Interaktivní hra pro psychoterapii dětí
Název práce v češtině: | Interaktivní hra pro psychoterapii dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | An Interactive Game for Child Psychotherapy |
Klíčová slova: | počítačové hry|hry v terapii|zvládání emocí|interaktivní pomůcka pro dětské psychology |
Klíčová slova anglicky: | computer games|therapy game|interactive therapy tools for children|dealing with emotions |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Klára Pešková, Ph.D. |
Řešitel: | Bc. Vladimír Hořký - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.09.2022 |
Datum zadání: | 26.09.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 29.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2023 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 11.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.06.2023 |
Oponenti: | RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat použitím interaktivních počítačových her v dětské psychoterapii. Jedná se o hry, které používá psycholog přímo při sezeních se svými klienty. Cílem hry není přímo vyřešit problém, ale nabídnout prostředí a podněty pro diskusi s terapeutem. Tento koncept zatím není příliš rozšířen na rozdíl od psychologických aplikací, které si uživatel sám pustí a mohou mu pomoci například se zvládáním úzkosti prostřednictvím dechových cvičení, rad nebo relaxačních miniher.
Student vytvoří ve spolupráci s psychologem interaktivní terapeutickou hru, která bude sloužit jako pomůcka v terapii pro děti ve věku přibližně 5 až 12 let. Samotná hra se bude skládat z několika scén, které připomínají životní situace, a pomohou tak dětem vnímat a reflektovat sama sebe a komunikovat s terapeutem. Význam a smysl jednotlivým herním situacím dodává terapeut během hraní. Vzhled i ovládání hry budou přizpůsobeny dané věkové kategorii. Student po konzultaci s dětským psychologem navrhne a implementuje hru, kterou bude dále modifikovat na základě zpětné vazby od psychologa. V textu práce potom provede i zhodnocení funkčnosti hry na základě zkušeností psychologa z nasazení hry v terapii. |
Seznam odborné literatury |
Šimečková Taťána, Vykypělová Gabriela: Archipelago – terapeutická práce s dětmi, které zažily rozvod nebo rozchod rodičů, 2020, SOFT
Oaklander, Violet: Třinácté komnaty dětské duše, 2020, Portál Oaklander, Violet: Ukrytý poklad, 2022, Portál Jacobs, S. (Ed.): Game Programming Gems 7 (Game Programming Gems Series), 2014, Nelson Education Nystrom, Robert: Game Programming Patterns, 2014, Genever Benning Schell, J.: The Art of Game Design: A Book of Lenses, 2014, A K Peters/CRC Press; 2 edition |