Učitel na základní škole jako možná oběť šikany
Název práce v češtině: | Učitel na základní škole jako možná oběť šikany |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | An elelmentary school teacher as a possible victim of bullying |
Klíčová slova: | Agrese|agresor|oběť|rodič|šikana|učitel|základní škola|žák |
Klíčová slova anglicky: | Aggression|aggresor|bullying|elementary school|parent|pupil|teacher|victim |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.09.2022 |
Datum zadání: | 30.09.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany, kdy se v roli oběti ocitá pedagog. Na začátku teoretické části je popsáno klima školy, které lze chápat jako základ pro kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole. Dále teoretická část vysvětluje, co to šikana vlastně je, co všechno obnáší a také to, co k ní neodmyslitelně patří včetně jejího vývoje, motivů, znaků nebo například důsledků. Následně se snaží nastínit samotnou šikanu učitelů včetně popisu modelů šikany, kdy se agresorem vůči učiteli stává žák a rodič. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu, kde je hlavní výzkumnou metodou dotazníkové šetření. Hlavním cílem této závěrečné práce je ověření zadaných hypotéz, zodpovězení výzkumných otázek a obecné zjištění vlastních zkušeností učitelů s šikanou, což je skutečnost, kterou je potřeba zejména v dnešní době zmapovat. |
Seznam odborné literatury |
1. BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9
2. BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma: jak bránit své dítě: praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8. 3. ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Kriminální psychologie. Praha: Eurounion, 1998. ISBN 80-85858-70-3. 4. FIELD, Evelyn a Petra Diestlerová. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2 5. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X 6. HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9. 7. JANOŠOVÁ, Pavlína. Psychologie školní šikany. Vyd. 1. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3 8. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3 9. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073678715 10. KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. ISBN 80 -7178 -123 -1 11. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8 12. PRAŠKO, Ján. Stop traumatickým vzpomínkám: jak zvládnout posttraumatickou stresovou poruchu. Praha: Portál, 2003. Rádci pro zdraví. ISBN 80-7178-811-2. 13. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2. 14. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247- 2991-6 15. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9 |