Vliv videoher na děti a mládež
Název práce v češtině: | Vliv videoher na děti a mládež |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The impact of videogames on children and adolescents |
Klíčová slova: | Videohra, osobní počítač, konzole, dítě, mládež, závislost, online, kyberšikana |
Klíčová slova anglicky: | Video game, personal computer, gaming console, child, adolescent, addiction, online, cyberbullying |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lukáš Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.08.2022 |
Datum zadání: | 22.08.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Matěj Král, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je vypracována v souladu s požadavky fakulty a s etickými zásadami vedení výzkumu (veškeré informované souhlasy jsou archivovány a bylo dle v nich obsažených zásad i postupováno.)
Bakalářská práce sestává z teoretické části a teoretického bádání, dále pak z části praktické. Ta stojí na kvalitativním výzkumu realizovaném pomocí polostrukturovaných rozhovorů a jejich následné textové analýzy. Cílem této bakalářské práce je zaměřit se a zjistit pozitivní a negativní vlivy videoher a jejich působení na jedince, konkrétně děti a mládež. Teoretická část: - Věnuje se historii videoher. - Definuje hlavní pojmy a herní žánry. - Pojednává o pozitivech a negativech videoher. Praktická část: - Popisuje konkrétní výzkum a jeho metodologii. - Interpretuje výsledky. - Schrunuje je a propojuje s teorií. |
Seznam odborné literatury |
BUCHTOVÁ, Michaela. Učení pomocí video her jako nová vzdělávací metoda, diplomová práce. [online] Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízení, 2009. [cit. 20.5.2023]. Dostupné z:https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/25853/DPTX_2009_1_11210_ASZK10001_132592_0_82566.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ČERNÁ, Alena, Lenka DĚDKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ a kol. Kyberšikana - Průvodce novým fenoménem. Vyd. první, Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4577-0. DRTILOVÁ, Jana a František KOUKOLÍK. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Vyd. nové, přepracované, dotisk. Praha: Galén, 2006. ISBN 978-80-7492-120-9. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Vyd. druhé, rozšířené a aktualizované. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. JANOVSKÝ, Lukáš, Jakub LORENC a Martin ŠIMAN. YouTube jako práce na plný úvazek. Praha: 1.12.2020. [cit. 19.7.2023]. Dostupné z:https://www.informacnigramotnost.cz/youtube-jako-prace-plny-uvazek/ KOPECKÝ, Kamil. Specifické formy kyberšikany spojené s hraním online her. [online] 13.9.2017. [cit. 4.8.2023]. Dostupné z:https://www.e-bezpeci.cz/index.php/rizikove-jevy-spojene-s-online-komunikaci/kybersikana/1258-kybersikana-online-hry KVĚTON, Petr. Hraní videoher v dětství a dospívání. Vyd. první. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2887-7. LI, Wen, Devin MILLS a Lia NOWER. The relationship of loot box purchases to problem video gaming and problem gambling. [online] 23.5.2019. [cit. 18.7.2023]. Dostupné z:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306460319301091 LISÁ, Lidka a Marie VÁGNEROVÁ. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Vyd. třetí, přepracované a doplněné. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-9461-0. LYNCH, Matthew. P2W vs. F2P in video games, what’s the difference?. [online] 15.6.2023. [cit. 4.8.2023]. Dostupné z:https://www.thetechedvocate.org/p2w-vs-f2p-in-video-games-whats-the-difference/ MILLER, B. What is Voice Chat?. [online] 18.7.2023. [cit. 31.7.2023]. Dostupné z:https://www.easytechjunkie.com/what-is-voice-chat.htm Národní institut dětí a mládeže MŠMT. Mládež České republiky, publikace. [online] Praha: Česká rada dětí a mládeže, 2008. [cit. 5.7.2023]. Dostupné z:https://www.crdm.cz/download/publikace/mladez-CR-web.pdf PEGI. Co znamenají jednotlivá značení?. [online] PEGI, Pan European Game Information, All Rights Reserved,© 2017. [cit. 16.4.2023]. Dostupné z:https://pegi.info/cs/what-do-the-labels-mean ŘEHÁK, Jan. Výběr metodou sněhové koule. [online] Sociologická encyklopedie, 9.3.2018. [cit. 31.7.2023]. Dostupná z:https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/V%C3%BDb%C4%9Br_metodou_sn%C4%9Bhov%C3%A9_koule SPIZER, Manfred. Digitální demence. Vyd. první, dotisk. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-7294-872-7. Steam. Změny čtyř velkých sezónních výprodejů + data nadcházejících výprodejů. [online] 27.9.2022. [cit. 22.7.2023]. Dostupné z:https://store.steampowered.com/news/group/4145017/view/3282583269823858400 ŠMÍD, Darek. Fatal1ty - Profesionální hráč počítačových her. [online] 13.1.2006 [cit. 31.7.2023]. Dostupné z:https://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/6903/fatal1ty-profesionalni-hrac-pocitacovych-her.html?fbclid=IwAR09ofULLyssK8hdV2nUWCki-SYcrri9ecSpY-lw0tkJcpgxbahWse78sHg Tým DH. Herní žánry na Databázi her. [online]©2008–2023. [cit. 21.5.2023]. Dostupné z:https://www.databaze-her.cz/napoveda/herni-zanry-na-databazi-her/ ZELENÝ, Petr. Lootboxy tlačí počítačové hráče k utrácení za náhodu. Kritici v tom vidí hazard a chtějí zákaz. [online] ČT24, 28.4.2023. [cit. 19.7.2023]. Dostupné z:https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3582067-lootboxy-tlaci-pocitacove-hrace-k-utraceni-za-nahodu-kritici-v-tom-vidi-hazard-a |