLDMANNOVÁ. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy [online]. [Česko]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-194-4.
LAUFKOVÁ, Veronika, 2020. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: Metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3–6 let. Praha: Národní knihovna České republiky. ISBN 978-80-7050-733-9.
MACHALOVÁ, Jana, 2008. Literatura faktu vhodná pro děti s dyslexií. Brno. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a literatury. Vedoucí práce Mgr. Šárka Portešová, Ph.D.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA a kol., 2004. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka. ISBN 80-7185-669-X.
OPRAVILOVÁ, Eva, 1984. Kniha jako prostředek výchovy: skripta pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova.
RONKOVÁ, Jolana, Jana HÁJKOVÁ, Blanka WALDHANSOVÁ, Věra MALINOVÁ a Klára ŠPAČKOVÁ, 2019. Lapbook a Squashbook [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, [cit. 2022-10-05]. ISBN 978-80-7603-056-5. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/Lapbook-a-Squashbook.pdf
RYBÁROVÁ, E. (2019) Rozvíjíme čtenářskou pregramotnost v mateřské škole: In: VÍTEČKOVÁ (eds). Čteme si, hrajme si, poznáváme. www.pf.jcu.cz. Retrieved 2022-09-22, from http://www.pf.jcu.cz/misc/pvupms/doc/Metodika_ctenarske_pregramotnosti.pdf
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Vydání třetí. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5024-1.
WILDOVÁ, Radka, 2019. Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání: Metodika k aktivitám. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova.
WILDOVÁ, Radka, Eva KOŽELUHOVÁ, Jolana RONKOVÁ, Anna KUCHARSKÁ a Klára ŠPAČKOVÁ, 2021. Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta [cit. 2022-09-22]. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/obalka/

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK