Přechod ze střední na vysokou školu – perspektiva studentů prvních ročníků učitelských oborů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Název práce v češtině:
Přechod ze střední na vysokou školu – perspektiva studentů prvních ročníků učitelských oborů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Název v anglickém jazyce:
The transition from high school to university – perspective of first-year university students of Teacher Education on the Faculty of Education on the Charles University
Klíčová slova:
studium učitelských oborů, tranzice ze střední na vysokou školu, adaptace na univerzitní studium, vysokoškolské studium
Klíčová slova anglicky:
study of educational field, transition from high school to university, adaptation to university studies, university studies
skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
10.10.2022
Datum zadání:
20.12.2022
Datum a čas obhajoby:
22.05.2023 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:
13.04.2023
Datum proběhlé obhajoby:
22.05.2023
Předmět:
Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti:
PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována na základě kvalitativního výzkumu uskutečněného prostřednictvím polo-strukturovaných rozhovorů. Předpokládaná metoda analýzy je reflexivní tématická analýza podle Braun&Clarke (2022).
Seznam odborné literatury
Coertjens, L., Brahm, T., Trautwein, C., & Lindblom-Ylänne, S. (2017). Students’ transition into higher education from an international perspective. Higher Education, 73(3), 357-369.
De Clercq, M., Roland, N., Brunelle, M., Galand, B., & Frenay, M. (2018). The delicate balance to adjustment: A qualitative approach of student’s transition to the first year at university. Psychologica Belgica, 58(1), 67.
Eccles, J. S., Wigfield, A., Midgley, C., Reuman, D., Iver, D. M., & Feldlaufer, H. (1993). Negative effects of traditional middle schools on students' motivation. The elementary school journal, 93(5), 553-574.
Braun, V., & Clarke, V. (2022). Conceptual and design thinking for thematic analysis. Qualitative Psychology, 9(1), 3.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se bude zaměřovat na studentské vnímání tranzice do studia učitelských oborů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Cílem této práce je zmapování prožívání studujících učitelských oborů na Pedagogické fakultě UK na začátku studia a zjistit, co považují studenti během svého přechodu na vysokou školu za důležité, resp. identifikovat, jaké aspekty ovlivňují hodnocení této zkušenosti. Díky kvalitativnímu přístupu se práce bude moci hlouběji zaměřit na ty oblasti studia, které v studenti prvních týdnech po nástupu do studia hodnotí jako důležité. Cílem je identifikovat nejdůležitější atributy ze studentské perspektivy, aby bylo možné do budoucna lépe cílit na potřeby studentů v první fázi studia. Data budou získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů v prvních týdnech po nástupu do studia a budou se dotýkat vnímání dosavadní zkušenosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis deals with the transition from secondary school to university from the perspective of first-year students of the Faculty of Education of Charles University. The aim of this thesis is to explore the experiences of the students of the Faculty of Education of Charles University at the beginning of their studies and to find out what students consider important during their transition to university. As a result of the qualitative approach, the work will be able to focus more deeply on those areas of the study that students evaluate as important in the first weeks after starting their studies. The aim is to find the most important attributes from students' perspectives in order to better target the needs of students in the first phase of their studies in the future. Data will be collected using semi-structured interviews and will touch on the students' perceptions of their experience in the initial part of their studies