Srovnání vybraných propagačních plakátů a děl socialistického realismu z let 1946-1956 pohledem genderové perspektivy
| Název práce v češtině: | Srovnání vybraných propagačních plakátů a děl socialistického realismu z let 1946-1956 pohledem genderové perspektivy |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Comparison of Selected Promotional Posters and Works of Socialist Realism from 1946-1956 from a Gender Perspective |
| Klíčová slova: | gender, stereotyp, muž, žena, zobrazení, umění, malba, ilustrace |
| Klíčová slova anglicky: | gender, stereotype, man, woman, image, painting, illustration |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
| Datum přihlášení: | 02.09.2022 |
| Datum zadání: | 02.09.2022 |
| Datum a čas obhajoby: | 17.06.2024 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | Areál Jinonice, B228, 228, seminární místnost ISS |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2024 |
| Oponenti: | Magdaléna Michlová |
| Seznam odborné literatury |
| 1. BELL, Philip. Content analysis of visual images. Handbook of visual analysis, 2001,
13. 2. ČERMÁKOVÁ, Marie. Gender. In: Sociologická encyklopedie [online]. Sociologický ústav AV Č.R., 11. 1. 2018 [cit. 2022-06-28]. Dostupné z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Gender 3. DE ARMAS, Liuba González. Revolutionary Poster Women: Socialist Realism, Pop Art, and State Rhetoric on Femininity in Cuban Political Graphics, 1961–75. McGill University (Canada), 2020. 4. GRADSKOVA, Yulia. Soviet people with female bodies: performing beauty and maternity in Soviet Russia in the mid 1930-1960s. 2007. PhD Thesis. Acta Universitatis Stockholmiensis. 5. HORAN, Geraldine. Gendered and Political Discourses: Women in National Socialism. Landmarks in the History of the German Language, 2009, 52: 233. 6. CHAFETZ, Janet Saltzman (ed.). Handbook of the Sociology of Gender. Springer Science & Business Media, 2006. 7. LINDSEY, Linda L. Gender: Sociological Perspectives. Routledge, 2020. 8. MICHAUD, Éric. The total work of art and totalitarianism. Thesis Eleven, 2019, 152.1: 3-18. 9. SIMPSON, Pat. On the Margins of Discourse? Visions of New Soviet Woman in Socialist Realistic Painting 1949–50. Art History, 1998, 21.2: 247-267. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1467-8365.00105?saml_referrer 10. VAN ZOONEN, Liesbet. Feminist media studies. Sage, 1994. 11. VERDERY, Katherine. 1997. What Was Socialism and What Comes Next? Princeton University Press. |
| Předběžná náplň práce |
| Má bakalářská práce se bude zabývat tématem genderových stereotypů v socialistickém
umění v Československu. V době socialismu byla značná část oblastí života podřízena socialistické ideologii. Výjimku netvořila ani oblast umění. Ve své bakalářské práci bych se chtěla zaměřit na zobrazení genderových stereotypů v malbě a v ilustraci z této doby. Budu ze vzorku uměleckých děl, které vznikly v průběhu socialismu, a pomocí obsahové analýzy zkoumat, jak jsou v nich jednotlivá pohlaví zobrazena. Z výsledků této analýzy se pokusím vyvodit závěr o genderových stereotypech v malbě a ilustraci v době socialistického Československa. Má bakalářská práce bude spojovat témata genderu a socialistického realismu. Socialistický realismus je umělecký směr, který zastával velkou část umění za dob socialismu v Československu. Jedná se o směr, který je značně ovlivněn politickou ideologií socialismu a mnohdy je jeho součástí umění, jehož účelem je propagace tohoto režimu. Jedná se o oficiální umělecký směr, který byl schválen Ústředním výborem Komunistické strany Československa. Po svém schválení představoval směrnici pro umění všech druhů, tedy výtvarného, literárního i hudby. Druhé téma, které bude pro moji práci klíčové, je téma genderových stereotypů. Toto téma je úzce provázáno s oblastí gender studies a feminismu. Gender je pojem, který se v sociologii začal používat ve dvacátém století v pojetí genderu jako sociálním konstruktu, který není shodný s pohlavím, které je čistě biologickou záležitostí. Tento přístup propagovala americká antropoložka Margaret Meadová [Čermáková 2018]. Tím, že se jedná o konstrukt vytvořený jednotlivými společnostmi, může být značně variabilní a v jednotlivých kulturách se lišit. Podle dalších sociologů je každý aspekt lidského jednání do určité míry ovlivněn genderem. Genderové stereotypy jsou následkem příliš rigidních norem, které mohou vést k tomu, že je svoboda omezena [Lindsey 2020: 4-5]. Podle mého názoru je studium genderu a genderových stereotypů důležité, jelikož se jedná o jevy všudypřítomné. Ve své bakalářské práci se zaměřím na zkoumání zobrazení žen a mužů a případných genderových stereotypů z oblasti socialistického umění. Socialismus byl z hlediska genderu období změn, jelikož přispěl k redistribuci domácích prací. Stát se postavil do role hlavy rodiny [Verdery 1997: 64]. Vlivem státu tak došlo k minimalizaci genderových stereotypů. Ve své práci bych chtěla zkoumat, jak se tyto změny skrze genderové stereotypy v umění (respektive v zobrazení žen a mužů v malbě a ilustraci) projevily. Podobné práce a články na téma, kterému se chci ve své práci věnovat, již existují. Příkladem této práce může být článek publikovaný v časopise Art History s názvem On the Margins of Discourse? Visions of New Socialist Woman in Soviet Srt 1949-50. Autorka se v této práci zabývá analýzou vybraných děl z let 1949 a 1950 a diskutuje na nich zobrazení ženy v politickém kontextu tehdejšího Sovětského svazu a věnuje se vizi „nové sovětské ženy“ [Simpson 1998: 247]. Autorka textu Pat Simpson se ve své kariéře věnuje především historii umění a v jejím díle tedy nebyl příliš zohledněn sociologický aspekt tématu. Druhou prací, kterou bych ráda uvedla jako práci s příbuzným tématem, je práce s názvem Soviet people with female bodies od autorky Yulie Gradskove. Tato práce, publikována jako autorčina disertační práce na stockholmské univerzitě, se zabývá tématem ženskosti v období třicátých až šedesátých let, kdy se v sovětském Rusku značně měnily představy o tom, co je a co není ve společenské normě. Z výzkumu plyne, že názory a normy v oblasti krásy, ženství a mateřství byly patrně podobné ve více oblastech východní Evropy v této době [Gradskova 2007: 9]. Poznatky z tohoto díla bych tedy ráda použila i ve své bakalářské práci. Ve své bakalářské práci bych chtěla zohlednit aspekty obou výše zmiňovaných prací. Mým cílem je věnovat se analýze vybraného vzorku děl a rozebrat zobrazení ženy a genderové stereotypy. Ačkoliv již existují díla, která se mého tématu dotýkají, nejsou vztaženy na oblast bývalého Československa. Má práce bude sloužit jako doplnění již existujících děl, které se věnují oblasti bývalého Československa a jejich rozšíření. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
|
My Bachelors thesis will be focused on gender stereotypes in socialist art in Czechoslovakia. During the socialist period, many aspects of life were affected by the regime and art was no exception. In my thesis I will focus on the representation of women in paintings and illustrations from this period. For the research, I will use a sample of artworks that were created during the socialist regime. Using content analysis I will try to examine the ways in which both sexes are represented. From the results of this work, I am going to reach a conclusion the representation of women in paintings and illustrations from the socialist period. My Bachelors thesis will connect the topics of gender and socialist regime. Socialist realism is an art movement that took place during the socialist regime in Czechoslovakia. It is a movement that was affected by the political situation – it has often been used by the socialist party as a form of propagation. Socialist realism was officially recognized, and it contained fine arts, literature, music and more. The other topic key for my thesis is the topic of gender stereotypes. This topic is closely related to gender studies and feminism. Gender, as a term with the meaning we know nowadays, became used in sociology in the 20th century. It has been widely popularised by the works of Margaret Mead, which has popularised the notion of gender as a social construct [Čermáková 2018]. The term gender can vary in societies and cultures from all over the world. According to other sociologists, each aspect of human behaviour is to some extent influenced by gender. Gender stereotypes are a result of social norms that are too rigid, which can lead to one’s freedom being restricted [Lindsey 2020: 4-5]. In my opinion, studying gender and gender stereotypes is of great importance because it is omnipresent. In my thesis, I will focus on the image of women and men and on potential stereotypes in the field of socialist art. In the context of gender, socialism was a period of many changes as it has contributed to the redistribution of domestic work and the state has placed itself as the head of families [Verdery 1997: 64]. By the influence of the government, the gender stereotypes have been minimalised. In my thesis, I would like to investigate how these changes have manifested in context of gender stereotypes in art. There have been multiple works on a similar topic as the one in want to address in my bachelor’s thesis. An example may be an article published in the journal Art History entitled On the Margins of Discourse? Visions of New Socialist Woman in Soviet Art 1949-50. The author in her thesis analyses selected works from 1949 and 1950 and discusses the depiction of women in the political context of the Soviet Union. She also looks into the vision of the "new Soviet woman“ [Simpson 1998: 247]. The author of the text, Pat Simpson, has devoted her career mainly to art history and the sociological aspect of the topic was not considered much in her work. The second text that I would like to present as a text with a related topic is the thesis named Soviet people with female bodies by Yulia Gradskova. This work, published as the author's dissertation at Stockholm University deals with the topic of femininity in the period from the 1930s to the 1960s. During this period, the ideas about what is and what is not the social norm were not quite clear. The research shows that opinions and norms in the field of beauty, femininity and motherhood were probably similar in several areas of Eastern Europe at the time [Gradskova 2007: 9]. I would like to use the knowledge from this work in my bachelor's thesis. In my bachelor's thesis, I would like to take into account aspects of both of the above-mentioned works. My aims are to analyse a selected sample of artworks and analyse the representation of women and gender stereotypes in them. Although there are already essays and articles that have similar topics, they are not related to the area of former Czechoslovakia. My thesis will be an addition and expansion to already existing text that is dedicated to the areas of the former Czechoslovakia. |
- zadáno vedoucím/školitelem