Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Název práce v češtině: | Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language and Communication Development of a Child after Cochlear Implantation with Focus on the Morphosyntactic Level of the Language |
Klíčová slova: | kochleární implantát|sluch|sluchové vady|hlemýžď (cochlea)|osvojování jazyka|komunikace |
Klíčová slova anglicky: | cochlear implant|hearing|hearing impairment|cochlea|language acquisition|communication |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.09.2022 |
Datum zadání: | 15.09.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Kateřina Chládková, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude postihnout jazykový a komunikační vývoj dítěte s oboustranně zavedeným kochleárním implantátem, přičemž pozornost bude věnována především rovině morfosyntaktické. Práce bude pojata jako longitudinální případová studie v délce cca osm měsíců; videonahrávání spontánní komunikace chlapce (v době započetí výzkumu ve věku čtyř let, implantovaný ve věku tří let) s pečující osobou bude probíhat jednou měsíčně po dobu 20–30 min a bude se odehrávat v domácím prostředí dítěte. Výzkum proběhne s informovaným souhlasem rodičů dítěte. Výzkumnice do rozhovorů nebude zasahovat, ale může předem navrhnout aktivity a pomůcky, které budou zaměřeny na zkoumanou oblast. Získaná data budou přepsána (např. v transkripci CHAT nebo ELAN) a dále analyzována (např. zjištění úrovně morfosyntaktické kompetence vzhledem k pozdnímu odhalení sluchového postižení, osvojování vybraných syntaktických struktur apod.). Pro doplnění hlavního výzkumu budou případně využita data dalších implantovaných dětí. |
Seznam odborné literatury |
ARTIÈRES, F. – VIEU, A. – MONDAIN, M. – UZIEL, A. – VENAIL, F. Impact of Early Cochlear Implantation on the Linguistic Development of the Deaf Child. Otology & Neurotology, 2009, 30(6), 736–742. GANEK, H. – McCONKEY ROBBINS, A. – NIPARKO, J. Language outcomes after cochlear implantation. Otolaryngologic Clinics of North America, 2012, 46(1), 173–185. HUMLOVÁ, D. Komunikační kompetence u dětí s kochleárním implantátem. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. Praha: Septima, 1997. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. MÁLKOVÁ, G. – SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka.Praha: Grada, 2014. NIKOLOPOLOUS, T. – DYAR, D. – ARCHBOLD, S. Development of spoken language grammar following cochlear implantation in prelingually deaf children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004, 130, 629–633. NOVÁKOVÁ, I. – NOVÁKOVÁ SCHŐFFELOVÁ, M. – MIKULAJOVÁ, M. Když dítě vidí, co má slyšet. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2010. SLANČOVÁ, D. – KIČURA SOKOLOVÁ, J. Vývin syntaxe v ranom veku. In: Desať študií o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2018. SVIRSKY, M. – ROBBINS, A. M. – KIRK, K. I. Language development in profoundly deaf children with cochlear implants. Psychol Sci, 2000, 11, 153–158. SZAGUN, G. – STUMPER, B.: Age or Experience? The Influence of Age at Implantation and Social and Linguistic Environment on Language Development in Children With Cochlear Implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2012, 55(6), 1640–1654. THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. VONDRÁČKOVÁ, A. Rozvoj komunikačních kompetencí u dítěte po kochleární implantaci v raném věku. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. |