Politické hodnoty a hodnotové orientace v mezigeneračním srovnání generace X a Y
Název práce v češtině: | Politické hodnoty a hodnotové orientace v mezigeneračním srovnání generace X a Y |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Political values and value orientations in an intergenerational comparison of generations X and Y |
Klíčová slova: | hodnotové orientace, strategie |
Klíčová slova anglicky: | value orientation, strategy, incoming generations |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.09.2022 |
Datum zadání: | 19.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - Nový Kampus, C121, 121, Seminární místnost ISS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Michaela Prokeš, M.Soc.Sc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Svoji práci bych ráda zaměřila na to, jak různé generace vnímají různé hodnoty a také
na to, jak se generace od sebe liší v rámci přístupu k hodnotám. Hlavními výzkumnými otázkami tedy bude, jak členové určité generace vnímají různé hodnoty a jak se liší hodnotové orientace členů různých generací v České republice. Práci postavím na sekundární analýze Evropského výzkumu hodnot, který je dostupný přes Sociologický ústav AV ČR. Tento výzkum se prováděl v různých letech, ovšem já jsem se rozhodla pracovat s tím nejnovějším, a to konkrétně z roku 2017. Budu se soustředit na to, jaké hodnoty jsou považovány za důležité pro členy různých generací. Předpokládám, že mi výsledky sekundární analýzy přinesou podněty k vlastnímu doplňujícímu výzkumu, a to konkrétně v rámci generačních propastí a toho, jak je různé generace vnímají, v čem spočívají a co pro ně znamenají. Tento výzkum provedu hloubkově s alespoň třemi zástupci každé generace, která bude předmětem této práce. Respondenty budu vybírat sama dle svého uvážení. |
Seznam odborné literatury |
1. BERKUP, Sezin Baysal. Working With Generations X And Y In Generation Z
Period: Management Of Different Generations In Business Life. Publikováno 2014, Mideterranean Journal of Social Sciences, ISSN 2039-2117 2. GECK, Caroline. The Generation Z Connection: Teaching Information Literacy to the Newest Net Generation. In: Toward a 21st Century school library media program. Lanham: The Scarecrow Press, 2007, 429 s. ISBN 978-0-8108-6031-5 3. HENDL, J. REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017, ISBN 978- 80-2621-192-1 4. JIRÁSKOVÁ, V. A KOL. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: EUROLEX BOHEMIA. s.r.o., 2005. ISBN: 80-86395-33-2. 5. KELLER, J. Společnost věčného mládí. 1. vydání. Praha: Slon, 2019, ISBN 978-80- 7419-286-9 6. MANHEIM, K. Problém generací. In Sociální studia. Fakulta sociálních studíí Masarykovy univerzity, 2007, č. 1-2, s. 79-95, ISSN 1213-813X 7. MAREŠ, P. RABUŠIČ, L. SOUKUP, S. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN: 978-80-2010-6362 8. MIŠOVIČ, J. VACEK, L. Generační vnímání naší společnosti 1. vydání. Praha: Petrklíč, 2019, ISBN: 978-80-7229-703-0 9. STRAUSS, William, HOWE, Neil. Generations: the history of America's future, 1584 to 2069. 1st ed. New York: Morrow, 1991, ISBN 06-880-8133-9. 10. Velký sociologický slovník. 1.svazek, Praha: Karolinum, 1996. |
Předběžná náplň práce |
Vnímání hodnot nabývá každou generací novým rozměrům. Hodnoty jako takové lze
rozdělit do dvou rovin – osobní a kolektivní. Osobní hodnoty zastupují významné cíle, které v různých situacích představují řídící principy životů jednotlivců. Kolektivní hodnoty pak představují soubor postojů, který je pro většinu členů společnosti stejný. Právě na tyto soubory hodnot bych se chtěla zaměřit ve své bakalářské práci. Přesněji na to, zda tyto soubory podobných postojů sdílí zástupci stejných generací a jak se přístup k nim napříč generacemi liší či shoduje. Generace jako taková je dle Velkého sociologického slovníku (1996) skupina lidí, kteří sdílí podmíněný styl myšlení a prožívají svůj život ve stejném období – ve stejných kulturních a historických podmínkách. Ovšem různé generace žijí souběžně a mnohdy se z toho vynořují názorové střety, které se často vysvětlují pojmem mezigenerační propasti, kterým se zabýval Corsten (2007). Tyto propasti předpokládají existenci kolektivní identity napříč generacemi. Tuto kolektivní identitu tvoří vztah k různým hodnotám či morálce. V rámci sociologie jsou morálka i hodnoty kamenem k pochopení fungování společnosti. Soužití mnoha generací a jejích vzájemné střety je mnoho probírané téma, které je ovšem zahalené mnoha předpoklady a předsudky, které nejsou ve všech případech úplně pravdivé. V dnešní době můžeme vidět soužití více generací, ale na ty, na které se moje bakalářská práce bude zaměřovat jsou specificky generace X, Y, Z a mileniálové. Generace X sestává dle Strausse a Howa (1991) lidí, kteří se narodili mezi rokem 1965 a 1980. V České republice tuto generaci zasáhla Sametová revoluce v roce 1989 a život této generace otevřel nové možnosti v rámci studia, či podnikání. Rozmach technologie na tuto generaci měl dopad, ale nemají k ní takový vztah jako členové následujících generací, jelikož technologie už sice existovaly, ale jejich dostupnost se rozšířila až v průběhu jejich života. Generace Y se narodila během let 1980 a 1994. Představitelé této generace jsou optimističtí a zvyklí na stabilitu. Tato generace byla ovlivněna rozmachem technologie a jsou daleko přizpůsobivější. Kladou důraz na fungování ve skupinách a vyznačuje se schopností plánování budoucnosti. Generace Z sestává z lidí, kteří se narodili od roku 1995 do roku 2009. Tito lidé dle Caroline Geck (2007) jsou jedineční tím, že vyrůstali za plně rozvinuté technologie. Tato generace klade důraz na individualismus, rychlost a svobodu. Mileniálové jsou zástupci generace, která splývá s generací Y a Z. Časově se dle Berkupa (2014) vymezuje od roku 1980 do roku 2000. Obecně se hodnoty mileniálů neliší od hodnot generace Z, tudíž generace mileniálů také klade důraz na individualismus či kreativitu. Celé toto vymezení je stanoveno hlavně kvůli neshodám v rámci věku a zařazením se pod určitou kategorii generace. V mé práci se tedy hodlám zaměřit na různé hodnoty a vztah, který k nim mají generace X, Y, Z a mileniálů. Mezi hodnoty, které bych chtěla specificky zkoumat se řadí vztah k rodině, práci, náboženství, politice a také technologiím. Tyto hodnoty a vztahy k nim už jsou předem dány teoretickým základem, který mi bude pomocným nástrojem pro tvorbu hypotéz. Postoje k různým hodnotám budou srovnávány z hlediska porovnaní různých generací. Dále se budu soustředit na získání dat ohledně generačních propastí. |