Hudební činnosti a adaptace dětí s OMJ na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Hudební činnosti a adaptace dětí s OMJ na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Musical activities and adaption of non-native speakers in primary education |
Klíčová slova: | adaptace žáků, hudební činnosti, odlišný mateřský jazyk, výuka českého jazyka |
Klíčová slova anglicky: | children and their adaptation, learn the Czech language, musical activities, non-native language |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.09.2022 |
Datum zadání: | 23.09.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R408, 408, studio HV, 4. patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
• vymezit sledovaný problém v rámci vybraného tématu a vyjádřit cíle svého bádání;
• zpracovat problém a jeho řešení výkladovým stylem s logickou výstavbou textu a s použitím odborné terminologie; • pracovat účelně s odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji, dodržovat citační normy; • zvolit adekvátní metodologický postup a použít vhodné výzkumné metody; • zhodnotit práci, která má zpravidla podobu teoretické interpretace v závěrečném zobecnění, vyjádřit se k naplnění stanovených cílů a k možným aplikacím do vzdělávací práce; • respektovat etiku výzkumné práce; • respektovat formální náležitosti doporučené pro tento typ závěrečné práce; • používat správně gramatické a stylistické výrazové prostředky. |
Seznam odborné literatury |
GENESEE, Fred. Educating second language children: the whole child, the whole curriculum, the whole community. New York: Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-45797-1.
HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7. HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha: AMU, 2013. 2. vydání. ISBN: 978-80-7331-262-6. KMENTOVÁ, Milena: Třída zpívá ÍÁÍÁ: Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, s.r.o. ISBN: 978-80-262-1479-3. Kolektiv autorů. Cizinci v České republice. ODBOR STATISTIKY TRHU PRÁCE A ROVNÝCH PŘÍLEŽITOST. Praha: Český statistický úřad, 2021. ISBN 978-80-250-3168-1. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-7603-087-9. PECHÁČEK, Stanislav. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta UK, 2013. ISBN: 80-7290-261-X. PECHÁČEK, Stanislav. VÁŇOVÁ, Hana. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2006. 282 stran. ISBN: 80-246-0365-9. VÁŇOVÁ, Hana, SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. 196 stran. ISBN 80-246-0435-3. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální praxi a klinické praxi. Praha: Portál, s.r.o., 2011. 978-80-7367-928-6. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá zkoumáním adaptace žáků s odlišným mateřským jazykem pomocí hudebních činností. Jedná se o aktuální téma, které je vhodné pro dosažení školního a sociálního úspěchu žáků s OMJ. Teoretická část popisuje situaci žáků s OMJ v České republice a ve světě, dále rozlišuje pojmy žák s OMJ a žák cizinec. Zařazení hudebních činností je popsáno jako účinný prostředek pro učení cizího jazyka a opírá se o RVP ZŠ. Praktická část je zaměřena na analýzu vlivů hudebních činností na adaptaci žáka do školní třídy a společnosti, do které žák přichází. Cílem je vytvořit funkční, didakticky a obsahově zaměřenou pomůcku pro učitele hudební výchovy na prvním stupni ZŠ v návaznosti na knihu Třída zpívá ÍÁÍÁ: Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování od Mileny Kmentové. Pomůcka je ověřena pomocí experimentálního vyučování se žáky s OMJ na státní základní škole v Praze. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis examines the integration of children whose native language is not Czech with the use of musical activities. It is a relevant tool which can help to achieve both educational and social success among non-native speakers. The theoretical part of the thesis describes the situation with foreign children in the Czech Republic and other countries, then it deals with the proper use of Czech terms regarding this topic. The diploma thesis describes musical activities as an effective tool for teaching a foreign language, which is in accordance with RVP ZŠ (the Czech curriculum framework). The practical part is focused on analysing the influence of musical activities on the integration of foreign students into the school and society. The aim of the diploma is to create a functional, didactic and content-oriented tool for Music teachers at primary schools which is based on a book by Milena Kmentová, Třída zpívá ÍÁÍÁ: Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování (The Class Sings: E-I-E-I: Music Games For Developing Phonemic Awareness). This tool was verified during experimental lessons with foreign students at a public primary school in Prague. |